Ospitalitate

  1. Articole

Restaurante

  1. Articole

Food&Beverage

  1. Articole

Hoteluri

  1. Articole

Turism

  1. Articole

Companii

  1. Articole

Reglementari tot mai severe pentru industria ospitalitatii

Lucratorii din domeniu se simt tot mai expusi controalelor venite din partea autoritatilor centrale si locale, in conditiile in care legea este ambigua, iar comportamentul celor care o aplica - suspect.

  • SANATATEA SI SECURITATEA IN MUNCA, APLICATE DUPA URECHE

Politicile de sanatate si securitate care se aplica in sectorul ospitalitatii sunt putine si se refera la igiena produselor alimentare, precum si la interzicerea fumatului, ceea ce a condus, in anumite situatii, la masuri suplimentare de securitate si sanatate. La nivel european, drepturile lucratorilor sunt acoperite prin Directiva-cadru 89/391/CEE, care prevede obligativitatea generala a angajatorilor de a evalua riscurile si de a asigura securitatea si sanatatea tuturor angajatilor la locul de munca.

Directiva, implementata in Romania prina Legea nr. 319 emisa in 14 iulie 2006, defineste mult mai clar obligatiile si responsabilitatile angajatorilor pentru asigurarea sanatatii si securitatii salariatilor la locul de munca, stabilind si metodele specifice pentru indeplinirea obiectivelor. De exemplu, un bucatar este expus unor riscuri de ardere, oparire, taiere, alunecare, inhalare abur cald etc.

Dupa evaluarea potentialelor riscuri, angajatorul este obligat, sub sanctiunea unei amenzi contraventionale cuprinse intre 3.500 si 7.000 lei, sa stabileasca si masurile pentru evitarea producerii incidentelor cauzate de acestea.

Angajatorul mai are obligatia sa intocmeasca instructiuni de utilizare a echipamentelor de munca folosite de fiecare salariat in activitatile pe care le realizeaza.

Cum insa majoritatea structurilor HoReCa sunt de mici dimensiuni, rareori angajatorii dispun de timp si de resurse pentru a intelege si urma problematica legislativa referitoare la acest sector. De aceea, punerea in aplicare a legislatiei la nivelul companiilor pare inca sa constituie o problema semnificativa.

  • AMENZILE PENTRU PRODUSE EXPIRATE POT INCHIDE LOCALUL

In ultimul an, Guvernul a decis sa creasca amenda maxima in cazul produselor expirate pana la 50.000 lei.

Potrivit modificarilor aduse, neintretinerea in conditii de igiena si stare de functionare a spatiilor si instalatiilor frigorifice din unitatile care prelucreaza, depoziteaza, transporta si valorifica produse alimentare, va fi penalizata cu amenzi cuprinse intre 30.000 si 40.000 de lei. Si desfasurarea in unitatile de productie a altor activitati decat cele aprobate sanitar-veterinar sau comercializarea carnii fara efectuarea expertizei sanitar-veterinare vor fi amendate cu sume cuprinse intre 20.000 si 40.000 de lei.

  • DESEURILE NU SE ARUNCA LA INTAMPLARE

Operatorii din domeniul ospitalitatii se confrunta cu cerinte tot mai stricte in privinta managementului deseurilor. Nerespectarea lor, potrivit H.G 1872/2006, atrage sanctiuni severe din partea Garzii de Mediu, care poate declansa oricand un control tematic.

Deseurile preponderente sunt cele organice (menajere si uleiurile uzate) si deseurile electrice si electronice, pentru care exista, de asemenea, reglementari specifice. Orice restaurant sau hotel care genereaza uleiuri uzate nu le poate deversa in apele subterane sau supraterane, in sistemele de canalizare sau pe sol.

Prin autorizatia de mediu, va fi obligat sa colecteze uleiurile uzate respectand cele patru categorii de colectare, in conformitate cu codurile Catalogului European al deseurilor, si sa le livreze doar persoanelor juridice autorizate sa colecteze, sa valorifice si sa elimine uleiul uzat.

In fine, managementul deseurilor menajere presupune incheierea unui contract cu o firma de salubrizare. In esenta, conceptul este simplu si presupune depozitarea acestora in containere speciale pentru fiecare tip de material (hartie, plastic, sticla, lemn, metal).

Ulterior, operatorii trebuie sa se preocupe de colectarea, valorificarea si reciclarea ambalajelor puse pe piata. Procesul se incheie prin transmiterea catre Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile a datelor privind cantitatea de ambalaje pusa pe piata, dar si a celor referitoare la indeplinirea obligatiilor de colectare, reciclare si valorificare.

  • FUMATUL IN PUBLIC A BULVERSAT RESTAURANTELE

Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun actualizata cu modificarile intervenite pana la 31.10.2008 prevede ca a€œBarurile, restaurantele, discotecile si alte spatii publice cu destinatie similara vor delimita si vor asigura ventilatia spatiilor destinate fumatorilor, astfel incat aerul poluat sa nu patrunda in spatiul pentru nefumatori". Aceasta prevedere nu se aplica barurilor, restaurantelor, discotecilor si altor spatii publice cu destinatie similara, al caror proprietar sau manager stabileste si afiseaza avertismentul: a€œIn aceasta unitate fumatul este interzis".

Unitatile sub 100 mp pot opta sa isi amenajeze localul fie destinat fumatorilor - fie nefumatorilor; si chiar destinat ambelor categorii de clienti - cu respectarea unei multitudini de conditii pentru aceasta ultima optiune. Unitatile cu o suprafata de peste 100 mp trebuie sa amenajeze spatiul obligatoriu pentru ambele categorii: fumatori si nefumatori.

  • CUNOSTINTELE IGIENICO-SANITARE, O FORMA FARA FOND

Operatorii cu activitate in domeniul alimentar sunt obligati sa se asigure ca persoanele care manipuleaza alimente sunt instruite in probleme de igiena a alimentelor, proportional cu activitatea desfasurata si ca este asigurata conformitatea cu toate cerintele legislatiei nationale referitoare la programe de instruire pentru personalul angajat.

Astfel, in vederea obtinerii autorizatiei sanitare de functionare, operatorul va depune si documente care sa ateste, pentru personalul care poate crea riscul de transmitere a unor boli, starea de sanatate (examen medical la angajare si/sau control periodic), conform reglementarilor in vigoare ale Ministerului Sanatatii. De asemenea, pentru personalul care, prin manevre neadecvate, ar putea crea riscuri de transmitere a unor boli, se vor prezenta documente din care sa rezulte ca acest personal a fost instruit si si-a insusit notiunile fundamentale de igiena specifice locului de munca.


1 Nordic Food albastru

banner aprilie

Editoriale

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok