Ospitalitate

  1. Articole

Hoteluri

  1. Articole

Restaurante

  1. Articole

Food&Beverage

Companii

  1. Articole

Designed by author

Am stat de vorbă cu designerul localuluidespre proiectele sale în industria ospitalităţii din România, pasiunea pentru design şi amenajări interioare, inovaţiile pe care le-a adus în sectorul restauraţiei, dar şi despre succesul unui restaurant pe timp de criză.
1Market8Horeca: Povestiţi-ne despre decizia dumneavoastră de a intra în sectorul restauraţiei din România. Ştim că Market 8 nu este primul proiect.
Venera Arapu: Primul restaurant pe care l-am deschis a fost Balthazar, acum 8 ani, care a fost primit foarte bine, fiind primul restaurant fusion din Bucureşti. Pe atunci Bucureştiul cunoştea un singur tip de restaurant, nu exista conceptul de fusion, pe care se pune acum atât de mult accent. A urmat apoi Red Bistro, restaurant poziţionat într-o clădire de birouri şi, în 2004, restaurantele Market 8 din centrul istoric al Bucureştiului şi French Bakery, care a devenit ulterior o reţea. Ambele au venit cu ceva nou la momen-tul respectiv. Market 8 venea cu un design atipic, iar French Bakery aducea ca noutate produsul în sine. La momentul acela nu exista un  croissant place în Bucureşti sau un loc unde să iei micul dejun. În prezent mă ocup doar de restaurantul Market 8, care în septembrie 2010 s-a mutat din centrul istoric al Bucureştiului în zona Pieţei Dorobanţi.

Pe lângă faptul că sunt pasionată de gătit, designul de interioare reprezintă o altă extensie a meseriei mele. Trecerea spre sectorul restauraţiei a fost destul de firească. Sunt un om al gustului şi al frumosului, iar frumosul poate fi regăsit în orice. Aşa cum te poţi exprima în creaţia vestimentară, te poţi exprima şi în zona de amenajări de interior, doar că îmbraci altceva. În loc să îmbraci un corp uman, îmbraci un spaţiu.

Horeca: Prin ce se diferenţiază restaurantul Market 8 de celelalte existente în piaţă?
V.A.: Bucătăria ridicată la rang de artă şi designul atipic al restaurantului, cred că diferenţiază restau-rantul Market 8. Este un loc unde nu numai că mănânci foarte bine, dar ceea ce te înconjoară îţi bucură privirea, începând de la lucrările de artă expuse, la mobilier, ş.a.m.d. Totul este tratat cu mare atenţie. Este o lucrare de amenajare în sine, un restaurant de autor din toate punctele de vedere. Am încercat să-mi transpun personalitatea în fiecare colţişor al restaurantului, de la designul mobilierului şi selecţia atentă a lucrărilor de artă expuse în restaurant, până la aromele cocktailurilor şi reţetele atent alese.
„Altceva“ este cuvântul care defineşte ceea ce am încercat să fac. Întotdeauna am căutat nota de noutate şi inedit. Pentru că ea este cea care atrage atenţia oamenilor. Dacă toate lucrurile pe care le-am vedea în jur ar fi cele cu care suntem vizual obişnuiţi, nici nu le-am acorda atenţie. Asta este direcţia căutărilor mele şi în modă şi în amenajările de interior. Cred că pe lângă o bucătărie de calitate, designul este un plus cu care nu multe restaurante se pot lăuda. Cred că puţini restauratori din România recurg la serviciile unor decoratori sau arhitecţi. În general lucrurile sunt făcute foarte simplu: am nevoie de x mese şi de y scaune, comandăm 90 de scaune de acelaşi fel şi până la urmă vedem că nu iese nimic surpinzător.

4Market8

Horeca: Că a venit vorba de design, povestiţi-ne despre conceptul restaurantului Market 8, ce simbolizează aceasta şi ce aţi vrut să transmiteţi oaspeţilor?
V.A.: Când intri în restaurantul Market 8 totul îţi atrage atenţia. Amenajarea este făcută în jurul ideii de nou şi de vechi, de
modern şi de antic. Ca punct de pornire, m-am raportat la perioada Art Deco, care este cea mai apropiată de sufletul meu, pentru că este foarte echilibrată, sobră şi elegantă. Pe această bază, caracterizată prin geometrie, echilibru şi simetrie, am venit cu elemente care „ies total din poveste”. De exemplu, mobilierul este eterogen, avem scaune Art deco, scaune în ca stil baroc, scaune specifice anilor ‘60. Sunt scaune originale din perioadele respective. Sunt lucruri pe care le-am colecţionat de la renumitul „Târg de Vechituri“ de la Paris, vechituri în sensul bun. Vine o lume întreagă aici, special pentru aceste lucruri.

Multe dintre piesele de mobilier sau tablourile pe care le avem expuse pot fi cumpărate de clienţi. Sunt piese deosebite, recondiţionate, pe care nu le poţi găsi decât dacă „iei la picior“ magazinele de antichităţi. Amenajarea restaurantului se transformă într-un model pentru mulţi clienţi. Faptul că aceştia văd o masă de 6 persoane şi îşi dau seama că poate arăta bine şi cu scaune diferite, este o chestiune de educare a gustului şi de eliberare a creativităţii.

 2Market8
În designul restaurantului m-am folosit şi mici trucuri care te ajută pe parcurs. De exemplu, podeaua este făcută din marmură spartă, în nuanţe de crem şi de negru, în ideea că într-un restaurant mereu scapă ceva pe jos. Am utilizat multe fâşii de sticlă, atât în baie cât şi în restaurant, care dau impresia că totul se mişcă. Sticla dă modernitate spaţiului. Oglinda este un alt element cheie în Market 8. Ea măreşte spaţiul. Ca materiale am mai folosit piatra, iar ca noutate, peste piatră am pus sticlă, tocmai datorită acestei combinaţii între tehnic şi clasic.

Am dorit să dau viaţă acestui spaţiu şi cu nuanţe dragi mie, pe care le folosesc şi în fashion, galben —muştar, roz-somon şi verde pal. Pereţii din interior am ales să îi colorăm în verde-apă, desenele de pe pereţi sunt realizate manual, cu aerograful, de nişte artişti din Constanţa. În ceea ce priveşte designul exterior, am dorit să respectăm identitatea clădirii. Terasa restaurantului este o construcţie mobilă, rulourile de pe tavan se ridică şi rămâne un spaţiu deschis pe timp de vară. Am încercat să găsim o copertină a cărei culoare să se integreze în stilul arhitectural al clădirii.

CRIZA ESTE UN MOMENT CARE TREBUIE DEPĂŞIT, ÎN SPECIAL DACĂ VREI SĂ REUŞEŞTI ÎNTR-O AFACERE. MEREU VOR EXISTA OAMENI DISPUŞI SĂ FACĂ EFORTURI ŞI SĂ-ŞI ASUME RISCURILE INERENTE UNEI AFACERI. CEI TEMĂTORI ŞI CONSERVATORI CU SIGURANŢĂ CĂ NU VOR REUŞI. DACĂ AR FI SĂ NE CONFORMĂM TOŢI CRIZEI CE S-AR ÎNTÂMPLA? AM OFERI DOAR INGREDIENTE DE BAZĂ: CARTOFI, OREZ, Ş.A.M.D. IDEEA ESTE SĂ FII CREATIV, SĂ VII CU CEVA NOU, FĂRĂ SĂ DEPĂŞEŞTI PUTEREA DE CUMPĂRARE A PIEŢEI. ATÂTA TIMP CÂT CLIENTELA NOASTRĂ ESTE ZONA DE BUSINESS, DOMENIU ÎN CARE OAMENII MEREU VOR IEŞI LA PRÂNZ ÎN ORAŞ, NU CRED CĂ AVEM DE CE SĂ NE TEMEM. AVEM CLIENŢI CARE VIN CU REGULARITATE PENTRU CĂ APRECIAZĂ BUCĂTĂRIA ŞI AMBIENTUL. AVEM ŞI FOARTE MULŢI STRĂINI CARE VIN SĂ MĂNÂNCE LA RESTAURANTUL NOSTRU.

Horeca: Cum aţi caracteriza bucătăria restaurantului Market 8?
V.A.: Cel mai important lucru într-un restaurant rămâne bucătăria. La Market 8 bucătăria reprezintă o fuziune între bucătăria franceză şi cea asiatică. Avem pentru meniul nostru un consultant francez renumit, Bruno Delamare, care actualizează preparatele din meniu în fiecare sezon. Consider însă, că atunci când apelezi la serviciile unui chef străin trebuie să fii foarte atent, pentru că acesta cunoaşte bine sectorul restauraţiei din ţara din care vine. Ceea ce este valabil pe piaţa din Franţa nu este valabil şi în România. Pentru un chef francez, de exemplu, mâncarea trebuie să fie puţină şi bună. La noi dacă îi dai românului o porţie mică s-ar putea să te alegi cu un duşman. Meniul trebuie să cuprindă preparate în care eu personal să cred.



banner aprilie

Editoriale