Ospitalitate

  1. Articole

Hoteluri

  1. Articole

Restaurante

  1. Articole

Companii

  1. Articole

Piaţa comunicaţiilor si electronicelor în 2010

Piaţa totală pentru bunurile de folosinţă îndelungată a fost de 392 milioane EUR în ultimul trimestru din 2010, în timp ce valoarea pentru întregul an a fost de 1.234 milioane euro. Sectoarele Foto şi Electronice de larg consum au avut un alt trimestru pozitiv, crescând cu 18,4% şi respectiv 4,8%. Vânzările de Electrocasnice mici au fost relativ stabile, totalul de 23 milioane EUR fiind doar cu -0,6% mai slab decât în T4 2009. Electrocasnicele Mari (-6,8%) şi Sectorul IT (-8,2%) şi-au menţinut tendinţa de scădere.

 

Sectorul Telecom (-29,7%) şi cel de Echipamente de birou (-39,5%) nu au dat niciun semn de revenire în ultimul trimestru al anului. Pentru sectoarele Telecom şi de Echipamente de birou, 2010 a fost un an deosebit de slab în care au scăzut cu un uimitor procentaj de -30%, comparativ cu 2009, an deja afectat de criză.

Foto —cel mai performant sector în T4

comCu o creştere de aproape 8% de la an la an, sectorul Foto este primul care prezintă semne clare de redresare, după un foarte dificil an 2009. Vânzările din perioada Crăciunului au fost deosebit de bune pentru segmentul compact aducând o creştere de 18% în T4 2010 versus T4 2009. Luna decembrie a fost marcată de preţuri de chilipir, vânzările de compacte cu preţuri mai mici de 100 EUR a crescut la 70% din totalul vânzărilor în unităţi.

Electronicele de larg consum —redresare timidă

Finalul celui de-al doilea an de criză a marcat încă o experienţă provocatoare pentru sectorul elec-tronicelor de larg consum. Cu toate acestea, spre deosebire de 2009, imaginea de ansamblu nu s-a prezentat prea rău. 2010 a fost un an de stagnare, atingând o valoare de vânzări similară cu cea a anului precedent —270 milioane EUR. După un start slab în 2010, segmentul electronicelor de larg consum a avut parte de o recuperare timidă, de la trimestru la trimestru.

ÎN ANUL 2010, PENTRU CONSUMATORUL ROMÂN, NOILE TEHNOLOGII, PRECUM CEA LED, AU DEVENIT ACCESIBILE ÎN CEEA CE PRIVEŞTE PREŢUL. DE ASEMENEA, LANSAREA 3D TV ŞI TV CU FUNCŢII INTELIGENTE A FOST UN SUBIECT FIERBINTE.

Cel mai probabil, interesul pentru 3D se va menţine şi anul viitor, dar deficitul de conţinut 3D, în combinaţie cu preţul ridicat al acestor aparate vor menţine acest produs la un volum de vânzări considerabil redus. Totuşi, urmând tendinţa globală şi o rată din ce în ce mai ridicată de penetrare a Internetului în România, anul viitor ne putem aştepta ca Web TV-ul să câştige în popularitate pe măsură ce va exista cerere de conţinut internet din partea consumatorilor.

În ceea ce priveşte alte produse, acest an va reprezenta o provocare. Datorită ratelor mari de digitalizare şi inovare în alte pieţe, cum ar fi IT şi Telecom, sectorul electronicelor ”tradiţionale” se confruntă cu o concurenţă sporită. Cum bugetul alocat pentru electronicele de larg consum în România este încă unul mic, consumatorul va face o alegere pentru produsul care oferă cele mai valoroase beneficii percepute.

Electrocasnicele mici —scădere încetinită T4

com2a2010 a atins aproape valoarea înregistrată în T4 2009, prezentând o descreştere cu 0,6%. Categoria aparatelor pentru prepararea alimentelor nu mai este un punct de atracţie, locul acesteia fiind luat de categoria aparatelor pentru prepararea de băuturi calde —cerere mare pentru expresoarele care folosesc capsule susţinute de reduceri de preţ —, aparate de tuns şi fierbătoare. În cadrul acestei categorii, roboţii de bucătărie rămân produsele cele mai influente, puternica lor scădere contribuind la declinul întregului segment. Aspiratoarele au înregistrat cifre pozitive în ultimul trimestru al anului, datorită numărului în creştere al aspiratoarelor fără sac, vândute în aceste luni la un preţ mediu mai mic. Chiar şi aşa, luând în considerare întregul an, segmentul aspiratoarelor este unul care a performat negativ în comparaţie cu anul precedent. Fiarele de călcat suferă cel mai mult, nefiind susţinute de promoţii semnificative. Per ansamblu, piaţa electrocasnicelor mici a suferit un uşor declin de 2,8% în 2010.

„Mediul politic şi-a pus din nou amprenta asupra comportamentului consumatorilor. Reducerile drastice de salarii în sectorul public şi creşterile de taxe au fost resimţite puternic de către consumatori. Influen-ţaţi de teama de a-şi pierde locurile de muncă sau de a nu avea suficienţi bani pentru a trăi, oamenii sunt rezervaţi atunci când cumpără produse din categoria electrocasnicelor mici, achiziţionând bunuri doar dacă au cu adevărat nevoie sau căutând promoţii“, a declarat Ciprian Hatneanu, director GfK Retail and Technology.

Electrocasnicele mari —influentate de necesitate

În 2010, piaţa electrocasnicelor mari a atins o valoare de 308 milioane EUR, fiind a doua cea mai mare piaţă dintre sectoarele auditate GfK TEMAX. Al doilea an de criză a adus, cu toate acestea, un declin de aproape 7% comparativ cu 2009; cererea a fost timidă, deoarece oamenii au cumpărat doar ceea ce era absolut necesar pe această piaţă. În concluzie, nu dorinţa de a schimba un aparat încă funcţional cu unul modern sau cu unul premium a condus comportamentul de cumpărare al consumatorilor în 2010.

IT —rata de descrestere rămâne stabilă

com3aÎn al patrulea trimestru al anului 2010, rata de declin a sectorului IT, comparativ cu acelaşi trimestru din 2009, a fost de -8,2%, la aproximativ acelaşi nivel ca în T3. Dezvoltarea totală pentru 2010 este însă negativă, cu o scădere de -20% în comparaţie cu anul precedent. Piaţa segmentului cheie, Notebook-urile, arată semne de revenire, cu o creştere uşoară a valorii.

Telecom - Smartphone-urile sunt în lumina reflectoarelor

com4aPiaţa telecomunicaţiilor a continuat trendul negativ, cu scăderi de două cifre de -29,7%, şi a avut o valoare de 51 milioane EUR în al patrulea trimestru din 2010. Smartphone-urile sunt pe un trend ascendent, cu o creştere de două cifre, pe măsură ce inovarea la nivel hardware, cât şi la cel software se intensifică, conferind astfel mai multă valoare adăugată şi atractivitate pentru utilizatorul final. Pe de altă parte, telefoanele mobile sunt încă pe un trend descendent în ceea ce priveşte cifra de afaceri.

Echipamentele de birou —imprimantele si multifunctionalele rămân într-un trend negativ

Piaţa printerelor a suferit un declin de 39,5% în al patrulea trimestru din 2010, comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2009. Atingând o valoare de 8 milioane EUR, piaţa echipamentelor de birou a înregistrat o evoluţie negativă din cauza scăderii indicelui de preţ al celor mai importanţi producători. Această situaţie a fost efectul promoţiilor efectuate în trimestrul al patrulea 2010, realizate special pentru a face produsele mai atractive pentru consumatori. Deşi imprimantele prezintă un nivel ridicat de avansare tehnologică, retailerii s-au confruntat cu o putere de cumpărare scăzută a consumatorilor, care s-a reflectat în cifre mici, atât în unităţi, cât şi în valoarea vânzărilor.

REZUMAT ÎN FORMAT TABELAR

com5a

Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology


banner aprilie

Editoriale