De ce stagnează vânzările de vin în HoReCa?

Patronatul Național al Viei și Vinului a anunțat că România va avea în 2013 un record al ultimilor 3 ani din punct de vedere al producției de struguri și de vin. Din datele preliminare furnizate de producătorii de vin, PNVV estimează la nivel național o producție cu cel puțin 20% mai mare față de anul precedent. Creșterea producției nu asigură însă și creșterea vânzărilor.

Din cauza scăderii puterii de cumpărare a românilor, consumul autohton de vin pe cap de locuitor s-a redus de la 27 la 22 de litri/an, adică la mai puţin de jumătate față de statele dezvoltate, care au o medie de 50 de litri pe cap de locuitor. Cu toate că ne asigurăm consumul din producţia internă, importăm de aproape cinci ori mai mult vin decât exportăm.

Referindu-ne la sectorul HoReCa, vânzările de vinuri nu traversează nici pe departe cea mai bună perioadă. Per total, în România, 70% din vânzările de vin se realizează în retail și doar 30% prin sistemul HoReCa. Oare câți producători de vinuri și-au pus întrebarea: de ce se vinde greu vinul în HoReCa și unde greșim? Vânzarea de vinuri în restaurante necesită un efort suplimentar nu doar din partea operatorilor de restaurante ci și din partea producătorilor. De multe ori însă producătorii sunt interesați doar de listarea vinurilor și apoi consideră că nu mai e treaba lor.

Problema nu e atât să aduci vinul în meniu, deși listarea este dificilă și presupune costuri și timp. Business-ul începe abia când ești în meniu. “Marea majoritate a producătorilor ar trebui să se implice mai mult în segmentul horeca. Foarte puține case de vinuri au departamente de Horeca și știu ce nevoi reale sunt în acest domeniu. Producătorii trebuie să înțeleagă că simpla listare nu înseamnă vânzare”, ne spunea un cunoscut proprietar de restaurante din București.

Pentru că anul acesta se vor realiza cantităţi bune de vin, producătorii vor putea să ofere pachete atractive pentru comercianţi, spunea directorul general al PNVV. Suntem curioși să vedem câți producători vor face acest lucru. Într-o discuție recentă cu un alt proprietar de restaurante din capitală, acesta ne spunea că producătorii de vinuri “și-au luat-o în cap” și că solicită prețuri exagerate, în timp ce la export aceleași vinuri le vând mai ieftin. Deoarece i se pare incorect, acesta spunea că intenționează anul viitor să importe vinuri din Bulgaria sau Grecia.

Pentru că noi nu suntem specialiști pe acest segment, cu ocazia Târgului de Vinuri GoodWine vom încerca să aflăm direct de la producători cum văd ei piața horeca în 2014 și cum intenționează să abordeze acest canal de vânzare pe viitor.

P.S. Știm că se fac eforturi la toate nivelele, departe de noi să nu le apreciem. E păcat totuși - și parcă ne e ciudă! - că avem vinuri românești de la an la an mai bune, câteva chiar de mare excepție, dar le găsim foarte greu în meniurile restaurantelor...