Piaţa berii din România, în continuă scădere

Piaţa berii din România, în continuă scădere

Piaţa berii din România a scăzut în 2010 pentru al doilea an consecutiv, potrivit ultimului raport al Asociaţiei Berarilor, atingând un volum total de 17 milioane de hectolitri, cu 3,5% mai puţin ca în 2009 şi cu 16% mai puţin faţă de nivelul anului 2008, când  volumul vânzărilor de bere a atins o cotă maximă de 20,2 milioane de hectolitri. Vina? „Contextul economic instabil al ţării noastre”, se arată în raportul Asociaţiei Berarilor.

beri 2

Consumul de bere pe cap de locuitor în anul 2010 a înregistrat o valoare de 78 de litri, continuând trendul descedent început în anul 2009 şi demonstrând faptul că situaţia economică a afectat consumatorii şi obiceiurile de consum.

În ceea ce priveşte importurile şi exporturile de bere în 2010, importul a crescut, însă exportul a scăzut. Segmentul de bere de import a crescut până la 0,22 milioane de hl, în timp ce exporturile au scăzut uşor, ajungând la 0,14 milioane hl, „fapt ce denotă o orientare a consumatorului faţă de specialitaţile de bere”, se arată în raport.

grafic bere 2010

Cu toate acestea, „berea este cel mai patriotic sector din România, aproape 99% din piaţa berii fiind acoperită de producţia locală, acest sector având cel mai mic procent de importuri din industria alimentară.

În ciuda situaţiei dificile, membrii Asociaţiei “Berarii României”- Bergenbier, Heineken România, Romaqua Group, United Romanian Breweries şi Ursus Breweries –au investit 51 milioane de euro anul precedent, iar contribuţia la bugetul de stat prin diferite taxe (accize, TVA, taxe de personal şi contribuţie la asigurări sociale) a atins pragul de 270 de milioane de euro, în creştere cu 7 milioane de euro comparativ cu anul 2009.

cioc bere

În acest moment, cele 5 companii membre ale Asociaţiei “Berarii României” ating în hectolitri un volum de 15,3 milioane, cu 4,4% mai puţin faţă de anul 2009, şi oferă un număr de peste 4 100 de locuri de muncă în cadrul celor 10 fabrici de bere situate în mai multe oraşe din ţară.

„Cu toate că în anul 2010 industria berii a întâmpinat o serie de schimbări datorate reculului economic, puternic resimţite la nivelul investiţiei şi al forţei de muncă, precum şi în închiderea unor fabrici de bere, ne dorim ca prin eforturile susţinute să menţinem stabilitatea şi totodată revenirea acestui sector cu o producţie preponderent locală”, a declarat Constantin Bratu, Director General al Asociaţiei „Berarii României”.

Asociaţia Berarii României a fost înfiinţată în 2004 şi reprezintă producătorii de bere din România atât pe plan local, cât şi internaţional. Membrii actuali sunt cinci dintre cei mai mari producători de bere din România, iar începând cu anul 2011 s-au alăturat şi producători de hamei şi malţ, materia primă necesară pentru orice bere: Soufflet Malt Romania şi Asociaţia Producătorilor de Hamei din România.