Tendințe și obiceiuri de consum în materie de ceai, în HoReCa

În ultimii ani, consumatorii români și-au rafinat gusturile și preferințele și în materie de ceaiuri, ceea ce a dus la o diversificare a ofertei de ceaiuri din locațiile HoReCa, precum și la creșterea investițiilor în locații de tip ceainării.

Cum a evoluat consumul de ceai în segmentul HoReCa, ce tendințe și obiceiuri de consum se conturează în acest segment, dar și cât de greu este pentru un producător român de ceaiuri să se impună în fața ceaiurilor din import, deseori preferate de proprietarii de ceainării, ne spune Eugen Achim de la Kalpo SRL, producător local de ceaiuri pentru sectorul HoReCa.

consumceaihoreca

Ce ne puteți spune despre gama de ceaiuri dedicată sectorului HoReCa - Evolet Selection. Ce cuprinde această gamă în momentul de față și ce noutăți pregătiți pentru operatorii HoReCa în perioada următoare?

Eugen Achim: Gama dedicată sectorului HoReCa se tot schimbă de la an la an. Ne place să performăm și să avem în portofoliu doar produse care au prins la public, sortimente adaptate cerințelor consumatorului final, cât și modalități de ambalare elegante și totuși practice, care să ușureze cu mult munca celor care prepară un ceai. Totodată, suntem conștienți cât de importantă este relația cu mediul înconjurător și încercăm să găsim soluții prietenoase.

Ca să răspund la întrebarea dumneavoastră, în momentul de față producem 9 sortimente de ceai pentru micul dejun ambalat în plicuri piramidă, 11 sortimente de ceaiuri ambalate în grandpack (un trend al ultimilor ani) și 14 tipuri de ceai loose tea (ceai vrac) ambalate în cutii tubulare din carton, foarte elegante. Ca noutăți, am lansat, odată cu participarea la târgul Host Milano din 2019, siropurile concentrate pentru cocktail, care sunt cele mai noi produse din portofoliul companiei.

Care sunt cele mai solicitate sortimente din gama Evolet Selection de către clienții HoReCa și ce tendințe observați în ceea ce privește cererile venite din partea acestora?

Cele mai solicitate produse pe piața locală, în sectorul HoReCa, sunt în continuare infuziile de fructe, de aici și gama variată din oferta noastră; infuziile de plante sunt, de asemenea, cerute, însă se observă o ușoară educare a gusturilor. Există consumatori care sunt atenți la calitatea unui ceai verde sau negru pe care îl consumă. Încă nu avem consumatori de mijloc în România, fie sunt cunoscători, și atunci preferă ceaiurile mai speciale și știu să facă diferența între o calitate și cealaltă, fie sunt consumatori care doresc doar un produs care să îi încălzească/trateze, însă cu un gust fructat.

Cum vedeți evoluția ofertei de ceaiuri din locațiile HoReCa în ultimii ani și care ar trebui să fie principalele criterii în alegerea unui brand de ceai de către responsabilii de achiziții din HoReCa?

Cred că partea cea mai dificilă în ofertarea ceaiurilor în locații HoReCa a fost depășită de mult, oamenii deja sunt mai deschiși când mergem să ofertăm și asta se datorează și consumatorilor finali. Atunci când fac o selecție, responsabilii de achiziție ar trebui să aibă în vedere calitatea produsului în primul și în primul rând, pentru că doar așa pot fideliza clienții. Totodată, există studii care demonstrează preferințele românilor atunci când vine vorba de produsele alimentare. Cei mai mulți dintre ei au o afinitate pentru mărcile românești. De ce nu ar fi și în cazul ceaiurilor la fel?

evoletselection

Spuneați recent că în rândurile proprietarilor de ceainării există încă o preferință pentru produsele sosite din import. Face acest lucru mai greu de accesat canalul HoReCa pentru un producător local de ceaiuri?

Circa 56% din importurile europene de ceai provin din țările producătoare, cele aflate încă în curs de dezvoltare. În România, încă persistă ideea produsului german cel mai bun, cel mai cel, iar faptul că noi, românii, nu avem un istoric care să dovedească cum că și noi putem face produse de calitate pe acest segment, face lucrurile mai dificile pentru un producător local. Orice deschizător de drumuri muncește mai mult decât cel care calcă pe un drum gata bătătorit, dar eu am o mare satisfacție când privesc în urmă și văd cât de multe lucruri am realizat, iar parcurgerea acestui drum lung și dificil este una din realizări.

Cum stăm în momentul de față la consumul de ceai în HoReCa și ce tendințe și obiceiuri de consum remarcați în acest segment?

Noi producem ceaiuri din anul 2000 pentru piața de retail, dar de aproximativ 6 ani am început să producem și pentru segmentul HoReCa. În tot acest timp, lucrurile s-au schimbat considerabil, există o diferență majoră între atunci și acum. În 2010, când eram importatori de ceaiuri pentru HoReCa, mai exact pentru ceainăria pe care atunci o dețineam, majoritatea clienților noștri consumau ceaiuri de fructe; lucrurile s-au schimbat pe parcurs, astăzi întâlnim oameni care consumă ceaiuri mai speciale, care și-au rafinat gusturile și preferințele. Astfel că, de la an la an, piața de ceai din România a crescut și noi sperăm să o facă în continuare. Îmi doresc ca oamenii să înțeleagă cât de sănătoasă este o ceașcă de ceai și să facă din consumul acesteia un obicei cotidian.

Recomandările ospătarilor contează foarte mult în alegerea unui ceai, așa că este important ca oamenii care lucrează în astfel de locații să fie bine pregătiți. Cum vă implicați în educarea personalului din unitățile HoReCa cu care colaborați?

Din păcate, pe plan local, încă lucrăm cu personal care nu este specializat în acest domeniu. Agenții noștri pun la dispoziția personalului toate informațiile de care dispunem, însă implicarea noastră este insuficientă. Personalul se schimbă des de cele mai multe ori și informația se pierde.

Care sunt cele mai importante orașe din țară pentru dumneavoastră în ceea ce privește vânzările în canalul HoReCa?

Pentru că activitatea noastră se desfășoară în mare parte în capitală și de aici au început primele vânzări, Bucureștiul se află în topul orașelor în care distribuim produsele HoReCa. Apoi Clujul, Sibiul, Constanța sunt printre orașele din țară în care vindem cel mai bine produsele Evolet Selection.

Ce ne puteți spune despre activitatea de export? Cât la sută din producție exportați și care sunt principalele piețe pentru export?

Exportul este una dintre aspirațiile mele cele mai mari, mi-am dorit foarte mult să duc numele mărcilor noastre peste graniță și am reușit după multă trudă. Am învățat din mers cum trebuie sa fac lucrurile pentru a ieși în față și ne-am adaptat în permanență. Acum exportăm 12% din producția noastră și tendința este în creștere datorită prezenței noastre an de an la târgurile externe ca Anuga, Host Milano, Sial Paris, Sial Shanghai ș.a. Principalele piețe de export sunt UK, Republica Moldova, Ungaria, Germania, însă am exportat și în Statele Unite, Canada și China.

Ce obiective aveți în ceea ce privește segmentul HoReCa, în 2020?

În anul 2020 vrem să ne extindem cât mai mult pe plan local, în acest sens colaborăm deja cu un agent pe partea de Vest a țării, sperăm să acoperim întreaga hartă deschizând poziții noi în toate cele patru puncte cardinale. Și pentru export avem planuri mari, intenționăm să ne facem văzuți și auziți de cât mai mulți. Avem deja în portofoliu ceaiuri, ciocolata caldă și siropuri pentru cocktailuri, nu ne vom opri aici. Se deschid mai ușor ușile atunci când vii cu o ofertă vastă, cel puțin asta am învățat din propria experiență.

Interviu apărut în ediția 96 a revistei Horeca România.