Lecţia germană de impulsionare a sectorului hotelier

Sectorul hotelier din Germania a înregistrat una dintre cele mai spectaculoase şi rapide reveniri din întreaga Europa, după criza economică care a izbucnit în 2009, potrivit raportului “After the Storm - German in the Spotlight” realizat de HVS şi dat publicităţii ieri. Motivele principale pentru care piaţa hotelieră germană este printre cele mai competitive din Europa sunt dezvoltarea puternică a industriei de producţie în general şi a creşterii cererii pentru exporturi, într-un cuvânt consolidarea economiei, dar şi măsuri de impulsionare a sectorului hotelier, precum reducerea TVA-ului pentru unităţile de cazare, de la 19% la 7%.

camera

Dezvoltarea spectaculoasă a economiei germane, supranumită şi motorul creşterii economice europene, a impulsionat şi cererea pentru unităţile de cazare din ţară. În 2011, Indicatorul RevPAR (veniturile pe cameră disponibilă), nu doar că l-a atins pe cel înregistrat în 2008, dar l-a şi depăşit. Dintre toate oraşele germane analizate Munchen a înregistrat cea mai puternică recuperare.
“Munchen a înregistrat o creştere spectaculoasă a indicatorului RevPAR. În 2010, RevPAR a fost aici cu 9.5% mai mare ca în 2008, ajungând la 85.41 euro, demonstrând că piaţa hotelieră din oraş şi-a revenit cu adevărat. Această revenire s-a datorat şi hbreorganizării a numeroare convenţii şi târguri în oraş în 2010 precum şi creşterii numărului de vizitatori de leisure, atraşi în număr tot mai mare de celebrul Festival Oktoberfest”, a declarat Arlett Oehmichen, Associate Director HVS.
Datele din raport arată că în primele 6 luni ale anului 2011, indicatorul RevPAR a crescut cu 25.6% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010. Şi oraşele Stuttgart şi Hanovra, care se bazează foarte mult pe cererea de business, au înregistrat de asemena o creştere spectaculoasă a venitului pe cameră disponibilă, în 2011, de 17.9%, respectiv 16.9%. Toata pieţele analizate au înregistrat o creştere a indicatorului RevPAR faţă de 2010, cu excepţia Berlinului (-0.6%) şi a oraşului Leipzig , a declarat Oehmichen.
Germania a rămas şi una dintre cele mai active pieţe din Europa în termeni de tranzacţii hoteliere, cu tot mai mulţi investitori atraşi de revenirea spectaculoasă a economiei germane faţă de celelate economii europene.  15 tranzacţii de active hoteliere au avut loc în prima jumătate a anului 2011, inclusiv vânzarea Steigenberger Hotel Berlin pentru 59 milioane euro (183,000 euro pe cameră), a hotelului Moevenpick din Stuttgart şi Arosa Grand Spa Hotel din Sylt.
Între anii 2008 şi 2011, Hamburg a înregistrat cel mai mare volum al tranzacţiilor hoteliere, urmat îndeaproape de Berlin, Munich şi Frankfurt.
HVS estimează că Germania va fi unul dintre liderii europeni la capitolul tranzacţii hoteliere.