Sectorul hotelier din Roma ignoră criza economică

În ciuda crizei economice care s-a accentuat în Italia în 2011, sectorul hotelier din Capitala Italiei – Roma a înregistrat creşteri la nivelul tuturor celor 3 indicatori de performanţă hotelieră: Grad de ocupare, ADR şi RevPAR. Venitul mediu pe cameră disponibilă a crescut cu 7,8%, în perioada sept. 2010 – sept.2011, ajungând la 102 euro, iar indicatorul ADR (Average Daily Rates) a crescut cu 6,2% în aceeaşi perioadă, ajungând la 150 euro. Gradul de ocupare a crescut şi el în această perioadă cu 1,4%, ajungând la 68,4%.
itRoma este considerată una dintre cele mai importante destinaţii turistice din întreaga lume, şi, cu 5,5 milioane de sosiri turistice internaţionale în 2010, se clasează pe locul 3 în topul celor mai vizitate oraşe din întreaga lume, potrivit Euromonitor.
Roma are 934 de hoteluri, dintre care 27,5% în segmentul Upscale şi Upper-Scale, 36% în segmentul Midscale şi 36,5% în segmentul Buget.
,,Proeminenţa segmentelor upscale şi upper-scale din sectorul hotelier din Roma explică performanţa extrem de bună a indicatorului ADR”, a declarat Celine Vadam, Hospitality Consulting Project Manager pentru Horwath HTL Italy SpA. Totuşi există un decalaj în segmentul hotelurilor de tip buget, în termeni de ofertă şi de calitate, căci majoritatea hotelurilor în acest segment sunt mici şi independente şi sunt sub standardele internaţionale”, a adăugat Celine Vadam.
romahLa fel ca alte destinaţii turistice, piaţa hotelieră din Roma a fost puternic afectată de criza economică din anul 2008, care a condus la o scădere cu 2,1% a sosirilor turistice. În termeni de performanţă a sectorului hotelier, gradul de ocupare a scăzut cu 3,6% în anul 2009 comparativ cu 2008, ajungând la 62%, potrivit STR Global, în timp ce ADR-ul a scăzut cu 11,8%, iar RevPAR a scăzut cu 15%, ajungând în 2009 la nici 87 euro.
În ciuda crizei economice şi condiţiile dificile cu care se confruntă economia Italiei, Roma rămâne un oraş atractiv atât pentru turismul domestic cât şi pentru turismul internaţional iar recuperarea adevărată a început în 2010, cu o creştere de 7,6% a gradului de ocupare, o creştere de 2% a ADR-ului şi o creştere de 9,7% a indicatorului RevPAR, comparativ cu 2009.
Aceste trenduri pozitive înregistrate în industria hotelieră au continuat în acest an,  iar introducerea în luna ianuarie a unei taxe hoteliere nu a afectat prea mult industria hotelieră din Roma.
2011 a fost un an cu multe evenimente în Roma care au pompat turismul şi care au dus la o creştere a tarifelor din sectorul hotelier. Aniversarea a 150 de ani a Republicii Italiene în luna martie şi Beatificarea Papei în luna mai au atras nu pai puţin de 300.000, respectiv 1 milion vizitatori.