Radu Enache: Incertitudinea economică blochează investiţiile hoteliere

Proprietarul grupului hotelier Continental Hotels, Radu Enache a prezentat astăzi, în cadrul unei conferinţe de presă, priorităţile pentru anul 2012, atât ale lanţului hotelier cât şi ale Federaţiei Industriei Hoteliere din România, al cărui preşedinte este, dar şi câteva probleme cu care se confruntă hotelurile din România. Radu Enache a subliniat că industria hotelieră, inclusiv lanţul pe care îl conduce, va fi afectată în 2012 de incertitudinea economică care planează şi de lipsa unor previziuni economice clare care să stimuleze investiţiile în hoteluri: “Industria hotelieră va fi foarte afectată de incertitudinea economică. oradeaNoi cel puţin ne-am fript foarte tare cu dezvoltările pe care le-am facut în hoteluri, bazându-ne pe anumite informaţii economice din partea autorităţilor, iar ulterior previziunile s-au schimbat dramatic. Personal, dacă nu o sa ştiu precis ce se va întâmpla în următorii trei ani nu voi mai investi niciun leu. Mă refer aici la modul în care va fi guvernată România, cum va evolua euro, care va fi evoluţia costurilor creditelor. De asemenea, vreau să ştiu o predictibilitate fiscală, dacă se doreşte încurajarea industriei hoteliere”, a declarat Radu Enache.
Radu Enache a adăugat că este prima dată în ultimii 20 de ani “când nu ştim cum să facem bugetul pe anul 2012. Anul viitor va fi unul extrem de imprevizibil, lucru care va descuraja investiţiile în sectorul hotelier”. 
Proiectul de modernizare al Continental Suceava este gata, însă nu va fi demarat atâta timp cât nu există o previziune economică clară
Întrebat de proiectul de modernizare al hotelului Continental din Suceava, Radu Enache a declarat că acest proiect este finalizat însă aşteaptă anumite semne: „Proiectul de modernizare al hotelului este finalizat însă nu va fi demarat atâta timp cât nu există o previziune economică clară pe următorii 3 ani. Atunci când investeşti 5 milioane euro te gândeşti de 5 ori înainte”. Radu Enache a precizat că cel mai profitabil hotel din lanţul Continental s-a dovedit a fi hotelul Hello Hotels din Bucureşti şi intenţionează în următorii ani să dezvolte acest brand la nivel naţional.
Hello Hotels, singura satisfacţie în această perioadă de criză
„Hello Hotels reprezintă singura satisfacţie în această perioadă de criză. Funcţionează extraordinar. Dacă iniţial ne gândeam să extindem brandul în oraşe cu peste 180.000 locuitori, acum ne gândim în principal la piaţa din Bucureşti şi la oraşele cu peste 300.000 locuitori. Pot să vă spun că Bucureştiul este o piaţă interesantă pentru hotelurile de 2 stele".

hel

Proprietarul lanţului Continental crede că brandul Hello Hotels a prins aşa de bine pentru că oferă cel mai bun preţ pentru calitatea oferită, o medie de 30 euro pe noapte. În 2011 Hello Hotels a avut un grad mediu de ocupare de peste 75%. Şi hotelul de 5 stele Grand Hotel Continental a avut un grad de ocupare bun în 2011, şi anume 65%. Dacă la nivelul lanţului hotelier, ponderea turiştilor români este mai mare decât cea a turiştilor străini, Grand Hotel Continental primeşte în principal turişti străini: 70% sunt străini şi doar 30% sunt români a declarat Sanda Almăşan, managerul general al hotelului.
grandcontiRadu Enache a mai declarat că cea mai mare realizare pe anul acesta “este faptul că am întărit echipa de vânzări în toate sucursalele, lucru care reprezintă un mare avantaj pentru 2012”. Acesta a salutat şi reducerea taxei hoteliere la 1% la nivel naţional începând cu 2012 şi a adăugat că este important acum ca jumătate din această taxă să meargă la promovarea turismului.
La capitolul nemulţumiri şi probleme, Radu Enache a punctat fluctuaţia mare de personal din cadrului lanţului, care a ajuns undeva la 37%, dar şi concurenţa neloială din sectorul hotelier. Sanda Almăşan a punctat faptul că la nivelul hotelurilor de 5 stele există o concurenţă neloială, pentru că hotelierii nu practică un tarif corect şi reduc preţurile la nivelul celor de 3 stele.
Deşi la nivel de autorităţi au fost prezentate unele creşteri semnificative în turismul românesc, Radu Enache, spune că din contră, în calitate de preşedinte al lanţului Continental, în 2011, a simţit o scădere a circulaţiei turistice. Acesta a mai subliniat faptul că în perioadă de criză economică guvernele trebuie să ia anumite măsuri de încurajarea a investiţiilor iar pentru sectorul hotelier este necesară reducerea TVA-ului pentru segmentul food&beverage, care ar duce la venituri mai mari. "Avem un handicap: lumea nu stă în restaurantele din hoteluri".
La nivel de Federaţie, Radu Enache a declarat că principala realizare este aderarea tot mai multor hotelieri: "De la 3000 de camere am ajuns la aproape 12.000 de camere. Zilnic avem aderări. În luna ianuarie o să avem o Adunare Extraordinară în care vom stabili direcţiile pe anul 2012. Vrem să mobilizăm industria hotelieră, să unim hotelierii şi să transmitem doleanţele noastre printr-o singură voce".