Piaţa hotelieră din Bucureşti: analiză şi trenduri

Piaţa hotelieră din Bucureşti: analiză şi trenduri
person Horeca
access_time_filled

Asociația Tourism Experts Network și Travel Advisor Media au realizat o analiză extrem de pertinentă a pieței hoteliere din București. Potrivit analizei, Bucureștiul deține la ora actuală 219 structuri de cazare (hoteluri, vile, hosteluri, pensiuni, apart-hoteluri), dintre care 11 hoteluri de 5 stele, 71 hoteluri de 4 stele, 100 hoteluri de 3 stele, 27 hoteluri de 2 stele și 7 hoteluri de 1 stea.
Oferta locurilor de cazare din București aproape s-a dublat așadar după anul 2007. La finele lui 2007 Bucureștiul avea aproximativ 6500 camere, un număr insuficient pentru cererea de pe piață din acea perioadă, ceea ce îl cataloga ca fiind o destinație scumpă atheneeîn comparație cu alte capitale europene, mai ales din punct de vedere al raportului preț-calitate. Spre exemplificare, un hotel de 3 stele din centru, fără restaurant sau facilități de tip spa, vindea o cameră single la un tarif mediu de 90-100 euro/noapte, oferind doar cazare și mic dejun. Același hotel vinde acum camera cu 45-50 euro/noapte.
Una dintre principalele cauze ale declinului – criza economică a zdruncinat și piața hotelieră. Cererea de pe piață, în special a segmentului corporate, s-a diminuat drastic, sub amprenta reducerilor bugetelor de călătorie, traininguri sau team-buildinguri. Bucureștiul era o piață preponderent de bussiness, destule hoteluri s-au bazat prea mult pe acest segment. Din păcate, criza „i-a luat prin surprindere”, golul lăsat de efectele ei fiind greu de suplinit.
De asemenea, lipsa de pregătire profesională a personalului hotelier de la toate nivelurile și-a spus cuvântul în această perioadă. Criza a creat o panică uriașă printre investitorii și proprietarii de hoteluri, cei mai mulți cu credite la bancă, astfel că orice strategie, plan sau mod de vânzare s-a redus la capitol„Vindeți orice, vindeți oricum!”. Această „direcție”, foarte daunatoare de altfel, a dat posibilitatea platformelor on-line de rezervări sau wholesalerilor să pună presiune pe hoteluri, solicitând tarife tot mai mici. Din păcate, hotelierii au intrat în acest jos periculos, lucru care se reflectă în reducerea cu 50% a ADR-ului (tarifului mediu) în 2011 față de 2007.
„Oare dacă noi, hotelierii, nu am fi redus la jumătate tarifele, clienții nu ar mai fi călătorit? Sau nu se cazau la hoteluri? Greșit! Singuri ne-am redus șansa de a vinde mai bine și nu știu câte din hotelurile actuale vor reuși să revină la tarife apropiate de cele din 2007, odată ce criza va trece (…) în loc de încheiere, mi-aș dori ca noi, toți cei implicați, să reușim să-i creștem pe anagajații care formează ambalajul unui astfel de produs, să-i trimitem măcar la cursuri de calificare, dacă nu la specializare sau perfecționare, și astfel să avem sansa de a vinde un produs bun și la un preț corect”, a declarat Ioan Tudor, membru al asociației TEN și directorul unui hotel din Bucuresti.
Se observă o tendință spre hotelurile de categorie superioară, de business, ordinea numărului de locuri de cazare fiind 4, 5 și 3 stele. Pe de altă parte, Bucureștiul are o deficiență în privința structurilor de cazare low budget, pentru tineri.
Dar haideți să vedem care este topul primelor 10 hoteluri din București, pe categorii de clasificare, top realizat în funcție de reviewurile clienților postate pe trei dintre cele mai apreciate portaluri de rezervări online (trivago.com, tripadvisor.com și hotelscombined.com).

TOP HOTELURI CATEGORIA 5 STELE
1.blu Radisson Blu 
2. Athenee Palace Hilton
3. JW Marriott 
4. Intercontinental 
5. Epoque
6. Grand Hotel Continental
7. Carol Parc 
8. Howard Johnson 
9. Crowne Plaza 
10. Casa Capșa
Patru noi hoteluri și-au făcut loc în acest top de lux din 2007 până în prezent: Carol Parc (2007), Grand Hotel Continental (închis în 2005 și redeschis în 2009), Radisson Blu (redeschis în 2008, este cel mai mare hotel de 5 stele din Romania și deține supremația acestui clasament) și Epoque Hotel (cel mai nou hotel de lux din capitală, deschis la începutul lui 2011).
TOP – CATEGORIA 4 * 
1. novotelNovotel
2. K & K  Elisabeta 
3. Scala
4. Christina 
5. Z Boutique Hotel 
6. Starlight 
7. Sarroglia
8. Berthelot 
9. Pullman
10. Moxa
Topul este dominat de hoteluri noi, deschise după 2007, fapt ce denotă apetitul investitorilor pentru acest segment de piață, care viza în principal clientela de business. Doar K&K Elisabeta și Pullman (fostul Sofitel) fac parte din vechea gardă de dinainte de 2007. În rest, hoteluri noi: Novotel (2007), Moxa (2007), Berthelot (2009), chiar foarte noi și foarte apreciate se pare, drept dovadă faptul că și-au făcut repede loc în top 10: Christina (2009), Scala (2010), Z Boutique Hotel (2010) sau Sarroglia (2011).
TOP – CATEGORIA  3*
1. rembrandtRembrandt
2. Tempo
3. Michelangelo
4. Duke
5. Dacia RRT
6. Opera
7. Trianon
8. Prince Residence
9. Volo
10. Siqua
Spre deosebire de piața de 4 stele, cea de 3 stele este dominată de hoteluri deschise până în 2007. Topul este condus de  Hotel Rembrandt, foarte apreciat atât pentru locație cât și pentru calitatea serviciilor oferite. Din păcate, segmentul 3 stele a suferit cel mai mult în această perioadă din cauza presiunii exercitate de tarifele mici practicate de hotelurile din categoriile superioare. „Facem eforturi costisitoare pentru a pastra standardele înalte de calitate oferite și până acum, dar cu venituri înjumătățite. Cu toate că am fost „forțați” să scădem tarifele din cauza concurenței, rabat la calitatea serviciilor nu putem și nu vom face. Considerăm ca acesta este atu-ul nostru pentru a rezista pe piață, iar aprecierile cu siguranță nu vor întârzia să apară.” spune Toni Tatar, director de marketing la Hotel Rembrandt.
Paradoxal, chiar anumite hoteluri de 5 stele au ajuns să practice în această perioadă tarife la nivelul hotelurilor de 3 stele din 2007. Și atunci vine întrebarea, până unde vor mai scădea tarifele hotelierilor?

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302