Analiză: Numărul hotelurilor din România creşte, numărul camerelor scade

Piaţa hotelieră românească a înregistrat o contradicţie în evoluţie în anul 2012. În timp ce numărul de hoteluri a crescut cu 6,1% faţă de anul trecut, ajungând la un total de 1330 de hoteluri (de la 1308 cât s-au înregistrat anul trecut), numărul de camere a scăzut cu 3,4% anul acesta, de la 87.374 de camere în 2011, la 84.403 în 2012, a declarat Lucian Marinescu, Senior Associate Trend Hospitality, în cadrul conferinţei Hospitality Trends Bucharest care s-a desfăşurat săptămâna trecută în Bucureşti.

hoteltraian1

În ultimii ani s-a observat o scădere continuă a numărului de camere în România. Dacă în 2010 erau 92.550 de camere, în 2011 numărul acestora a scăzut la 87. 374 de camere, pentru ca în 2012 numărul de camere să scadă la 84.403. Studiind mai atent stocul de camere, se poate observa că scăderea este generată de hotelurile de pe litoral, a mai arătat Lucian Marinescu, unde s-a înregistrat o scădere importantă (-20,7%); multe din hotelurile vechi de aici s-au închis, iar altele au fost declasificate. Pe de altă parte, se poate observa o creştere puternică a ofertei în Delta Dunării (+47,1%), mai ales în ceea ce priveşte pensiunile sau aşa-numitele small touristic villages, mai degrabă decât hoteluri. Şi Bucureştiul a înregistrat o creştere a ofertei de 13,9%.

În ceea ce priveşte clasificarea unităţilor, hotelurile de tip buget şi economy au înregistrat o scădere dramatică în 2012 în România, lucru generat de aceleaşi hoteluri de pe litoral, unde condiţiile proaste ale unităţilor şi lipsa investiţiilor au dus la dispariţia acestoria de pe piaţă. Numărul camerelor clasificate la 1 stea a scăzut cu 52,4%, iar numărul camerelor clasificate la 2 stele a scăzut cu 18,5%. În schimb, numărul camerelor clasificate la 5 stele a crescut în România, în 2012, cu 24,3%, precum şi numărul de camere clasificate la 3 stele, + 30,6%.

camera

Lucian Marinescu a mai declarat că în România există o cerere puternică pentru hotelurile de brand; băncile solicită acest lucru pentru a finanţa noi proiecte, iar proprietarii încep să realizeze beneficiile pe care le aduce afilierea la un lanţ, în special în perioade de criză. Totuşi, 75% dintre inaugurările de hoteluri includ proprietăţi neafiliate la un brand internaţional.

În ceea ce priveşte prezenţa lanţurilor hoteliere internaţionale în România, grupul hotelier Wyndham este cel mai bine reprezentat în ţara noastră, cu 11 hoteluri totalizând 1857 de camere. Accor se află pe poziţia a doua cu 6  hoteluri şi 1221 de camere, iar Best Western ocupă poziţia a treia, cu 14 hoteluri totalizând 1100 de camere. Anul acesta şi-a făcut intrarea pe piaţa românească şi Europa Group Hotels, cu hotelul de 4 stele Europa Royale din centrul Bucureştiului. În ceea ce priveşte numărul de hoteluri în pipeline, Hilton conduce clasamentul.