FPTR nu susţine descentralizarea autorizării unităţilor din turism

hotelmunteFederaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) nu susţine descentralizarea autorizării unităţilor din turism şi trecerea acestei activităţi în subordinea autorităţilor locale, au precizat reprezentanţii Federaţiei pentru site-ul Horeca, aceştia oferindu-ne şi o argumentaţie solidă a motivelor pentru care măsura solicitată de ANAT nu este benefică turismului.

“FPTR nu susţine descentralizarea autorizării unităţilor din turism şi trecerea acestei activităţi în subordinea autorităţilor locale, dar susţinem introducerea în dosarul pentru clasificare, care se depune la Ministerul Turismului, a unei recomandări din partea patronatelor de profil. Această recomandare va certifica faptul că unitatea respectivă îndeplineşte nu numai normele legale, ci şi criteriile pe care patronatele le solicită pentru a desfăşura un turism de calitate în ţara noastră.”, ne-au declarat reprezentanţii FPTR.

Potrivit FPTR, în condiţiile existenţei unui sistem oficial de clasificare şi autorizare a unităţilor de turism în Romania, el nu trebuie nicidecum transferat către autorităţile locale, ci trebuie să fie cât mai unitar, acest deziderat neîndeplinindu-se în cazul descentralizării.

Prezentăm mai jos argumentaţia trimisă de FPTR.

“Este binecunoscut faptul că deşi la nivel mondial nu există un sistem standardizat de clasificare a hotelurilor, această măsură este extrem de necesară şi utilă, întrucât nu puţine au fost situaţiile cand serviciile unui hotel de 4 stele de pe un continent, nu au corespuns cu serviciile de 4 stele din Europa, spre exemplu.", potrivit FPTR.

Măsura adoptării unui sistem de clasificare a dus astfel la apariţia a 3 categorii de ţări, şi anume:

- ţările fără sistem de clasificare - notorietatea hotelului are un rol important în alegerea unei unităţi de cazare.

- ţările cu sistem neoficial de clasificare - se lasă libertate pieţei, iar clasificările sunt de obicei făcute de asociaţii de turism sau reviste de profil.

- ţările cu sistem oficial de clasificare propriu - au sisteme mai mult sau mai puţin detaliate, cele mai complexe fiind cele din Franţa sau India.

În ţara noastră, normele de clasificare în vigoare ţin cont de normele utilizate în ţările europene cu turism dezvoltat, precum şi de recomandările Organizaţiei Mondiale a Turismului cu privire la condiţiile minime de clasificare pe stele în ţările europene. Astfel, normele metodologice în vigoare sunt aprobate prin Ordinul Nr. 1051 din 3.03.2011, norme considerate printre cele mai detaliate în comparaţie cu alte ţări. Conform Normelor Metodologice structurile de primire turistice se clasifică pe stele şi, respectiv, flori în cazul pensiunilor turistice, în funcţie de anumite caracteristici.

clasificarehoteluri

În Romania şi în multe alte ţări cu acest sistem, clasificarea se face pe baza a două criterii majore:

- suprafaţa şi echipamente: suprafaţa camerelor, echiparea sanitară, mobilier şi alte accesorii
- criterii calitative: calitatea mobilierului, serviciile oferite şi calitatea acestora etc.

Alte criterii minime de clasificare sunt: afişare în locuri vizibile a numerelor de telefon ale conducerii hotelului, ale Ministerului Turismului şi ale Autorităţii pentru Protecţia Consumatorului, a certificatelor de atestare, tarifelor de cazare, exprimate în euro; existenţa unor materiale scrise, tipărite în limba română şi în alte două limbi de circulaţie internaţionala, cu informaţii utile, Servicii zilnice de houseeeping etc.

Pe lângă aceste criterii minime şi obligatorii, toate unităţile cu activitatea hotelieră trebuie să ofere o gamă suplimentară de servicii, cu sau fără plată, alegând dintr-o lista oferită de Ministerul Turismului. Astfel:
- Hotelurile de 4-5 stele - minim 18 servicii
- Cele de 3 stele - minim 15 servicii
- Cele de 2 stele - minim 10 servicii
- Cele de 1 stea - minim 5 servicii

Numărul de stele este oferit pe baza unui punctaj:
- pentru hotel de 5 stele: 150 puncte
- pentru hotel de 4 stele: 120 puncte
- pentru hotel de 3 stele: 70 puncte
- pentru hotel de 2 stele: 30 puncte.

Acest punctaj se obtine în baza unei evaluări atente a hotelului şi se iau în considerare atât criteriile minime, criteriile tehnice şi de calitate, cât şi serviciile.

stelehotelAsadar, varietatea la început expusă, în ceea ce priveşte sistemele de clasificare, poate crea confuzie în rândul turiştilor care aleg anumite unităţi hoteliere în funcţie de numărul de stele, potrivit FPTR.

Un exemplu foarte relevant în această direcţie este cazul renumitului hotel Burj al Arab din Dubai clasificat la 7 stele şi considerat etalon al luxului; conform experţilor, acest hotel se află pe aceeaşi treaptă cu hotelul Ritz din Paris, clasificat la 4 stele plus, în conditiile in care această poziţie este maximă în sistemul clasificărilor din Franţa.

Fără a fi cazul unor unităţi de cazare atât de îndepărtate, diferenţe se pot găsi din nefericire şi în ţara noastră, unde 2 hoteluri de 3 stele nu prestează aceeaşi calitate în ceea ce priveşte serviciile acelei clasificări.

"Având în vedere acest exemplu, putem deduce deci, că în condiţiile existenţei unui sistem oficial de clasificare şi autorizare a unităţilor de turism în Romania, el nu trebuie nicidecum transferat către autorităţile locale, ci trebuie să fie cât mai unitar, acest deziderat neîndeplinindu-se în cazul descentralizării. În momentul de faţă clasificarea hotelurilor şi licenţierea hotelierilor din turism se face pe baza unei declaraţii pe propria răspundere, administratorul societăţii asumându-şi răspunderea pentru îndeplinirea normelor necesare clasificării sau licenţierii.", precizează reprezentanţii FPTR.


1 Nordic Food albastru

banner aprilie

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok