Italia, a 3-a piață hotelieră din lume ca mărime

romaCu aproape 34.000 de hoteluri însumând 2.3 milioane de paturi, Italia este a treia cea mai mare piață hotelieră de la nivel mondial, după Statele Unite ale Americii și Japonia, potrivit Institutului Național de Statistică din Italia. Însă dimensiunea acesteia nu îi garantează și succesul, așa cum s-au convins pe propria piele hotelierii italieni începând cu 2008 încoace, arată o analiză realizată de Horwath HTL. 

Ofertă în creștere pe piața hotelieră din Italia

În perioada 2000 - 2011, Italia a înregistrat o creștere de 1,6% a numărului de hoteluri (de la 33,361 de proprietăți la 33,911), însumând 2,3 milioane de paturi în 2011, potrivit Istat. Franța și Spania în schimb (principalii competitor ai Italiei) au doar 1,3 milioane de paturi și respectiv, 1,8 milioane de paturi, conform Eurostat.

Creșterea ofertei (precum și renovările și modernizările permanente) în această perioadă a creat de asemenea o schimbare în peisajul hotelier italian.

Segmentele upscale și upper-scale aproape s-au dublat în mărime în această perioadă, în timp ce segmentul midscale a crescut cu 28,2%. Segmentul economic a scăzut însă cu 37,6% și totalizează doar 12,7% din oferta totală de camere a Italiei.

grafichoteluri

Performanță în scădere pe piața hotelieră italiană în 2012

260 de milioane de înnoptări s-au înregistrat în hotelurile din Italia în 2011, în creștere cu 3,5% față de 2010 potrivit Istat. Prin comparație, principalii competitor ai Italiei, Franța și Spania au înregistrat 202.3 milioane înnoptări și, respectiv, 286 milioane înnoptări în 2011, conform Eurostat.

Industria hotelieră italiană a raportat în 2011 o creștere de 3,8% a gradului de ocupare, la 59,7%, conform STR Global. ADR-ul a atins 125 de euro, în creștere cu 2,3% față de anul precedent, iar creșterea gradului de ocupare și a ADR-ului a rezultat într-o creștere a indicatorului RevPAR de 6,2% la 74,7 euro.

Cu toate acestea în 2012 gradul de ocupare al hotelurilor din Italia a scăzut cu 1,9% la 58,5%, ADR-ul a staționat, iar RevPAR-ul a scăzut cu 1,1% la 73,9 euro, potrivit STR Global.

Atât cererea domestică cât și cea internațională, pentru toate tipurile de unități de cazare turistice din Italia, a scăzut cu 6,2% în primele 10 luni ale anului 2012 comparativ cu aceeași perioadă din 2011, potrivit Istat. Numărul înnoptărilor în toate tipurile de unități de cazare turistică din Italia a scăzut cu 7,1%, față de aceeași perioadă a anului trecut.

Milano, capitala economică a Italiei și o destinație turistică importantă din Italia, a înregistrat o scădere a gradului de ocupare în 2012 de 3,1%, la 61%, o scădere de 0,3% a ADR-ului, la 129 euro și o scădere a RevPAR-ului de 3,4%, la 78,97 euro, potrivit STR Global.

Autoritățile încurajează turismul

Piața hotelieră italiană este cunoscută pentru birocrația sa. Totuși procesul de investiții se îmbunătățește, iar autoritățile locale și centrale implementează măsuri pentru a promova și facilita investițiile în turism, care reprezintă unul dintre cele mai importante sectoare în recuperarea economică a țării.

Pe 18 ianuarie, planul strategic pentru dezvoltarea turismului în Italia a fost prezentat Consiliului de Miniștri. Documentul conține 7 linii de acțiune, realizabile într-o perioadă de 3 luni până la 5 ani, care includ îmbunătățirea spațiilor de cazare turistică, a transportului și infrastructurii, training-uri și încurajarea investițiilor.

Planul are ca scop consolidarea sectorului economic și impulsionarea economiilor locale, creând 500.000 de noi locuri de muncă până în anul 2020 și creșterea contribuției turismului la PIB-ul țării de la 134 miliarde euro, la 164 miliarde euro.

strategiepentruturism

Deschiderea către investitorii străini

Creditorii italieni au arătat un interes crescut pentru investitorii străini (în special pentru fondurile de investiții) în ultimii ani. În 2012, capitalul străin a totalizat 52% din volumul tranzacțiilor, comparativ cu 41% în 2011, potrivit companiei Jones Lang LaSalle.

Cel mai mare interes a venit din rândul investitorilor din SUA și Orientul Mijlociu, care au căutat hoteluri din segmentul superior în Italia. În timp ce focusul principal este pe orașele mari, Milano, Veneția, Roma și Florența, unii investitori au arătat interes deosebit pentru câteva piețe secundare, precum Sardinia și Costa Smeralda.

Sursa: www.hotelnewsnow.com