Gradul de ocupare a hotelurilor din România, în scădere

ocuparehoteluri2Gradul de ocupare a hotelurilor din România a scăzut de la 35-36% înainte de criză la 25-28% în timpul crizei, potrivit unui studiu realizat de Federația Industriei Hoteliere din România. Astfel, dacă în 2007 gradul de ocupare era de 36%, în 2010 acesta a scăzut la 25%, pentru ca în 2012 să ajungă la 28%.

“Un grad de ocupare scăzut coroborat cu un tarif mediu mai mic dar și reducerea cheltuielilor turiștilor în România, a dus la reducerea veniturilor din industria turistică din România până la aproximativ 1,5 miliarde euro în 2011”, afirmă reprezentanții FIHR.

Cei cinci ani de criză și-au spus cuvântul în domeniul turismului, potrivit studiului, unde deși au apărut aproape 1.000 de unități de cazare, numărul turiștilor a urcat timid, cu mai puțin de 10%.

În această perioadă au înregistrat creșteri importante numărul hotelurilor (de la 1.111 la 1.400 de unități), numărul hostelurilor (de la 46 la 178) și cel al pensiunilor turistice atât urbane, cât și rurale.

În 2012, din cele 1.400 de hoteluri din România 28 erau de cinci stele, 233 de patru stele, 663 de trei stele, 395 de două stele și 75 de o stea, în timp ce șase unități nu sunt clasificate

Capacitatea de cazare a crescut în intervalul 2008-2012 de la 294.210 locuri la 301.109 locuri de cazare.

În 2008 numărul total al turiștilor din România se ridica la peste 7,1 milioane de persoane, dintre care 5,65 milioane erau români și 1,46 milioane de străini. După cinci ani de criză, numărul turiștilor a urcat la 7,7 milioane de persoane din care șase milioane au fost români și doar 1,6 milioane de turiști străini. Creșterea numărului de turiști se reflectă mai degrabă în creșterea cheltuielilor, având în vedere că tariful mediu scade și consumul turiștilor este mai mic în perioada de criză, potrivit FIHR.

Astfel, în ciuda eforturilor anunțate de autorități de a crește numărul turiștilor, în cinci ani de zile creșterea nu a fost mai mare de 8,5%.

Desi capacitatea de cazare este mai mare scad doi indicatori foarte importanți: cheltuielile turiștilor în România si numarul de zile/turist.

Potrivit Federației, creșterea TVA de la 1 iulie 2010, la 24% a fost o lovitură mare data industriei turistice, atât la nivelul hotelierilor, cât și la nivelul agențiilor de călătorii. Ca o consecință, gradul de ocupare al unităților hoteliere a scăzut simțitor pe toate destinațiile. “Hotelierii au susținut o activitate într-un sistem fiscalizat de taxe și impozite care nu stimulează industria turismului corespunzător, cu consecințe asupra cifrelor de afaceri”, se mai arată în studiul Federației Industriei Hoteliere din România.