Courtyard by Marriott debutează pe piața hotelieră locală

  • Adrian Adam, Director General: “Intrarea unui brand nou pe piață înseamnă o vizibilitate mai mare pentru destinație”

Compania lituaniană Apex Alliance Hotel Management va deschide în vara acestui an, în București, primul hotel sub brandul Courtyard by Marriott din România. Amplasat în inima cartierului de afaceri Pipera, înțesat de multinaționale, noul hotel își propune să devină un reper pe piața hotelurilor de 4 stele din capitală și prima opțiune pentru clienții business și corporate. Situat într-o clădire nou construită, cu 13 etaje, hotelul va avea 259 de camere, 7 săli de evenimente, un restaurant inspirat din bucătăria nordică, un bar, un magazin și un centru de fitness și va oferi clienților de business și nu numai “satisfacție maximă pentru banii pe care îi plătesc”, spune Adrian Adam, Directorul General al hotelului.

Despre filosofia brandului Courtyard by Marriott, facilitățile și dotările pe care le va oferi primul hotel sub acest brand din România, dar și despre piața hotelieră din București am vorbit cu Adrian Adam, un hotelier cu peste 20 de ani experiență în industria ospitalității.

courtyardbymarriottbucharest2019

Courtyard by Marriott este un brand nou pe piața hotelieră bucureșteană. În ce constă filosofia acestui brand și ce va aduce nou în segmentul hotelurilor de 4 stele din București?

Courtyard by Marriott este unul din cele 31 de branduri ale lanțului Marriott, cel mai mare lanț hotelier din lume, și se adresează cu precădere oaspeților din segmentul turismului de afaceri. Apex Alliance, proprietarul hotelului Courtyard by Marriott Bucharest, a studiat foarte bine piața din București și a decis că acest brand poate răspunde foarte bine nevoilor pieței, aducând un aer de noutate în zona multinaționalelor. Va fi în principal un hotel de business, fiind situat în cartierul de afaceri Pipera ne vom adresa celor care vor vizita multinaționalele din această zonă, care lucrează pentru acestea și vin la meeting-urile anuale și regionale, la conferințele, seminariile sau traingurile organizate de multinaționale.

Courtyard by Marriott este un brand Select-Service, suntem în zona de satisfacție maximă a clienților pentru banii pe care îi plătesc, nu ne vom bate pe zona de luxury cu brandurile de 5 stele de pe piață. Suntem un brand poziționat corect, filosofia noastră este că pentru valoarea pe care o plătești primești servicii excelente, la nivel de 4 stele. Aceasta va fi clasificarea hotelului, conform standardelor locale și internaționale.

Ce ne puteți spune despre procesul de construcție a hotelului: cât a durat, cum este structurată clădirea și ce facilități și dotări va pune la dispoziția oaspeților viitorul hotel?

Construcția hotelului a început în ianuarie 2018, iar data deschiderii este preconizată a fi în vara anului 2019. Hotelul are 3 nivele de parcare subterane, foarte importante pentru această zonă, și 13 etaje: parterul și etajul 1, dedicate zonei de evenimente publice - restaurante, baruri, săli de conferințe, și 12 etaje dedicate zonei de cazare. Hotelul va avea 259 de camere, vor fi camere standard și camere superioare, în funcție de poziția lor în hotel, cele de la nivelele superioare ale hotelului vor fi camere superioare, cu o vedere superbă asupra orașului și asupra zonei în care ne aflăm. De asemenea, vom avea 7 săli de evenimente, din care două ballroom-uri, unul dintre ele cu o capacitate maximă de 170 de persoane în stil teatru, și 5 săli mai mici, pentru workshop-uri, traininguri, cu o capacitate maximă de 50-60 de persoane.

În ceea ce privește partea de Food&Beverage, vom avea un restaurant cu bucătărie nordică, asta nu înseamnă că vom găsi doar pește aici, ci că se respectă principiile bucătăriei nordice, care, după cum știm, este o bucătărie foarte sănătoasă, cu produse furnizate din surse locale, foarte bine ancorate în sezon. Apex Alliance deține un hotel Courtyard by Marriott în Vilnius, unde există același concept de restaurant, Solt Dining se numește, și unde funcționează extraordinar de bine. Practic la București vom avea un restaurant similar cu cel din Vilnius.

soltdiningbucharest

De asemenea, vom avea un bar în imediata vecinătate a restaurantului și un magazin, “The Market”, de unde clienții își pot cumpăra diverse produse, atât pentru consum cât și necesare călătoriei, pe care le pot achita direct la recepție. Având în vedere vecinătatea cu Promenada Mall nu am considerat necesar să avem și alte magazine sau alte spații comerciale în hotel. Totodată, vom avea un centru de fitness care va fi deschis doar pentru clienții hotelului.

Cum a decurs procesul de construcție a echipei?

Deschiderea unui hotel este o experiență extraordinară, eu personal am mai trecut prin 3 deschideri de hoteluri, la hotel Europa din Eforie Nord, Radisson Blu București și Park Inn by Radisson. Așa cum spuneam, acum mulți ani am deschis hotel Europa din Eforie Nord, cu Ana Hotels, și, legat de recrutare, sunt foarte mândru că la acel moment am angajat două persoane pe partea de vânzări, iar, după mulți ani, una din aceste persoane este directorul general al hotelului Europa, iar cealaltă persoană este directorul general al hotelului Iaki, ceea ce îmi spune că am făcut alegeri bune la acel moment și sper că la fel va fi și acum.

Avem un program de angajări care este foarte bine corelat cu data deschiderii. Pe măsură ce ne vom apropia de deschidere vom angaja mare parte din personal. În momentul acesta suntem programați să avem în jur de 100 de asociați în companie, majoritatea dintre ei, fiind în zona operațională. Va exista un program de training intensiv și vom avea foarte mult suport de la colegii de la Marriott International, pentru că ei vor trimite la noi colegi specializați pe fiecare departament, care ne vor ajuta să implementăm standardele Courtyard by Marriott pe fiecare zonă operațională. Partea de dezvoltare profesională este unul din punctele forte ale lanțului Marriott și datorită acestui lucru convingem mulți colegi să ni se alăture.

În acest moment avem echipa de management formată, planul este ca directorul general să fie angajat cam cu 6-8 luni înainte, apoi echipa de management, cu 3-4 luni înainte de deschidere, astfel încât fiecare să aibă timp să-și facă recrutările și să angajeze oamenii pe care îi doresc.

Cum ați perceput trecerea către zona de management a industriei?

Experiența mea de până acum în industria hotelieră a fost în zona de vânzări și marketing, apoi am experimentat și zona de operațional, iar acum sunt la prima experiență ca director general. Practic și pe partea de vânzări și pe partea de operațional există partea de management inclusă, pentru că de fiecare dată ai o echipă în spate pe care trebuie să o gestionezi. Ca director general, evident ai mai multe responsabilități, iar “poza” la care te uiți este mai mare, ai foarte multe responsabilități atât în ceea ce privește relația cu proprietarii, cât și în ceea ce privește relația cu lanțul pe care îl reprezinți. Principiile managementului sunt aceleași din punctul meu de vedere, trebuie să ai un scop foarte bine definit, trebuie să ai o echipă foarte bună în spate și motivată. Targetul trebuie să fie înțeles de fiecare membru din echipă și toată lumea trebuie să tragă în aceeași direcție. Este foarte important ca echipa ta să aibă o sinergie și să lucreze bine împreună.

O bună relație între directorul de hotel și investitor este esențială pentru bunul mers al unui hotel. Cum vedeți o relație corectă între cele două părți?

În primul rând, trebuie să stabilești foarte clar obiectivele și așteptările, trebuie să te pui întotdeauna în “papucii” celuilalt și să înțelegi că tu ca director general reprezinți în primul rând interesele investitorului și interesele lanțului, reprezinți un standard pe care clientul se așteaptă să-l primească, fie că ești în contract de franciză, fie că ești în contract de management. E foarte important să comunici corect, să fii transparent, să spui întotdeauna ce se poate și ce nu se poate din punctul tău de vedere, dar întotdeauna să ai în vedere interesele investitorilor, care văd hotelul în mod sigur ca pe un business, iar tu trebuie să depui toate eforturile pentru a livra rezultate.

Din punctul meu de vedere, sunt norocos deoarece investitorii pentru care lucrez în acest moment mai au alte hoteluri, înțeleg industria ospitalității foarte bine și înțeleg piața din România, pentru că mai au aici încă două hoteluri și planuri de dezvoltare extrem de ambițioase; amintesc aici proiectele Hilton Garden Inn de la aeroport, care va fi primul hotel cu acces în terminalul de plecare din aeroport, Moxy by Marriott din centrul vechi al Bucureștiului și Autograph by Marriott, hotel care se va deschide în anul 2020 în clădirea iconică Marmorosch Blank. Personal, cred că este mai greu să fii director general pentru niște proprietari care nu sunt din industrie și care investesc pentru prima oară în zona de ospitalitate, pentru că sunt foarte multe aspecte specifice industriei ospitalității, care nu se aplică neapărat altor tipuri de investiții.

courtyardmarriottfloreasca

Ce obiective aveți în calitate de Director General al hotelului, în ceea ce privește indicatorii de performanță?

În funcție de data deschiderii, care va fi confirmată cât de curând, am targetat un grad de ocupare de aproximativ 55% în medie pentru restul anului, având un tarif mediu similar cu al pieței de 4 stele. Cred însă că mai importante sunt obiectivele noastre în ceea ce privește calitatea livrată clienților și aici vrem să ne poziționăm în zona de leadership a pieței de 4 stele, prin serviciile și facilitățile oferite, fiind entuziasmați că vom avea un hotel nou, echipat cu tehnologie și facilități de ultimă oră pentru oaspeți. Focusul nostru principal va fi pe confortul și satisfacția clienților, iar pregătirea personalului va pune foarte mare accent pe acest lucru, Marriott fiind un lider mondial în ceea ce privește pregătirea personalului în această direcție.

Cum vedeți piața hotelieră din București la momentul actual?

Este o piață care a crescut extrem de mult, dacă ne uităm la indicatorii din piață vedem că gradul de ocupare a crescut, tariful mediu pe cameră a crescut, din câte știu eu și gradul de satisfacție a clienților a crescut, ceea ce este un fapt îmbucurător și ne arată că oamenii sunt fericiți să vină în București și sunt mulțumiți de ceea ce primesc, drept pentru care există și aceste investiții noi în zona de 4 stele. Hotelurile sunt aproape pline de luni până joi, drept pentru care există loc pentru îmbogățirea ofertei. Din păcate, suntem încă departe de destinații de travel cunoscute, mai avem mult până a fi poziționați pe harta internațională a călătorilor, cel puțin pentru city break-uri, dar asta nu e decât o oportunitate pe care o putem transforma în succes în viitor, dacă apăsăm butoanele corecte și dacă investim acolo unde trebuie.

Ca număr de branduri internaționale suntem încă foarte-foarte jos față de alte capitale europene, gradul de ocupare al hotelurilor este însă destul de ridicat, deci ne așteptăm ca interesul brandurilor să fie din ce în ce mai mare. Sunt deja vești și despre alte lanțuri internaționale care sunt interesate să vină aici, unele vor deschide chiar anul acesta.

Este foarte important atunci când un brand decide să intre pe piața locală, pentru că acesta face extrem de multe eforturi de marketing și promovează foarte mult destinația. Și noi când participăm, prin sistemul Marriott, la diverse evenimente, conferințe sau târguri din domeniu, promovăm în primul și în primul rând Bucureștiul și apoi promovăm Courtyard. Intrarea unui brand nou pe piața hotelieră locală înseamnă o vizibilitate mai mare pentru destinație.

Cum vedeți Bucureștiul ca destinație turistică?

În ultimii ani există o creștere destul de mare pe partea de turism de leisure, dar există încă loc extrem de mult de dezvoltat aici și cred că e important ca noi, localnicii, să vedem partea plină a paharului și să ascultăm foarte atent comentariile turiștilor străini, pentru că în majoritatea lor acestea sunt pozitive. Mie îmi pare extrem de rău când aud bucureșteni care spun că Bucureștiul e urât și nu merită să vii aici, pentru că asta transmitem în afară; pe de altă parte, de fiecare dată când vorbesc cu un turist străin care vine în București feedback-ul este pozitiv și noi trebuie să folosim acest feedback în promovarea Bucureștiului. Fiecare expat care vine în România crede la început că e pedepsit de firma de care a fost trimis, dar apoi, de multe ori, nu se mai lasă dus din România și ajunge să se stabilească aici pentru multă vreme... Ei de regulă devin ambasadorii României, pentru că promovează foarte  bine România către familiile, prietenii și colegii din țara lor de proveniență.

Ne lipsește într-adevăr infrastructura, ne lipsește partea de promovare extrem de mult, destination management aproape nu există... Trebuie să participăm la mai multe târguri, să ne alegem parteneri strategici în străinătate și să avem o campanie de promovare pe piețele țintă pe care ni le dorim.

Interviu realizat de Diana Sbârcea pentru ediția 93 a revistei Horeca România.


Cele mai citite articole

Prev Next