Pandemia nu oprește planurile de dezvoltare ale lanțurilor hoteliere internaționale în România

Deși a zguduit din temelii industria ospitalității, pandemia COVID-19 nu a stopat planurile de expansiune a lanțurilor hoteliere internaționale pe plan local. Grupul Accor deschide anul acesta 7 hoteluri noi în România, însumând circa 800 camere, iar pentru următorii 2-3 ani, Accor a securizat un plan puternic de dezvoltare în țara noastră, cu 10 proprietăți noi, care totalizează peste 1.300 de camere.

Despre puterea brandului în vreme de criză, revenirea pieței hoteliere, dar și despre planurile de dezvoltare ale grupului în România, am vorbit cu Luc Gesvret, Chief Top Line Officer, Accor Eastern Europe.

expansiuneaccorromania

Pentru început, aș dori să vă întreb cum vedeți recuperarea pieței hoteliere din Europa de Est post-pandemie și ce schimbări/tendințe noi vedeți pe piață în perioada următoare?

lucgesvretLuc Gesvret: Am traversat o perioadă de mari provocări pentru întreaga industrie a turismului. Cu toate acestea, ne păstrăm încrederea că soarele se arată din nou, chiar și după cele mai puternice furtuni. După luni întregi de izolare, oamenii resimt o nevoie puternică de a se reconecta cu prietenii, familia, sunt încântați să viziteze locuri, să redescopere țara și să se bucure de escapade. Acest lucru înseamnă că hotelurile își pot întâmpina din nou oaspeții și pot transforma momentele de zi cu zi în conexiuni emoționale autentice, nu doar digitale, așa cum ne obișnuisem în ultimele luni.

Am fost martorii apariției de noi comportamente de consum. Nu este deloc surprinzător că, acum, după ce am devenit cu toții conștienți de pericolul COVID-19, oamenii sunt și vor rămâne sensibili și atenți la toate aspectele ce țin de sănătate, siguranță și igienă. Ele devin o condiție importantă în alegerea unei destinații și a unui hotel, dar și un valoros avantaj competitiv. În plus, dacă vorbim de tendințe, nu putem ignora avansul transformării digitale, care modelează industria noastră, de exemplu, cu streaming online și mai multe întâlniri virtuale, mai multe oferte și produse self-service, plăți fără numerar și fără contact.

Există ceva ce nu s-a schimbat, însă. Este natura ființei umane. Relațiile, emoțiile și experiențele sunt încă esențiale și, în calitate de hotelieri, rolul nostru rămâne de a împărtăși pasiunea oaspeților noștri.

Revenirea pieței hoteliere? În condițiile curente, să speculăm cu privire la performanțele viitoare, este ca și cum am încerca să citim în stele. Este cu atât mai dificil cu cât situația cu care ne confruntăm este complet nouă. Diverse surse anticipează că ar putea dura doi, până la trei ani până când piața va reveni la cifrele din 2019.

Orice criză este, în egală măsură, un șoc și o oportunitate de a te reinventa, cu reziliență și creativitate. Poate fi un prilej să îți evaluezi business-ul și mixul de clienți sau să creezi oferte adaptate unor noi grupuri țintă, de nișă. În plus, astfel de turbulențe sunt un imbold de a inova și regândi experiența oferită turiștilor și de a răspunde mai bine nevoilor viitorului. Noi suntem încrezători în ceea ce privește viitorul Accor: avem un portofoliu de branduri hoteliere minunat și divers și un program de loialitate atrăgător, echipe profesioniste, o rețea consolidată și multă pasiune, care ne vor ajuta ca, împreună cu partenerii noștri, să traversăm aproape orice furtună.

Simțiți o revenire a cererii în momentul de față sau încă asistăm la o cerere extrem de scăzută? Ce piețe din regiune considerați că își vor reveni mai rapid și cum vedeți piața din România post-pandemie?

În Europa de Est, am avut o perspectivă destul de promițătoare pentru destinațiile de agreement, pentru perioada de vară, cererea venind, în mare parte, de la membrii programului nostru de loialitate dedicat stilului de viață - ALL - și de la afacerile locale. Trebuie să menționez că revenirea turismului domestic, cu prioritate, nu a fost o surpriză. Ne-am așteptat ca timpul dedicat familiei, călătoriile în vizită la prieteni și la rude, cel mai probabil cu mașina, să fie primele care se reiau. Restricțiile de călătorie combinate cu incertitudinea economică se vor traduce probabil într-o pondere mai mare a turismului domestic, aproape de casă.

Cred că hotelurile agile, susținute de mărci puternice, knowhow specializat, programe de loialitate și aparținând unui ecosistem de distribuție vor avea șansa să revină sau să depășească rezultatele din ultimul an mai devreme decât hotelurile independente, private, care nu au același nivel de vizibilitate și reputație precum cel al mărcilor recunoscute. Piețele cu o cerere domestică puternică și un echilibru sănătos între destinațiile de afaceri și de agrement, precum România și Polonia, au șanse mai mari de a se recupera mai rapid.

hoteluriaccorromania

Dacă privim pe termen lung, ospitalitatea este viitorul României. Dezvoltările viitoare, precum noul terminal al Aeroportului Internațional Henri Coandă, aeroportul din Brașov și alte proiecte de infrastructură, vor facilita creșterea acestei industrii și crearea a numeroase locuri de muncă, ceea ce este foarte important.

România are un potențial mare de dezvoltare hotelieră. În fiecare an, țara primește tot mai mulți turiști, ceea ce s-a tradus, anul trecut, într-o rată de ocupare solidă, de aproape 80%. Este încă prea devreme pentru a vorbi despre cifrele anului 2020, dar credem cu tărie că pasiunea oamenilor de a călători și de a descoperi peisajele fascinante și orașele încărcate de istorie ale României va atrage un număr important de turiști autohtoni și străini.

Cum a impactat pandemia planurile de dezvoltare ale grupului Accor pe plan local?

Perspectivele de dezvoltare ale Accor în România sunt extrem de dinamice și se reflectă în deschiderea a 7 noi hoteluri în acest an, cu un număr total de 802 camere.

Primul hotel a fost deschis pe 22 iunie. ibis Styles Bucharest City Center a fost primul hotel deschis în România în perioada pandemiei, fiind a doua investiție cu același proprietar. Deschiderea sa de succes a transmis un puternic mesaj pozitiv pe piața ospitalității. În același timp, este una dintre numeroasele noi proprietăți emblematice ale ibis Styles care se deschid în România - urmat de ibis Styles Galați Dunărea și ibis Styles Bucharest Airport în următoarele luni.

Noi hoteluri interesante se deschid și în alte destinații cheie din România, precum: Mercure Timișoara și Mercure Galați Centrum, precum și ibis Timișoara, ibis Bucharest Politehnica.

Din ce în ce mai mulți investitori și proprietari au încredere în Accor, pentru a realiza împreună proiectele lor în industria ospitalității. Astfel, investițiile cumulate ale partenerilor Accor în România depășesc 60 de milioane de euro în 2020.

proiecteaccorromania

Pentru următorii 2-3 ani, Accor a securizat un plan puternic de dezvoltare în România, cu 10 proprietăți noi, care totalizează peste 1.300 de camere. Între acestea, un proiect de referință este Swissôtel Bucharest - un hotel de cinci stele în capitală, alături de alte mărci noi care vor intra pe piața românească.

Specialiștii din industrie sunt de părere că această criză va întări și mai mult poziția lanțurilor hoteliere internaționale pe piață. Cum vedeți această tendință și oportunitate totodată pentru lanțurile hoteliere internaționale?

Pandemia a fost deosebit de dificilă pentru industria turismului. În calitate de hotelieri pasionați, am fost extrem de mișcați să vedem hotelurile din țările europene închizându-se unul câte unul. În acel moment am considerat că, în calitate de lideri pe piața europeană, trebuie să fim și mai aproape și să-i sprijinim proprietarii rețelei noastre de hoteluri. În primul rând, am construit un plan de recuperare - cu strategii personalizate pentru fiecare piață - pentru a ne asigura că partenerii noștri de afaceri pot beneficia de revenire, cu toată puterea rețelei noastre de distribuție și de loialitate.

Este, de asemenea, adevărat că investitorii și proprietarii de hoteluri manifestă mai mult interes ca niciodată pentru a găsi soluții pentru business-ul lor alături de noi. Ei înțeleg puterea brandurilor internaționale, a platformei puternice de loializare, impactul soluțiilor de vânzare și distribuție și toate beneficiile care rezultă din parteneriatul cu liderul european în ospitalitatea augmentată.

Accor oferă cel mai amplu portofoliu de branduri din industria hotelieră, alcătuit din mărci de lux și premium apreciate la nivel internațional, precum și branduri populare din clasele midscale și economy, concepte inteligente de lifestyle și resorturi aspiraționale. Alături de celebrele mărci hoteliere, Accor gestionează, de asemenea, reședințe pentru oaspeți cu sejur prelungit și reședințe private de marcă. Mai mult, în portofoliul nostru avem cele mai potrivite branduri pentru conversii, cum ar fi Mercure, greet sau ibis Styles, care rezonează cu nevoile de rebranding rapid ale partenerilor noștri.

Ca rezultat al situației actuale, este posibil ca unii proprietari să fie nevoiți să vândă, de aceea suntem în contact cu mulți dintre ei, în căutare de oportunități. Cu toate acestea, vom analiza acest aspect cu atenție, deoarece dorim să ne concentrăm în primul rând pe căutarea de soluții de afaceri pentru rețeaua noastră deja existentă de proprietari.

O criză determină schimbări și ajustări la nivel organizațional. Ce se va schimba la nivelul grupului Accor după ce această perioadă va trece?

O criză de o asemenea profunzime este perturbatoare pentru orice sistem, în special unul care este puternic înrădăcinat în ospitalitate, care a fost printre cele mai afectate industrii. Din fericire, Accor este o organizație extrem de flexibilă și receptivă și am fost capabili să oferim un răspuns prompt la schimbarea bruscă a contextului pieței și să-i atenuăm consecințele asupra oamenilor, comunităților și afacerilor.

Pentru a sprijini echipele locale, partenerii săi, precum și personalul medical din prima linie și organizațiile non-profit, Accor a lansat ALL Heartist Fund, un vehicul cu scop special COVID-19 căruia grupul i-a alocat 25% din dividendele planificate pentru 2019, și anume 70 de milioane de euro. De asemenea, am anunțat deja protocoalele sporite ale Accor de curățenie și prevenție, unite sub eticheta ALLSAFE, care sunt unele dintre cele mai riguroase standarde și proceduri operaționale de curățenie din lumea ospitalității.

Deși dorim să vedem amenințarea COVID-19 eliminată cât mai curând posibil, suntem siguri că standardele impuse pe piața ospitalității vor rămâne cu noi pentru o perioadă semnificativ mai lungă.

Interviu realizat de Diana Sbârcea, pentru ediția 99 a revistei Horeca România.