Previziuni sumbre pentru consumatorul roman, in 2011

Previziuni sumbre pentru consumatorul roman, in 2011

Grupul GfK a prezentat la sfarsitul saptamanii trecute o analiza a consumului privat in 2010 si perspectivele pentru anul 2011, in toate cele 27 de tari europene. Facand o comparatie la nivel european, germanii sunt de departe cei mai optimisti atunci cand vine vorba de consum, in vreme ce romanii si grecii o duc cel mai greu, se arata in analiza GfK.

criza-financiara

“Romanii si grecii sunt cei mai afectati de criza”

Anul trecut, consumatorii din Romania si Grecia au simtit cel mai intens efectele crizei financiare si nivelul ridicat al datoriei tarilor lor, potrivit analizei GfK. Produsul intern brut a scazut in Grecia cu 4,2%, iar in Romania cu 1,9%”.

in consecinta, asteptarile economice ale consumatorilor au fost tot negative: romanii au fost in coada clasamentului in Europa, urmati de greci. Guvernele din ambele tari se afla sub o mare presiune internationala pentru a-si reduce deficitele bugetare, deoarece ei au primit ajutor financiar din partea Fondului Monetar International, Banca Centrala Europeana si UE. Rezultatul este reprezentat de reducerile drastice in domeniul serviciilor sociale si cresterile de taxe si impozite. in conformitate cu aceasta, asteptarile consumatorilor din ambele tari privind veniturile au fost negative in anul 2010.

Cumparaturi

Dispozitia de a cumpara, de asemenea, a fost afectata de temerile consumatorilor privind viitorul. Romania si Grecia, Ãimpreuna cu Portugalia, s-au clasat pe ultimele pozitii intr-un studiu comparativ la nivel european pentru 2010.

„Desi s-a scris si s-a vorbit destul de mult inainte de criza ca Romania nu va avea de suferit, iata ca suntem, Ãimpreuna cu Grecia, cei mai afectati. Si2011 se anunta un an foarte dificil, cu venituri reduse pentru populatie si un nivel al pesimismului deasupra mediei europene”, declara Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.

Revenire puternica in Germania

Germania a dat dovada insa de o mobilizare impresionanta pentru revenirea din criza financiara si economica. Optimismul germanilor privind consumul a crescut si mai mult la inceputul anului 2011. Tendinta de a cumpara a urcat in ianuarie la cel mai inalt nivel din decembrie 2006 si pana acum, in ciuda asteptarilor privind recenta crestere a preturilor. Perspectivele pozitive pe piata fortei de munca Ãimbunatatesc si mai mult increderea consumatorilor.

Germania in crestere

Francezii se tem de un declin in standardul lor de viata

in comparatie cu Germania, platile mai mari pentru asigurarile sociale si orele de lucru mai putin numeroase, ca urmare a saptamanii de lucru de 35 de ore impuse legal, isi pun amprenta asupra competitivitatii economiei in Franta.  Consumatorii francezi se tem in prezent de o reducere majora a nivelului lor de trai. Acest lucru se reflecta in indicele asteptarilor privind nivelul mediu al venitului in 2010 si predispozitia pentru a cumpara a poporului francez, ambele scazute.

Masurile de austeritate ale guvernului au un impact negativ asupra consumului in Marea Britanie

“in Marea Britanie, sfarsitul lungului boom imobiliar si masurile guvernului vizand consolidarea bugetului au avut un impact semnificativ”, se arata in analiza GfK Anul trecut, tendinta de a cumpara a atins o valoare scazuta si valoarea medie a indicelui asteptarilor privind venitul a fost, de asemenea, negativa. Sectorul public este cel mai mare angajator in Marea Britanie. Prin urmare, masurile de austeritate ale guvernului au un efect important aici. in plus, inghetarea salariilor si o rata ridicata a inflatiei in comparatie cu Germania au redus nivelul de trai al poporului britanic.

Marea Britanie

Italienii taie consumul

Consumatorii italieni au, de asemenea, o viziune pesimista asupra perspectivelor economice in tara lor, anul trecut. Cresterea economica era deja foarte scazuta inainte de criza financiara, datoria nationala fiind masiva si somajul atingand anul trecut cel mai inalt punct din anul 2001 si pana acum. Clasa de mijloc a tarii se micsoreaza, iar italienii reactioneaza consumand cu prudenta aratand un nivel ridicat de sensibilitate la preturi.

Criza imobiliara afecteaza Spania

Spania este puternic afectata de criza sa imobiliara. Rata somajului este mai mult decat dubla din 2007 pana in 2010, din cauza ponderii enorme a sectorului imobiliar in economia tarii. Valoarea medie a indicelui privind asteptarile economice ale consumatorilor spanioli in 2010 a fost negativa si perspectivele legate de veniturile personale au fost evaluate chiar si mai sumbru. Guvernul combate deficitul national ridicat efectuand reduceri la anumite servicii sociale, reducand salariile functionarilor publici si aplicand impozite mai mari: de exemplu, rata TVA a crescut de la 16% la 18%.

Polonia inregistreaza crestere economica

Produsul intern brut in Polonia a crescut cu 3,5% in 2010 si a fost, prin urmare, aproape la fel de mare ca rata de crestere a Germaniei. Cu toate acestea, cresterea economica pozitiva inregistrata anul trecut a fost resimtita de consumatorii polonezi intr-o masura limitata. Anxietatea alimentata de mass-media cu privire la posibilele consecinte ale crizei financiare i-a influentat mai mult pe consumatorii polonezi in evaluarile lor decat cresterea economica vizibila. Acest lucru este evident din indicatorul asteptarilor privind veniturile, care arata -1 puncte, in medie, pe an. Cu toate acestea, disponibilitatea de a cumpara a atins o valoare pozitiva in comparatie cu restul Europei.

GfK Euro Climate este un studiu realizat lunar in toate cele 27 de tari ale Uniunii Europene pe un esantion total de 39.900 de persoane si urmareste perspectivele populatiei asupra veniturilor familiei, a situatiei economice generale sau a inflatiei, precum si disponibilitatea de a cumpara sau de a economisi.


1 Nordic Food albastru

banner aprilie

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok