Portul Constanţa esenţial pentru comerţul din Europa Centrală şi de Est

Adoptarea unor politici adecvate în domeniul transportului şi logisticii ar putea adăuga până la 25 de miliarde de euro la Produsul Intern Brut al României până în 2025, şi ar putea duce la crearea a 150.000 de noi locuri de muncă. Acestea sunt principalele concluzii ale seminarului de transport şi logistică “Romania’s next step in becoming the Eastgate Trade Hub of Central and Eastern Europe”, organizat de Archicom, European Gateways Platform, Dutch-Romanian Network, Camera de Comerţ Româno-Olandeză şi PwC România.
portul-constanta3
Mai mult de 250 de experţi şi factori implicaţi au discutat în cadrul seminarului de astăzi de posibilităţile de a spori competitivitatea României în Europa, pentru se transforma în centrul logistic al Europei Centrale şi de Est, prin intermediul Portului Constanţa.

În cadrul conferinţei s-a anunţat de asemenea crearea primelor facultăţi de logistică din România, deschise în parteneriat de Universităţile Politehnice din Bucureşti şi Timişoara, Universitatea Ovidius din Constanţa şi Universitatea Fontys de Ştiinţe Aplicate din Venlo. „Acest program, finanţat parţial de către statul olandez, este un pas important înainte în dezvoltarea capacităţii logistice şi de transport a României, prin crearea unei noi generaţii de specialişti în logistică cu o înaltă calificare, care vor folosi practicile şi capacităţile logistice de ultimă generaţie, similare cu cele utilizate în Olanda”, a declarat Gerard Kuijs, Proprietar şi Director Executiv Archicom România.

De asemenea, în cadrul conferinţei s-a anunţat şi crearea Romania Black Sea Gateway Association, o organizaţie menită să promoveze dezvoltarea potenţialului României în domeniul activităţilor de re-export, transport şi logistică, acţionând ca un partener de dialog pentru autorităţile române, dar atrăgând totodată investitorii interesaţi de oportunităţile comerciale, de asamblare, transport şi logistică oferite de România.  „Noile State Membre ale Uniunii Europene, plus Austria, generează în prezent mai mult de 12% din PIB-ul UE, însă regiunea atrage mai puţin de 1% din traficul maritim de marfă destinat Europei. Acesta este un dezechilibru major, estimat din calculele noastre la mai mult de 5 milioane de containere TEU pe an şi 20 de miliarde de tone de mărfuri vrac, bunuri provenind în principal din Asia de Est şi Orientul Mijlociu care ar trebui să ajungă direct în regiune, dar tranzitează în schimb statele din Europa de Nord-Vest”, a declarat Robin Martens, Directorul Executiv European Gateways Platform şi Directorul General al Archicom România.
portul-constanta1
„Acest lucru se datorează în principal faptului că statele din nord-vestul Europei, aşa cum sunt Olanda, Germania şi Belgia, oferă un cadru fiscal foarte atractiv pentru transportatorii de marfă şi operatorii logistici, având totodată capacităţi de infrastructură foarte bune, atât în ceea ce priveşte infrastructura portuară, cât şi coridoare logistice de interior, porturi interioare şi sisteme de transport intermodal eficiente. Însă pentru bunurile venind dintre Asia, rutele mai lungi înseamnă costuri mai mari, timpi de livrare mai lungi şi emisii mai mari de gaze cu efect de seră”, a adăugat Martens.

„România, cu poziţionarea sa geografică strategică, ar putea atrage o parte importantă a traficului de mărfuri venind din Asia către Europa Centrală şi de Est, dacă ar exista un regim fiscal şi legislativ adecvat. Am observat deja o creştere solidă a exporturilor României în ultimul an. Suntem încrezători că dacă s-ar adopta politicile necesare în domeniul transportului şi logisticii, exporturile României ar putea să crească încă şi mai mult, prin adăugarea bunurilor re-exportate provenind din Asia, sau chiar produse semi-fabricate şi intermediare care ar fi asamblate în România şi livrate la export”, a declarat Peter de Ruiter, Preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Olandeze şi Partener, Liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.
port-constanta4Cele mai multe dintre modificările legislative necesare pentru a îmbunătăţi statutul României de centru logistic al Europei Centrale şi de Est sunt simplu de pus în practică şi au costuri neglijabile pentru bugetul public pe termen scurt, dar ar putea genera beneficii majore pentru finanţele publice chiar pe termen mediu şi lung.
Soluţiile propuse de participanţii la seminar au fost:
a.    Plata TVA la import prin decont pentru toate companiile, indiferent de valoarea importurilor;
b.    Reprezentarea fiscală globală;
c.    Oferirea de avantaje suplimentare pentru Agenţii Economici Autorizaţi;
d.    Vămuirea mărfurilor în interiorul ţării;
e.    O strategie de transport inter-modal în România;
f.    Educaţia în domeniul logistic şi al lanţurilor de aprovizionare în cadrul Universităţilor din România;



Cele mai citite articole

1 Nordic Food albastru

banner aprilie

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok