Prima carte românească despre branding în ospitalitate

Considerată prima carte românească care abordează tematica brandingului în industria ospitalităţii, cartea “Brandul Ospitalităţii” semnată de Cristian Cărămidă s-a lansat oficial pe 3 noiembrie în cadrul Târgului de Turism al României. Potrivit autorului, care are peste 20 de ani de experienţă în domeniul construcţiei de branduri, cartea a apărut dintr-o nevoie, dintr-o lipsă de conştientizare a managerilor din industria ospitalităţii din România de importanţa imaginii în zilele noastre. cartePentru a sublinia necesitatea investiţiei în imagine pentru succesul unei afaceri, autorul a dat exemplul companiei Coca-Cola: jumătate din profitul companiei pe un an se duce în promovarea pe anul următor. Rezultatul îl ştim cu toţi. Cel mai puternic brand din lume.
,,Brandingul este în prezent cel mai important aspect al oricărei afaceri. Fie că este vorba de un hotel, un restaurant, o staţiune turistică, un oraş, valoarea brandului este cea care va determina succesul afacerii. Putem spune că un brand de succes este egal cu succesul afacerii”, se arată în cartea Brandul Ospitalităţii.
Lansată în 2000 de exemplare, cartea oferă sfaturi utile managerilor de hoteluri despre cum se construieşte un brand în industria ospitalităţii, însă, subliniază autorul, cartea nu oferă o reţetă de succes unică, căci fiecare brand este unic în felul lui şi are propriul traseu în conştiinţa colectivă. De ce o carte despre branding  în industria ospitalităţii şi nu în alt domeniu? “Industria ospitalităţii este poate cea mai importantă industrie legată de imagine. Este foarte important pentru cei din ospitalitate să cunoască ce înseamnă un brand, cum îşi pot valorifica imaginea într-un context profesional şi nu „după ureche”, ne-a spus Cristian Cărămidă.
Sunt deschişi însă managerii din ospitalitate să apeleze la profesionişti în domeniul brandingului? Puţini, spune Cristian Cărămidă. Exceptând marile lanţuri hoteliere care au o politică globală, puţine unităţi din această industrie investesc în branding. Şi dovada cea mai bună este că mulţi români îşi petrec concediile în străinătate. În momentul în care se cameramareridică un hotel se cheltuiesc foarte mulţi bani, iar la momentul inaugurării nu mai sunt bani pentru nimic, nici măcar pentru promovare. Mulţi trăiesc cu ideea că dacă au deschis unitatea, gata vor intra şi clienţii. Lucrurile nu stau aşa. Trebuie să ajungi în mintea oamenilor ca ei să vină la tine, spune Cristian Cărămidă.
Primul pas în construirea unui brand este acela ca managerul din ospitalitate să conştientizeze că are o identitate şi să vrea să o promoveze. Apoi este necesar să fie angajat un brand manager. O altă problemă ar fi că în România nu există standardul ocupaţional de brand manager.
Cristian Cărămidă nu se opreşte la primul volum: al doilea volum se va lansa cu ocazia Târgului de Turism al României din primăvara anului 2012 şi va aborda subiecte precum: esenţa calităţii serviciilor în industria ospitalităţii, caracteristicile serviciilor în industria ospitalităţii, resursele umane factorul decisiv al calităţii serviciilor. Rolul brandului în industria ospitalităţii, brandul de ţară şi implicaţiile asupra industriei ospitalităţii, designul, franciza - garanţia succesului în industria ospitalităţii, etc.
Cartea Brandul Ospitalităţii este binevenită în România. Singurele lucruri pe care le-am avea de comentat ar fi prezenţa multor greşeli de ortografie în carte, lucru, credem noi, inadmisibil pentru o carte care vorbeşte despre importanţa imaginii.