Ce aduce 2012 pentru industria ospitalităţii din România?

Investiţiile în piaţa hotelieră românească au crescut în 2011, anul în curs aducând 12 inaugurări de hoteluri (de două ori mai multe ca în 2010), valoarea investiţiilor ridicându-se la peste 89 milioane euro, iar pentru anul 2012 se anunţă 20 de proiecte hoteliere noi, în valoare totală de aproximativ 130 milioane euro, a declarat Lucian Marinescu - Senior Associate Trend Hospitality, în cadrul celui mai mare eveniment dedicat industriei ospitalităţii organizat în România, Hospitality Trends Bucharest, care a avut loc pe 15 noiembrie la Bucureşti.
Lideri din industria ospitalităţii din întreaga lume care au fost prezenţi la conferinţă au analizat evoluţia industriei ospitalităţii la nivel european în ultimii ani, evenimentele care au schimbat ospradical industria ospitalităţii (apariţia social media, ecommerce, noile tehnologii etc) şi au trasat trendurile în industria ospitalităţii pentru anul care vine. Sloganul sub care s-a desfăşurat conferinţa a fost sugestiv: “Lumea se schimbă. Noi ne schimbăm?”, subliniind necesitatea ieşirii din paradigme şi a inovării în Ospitalitate.
Revenind la piaţa hotelieră din România, numărul hotelurilor a ajuns la 1245 anul acesta, oferta crescând doar cu 1% faţă de 2010. Cele mai multe hoteluri din România (75%) sunt de 2 şi 3 stele. Însă oraşele din România duc lipsă de hotelurile de tip buget (un segment de hoteluri aflat în trend în toată lumea). Lanţul Hilton Worldwide a intuit foarte bine această nevoie de pe piaţa românească şi va deschide în 2012 patru hoteluri în ţara noastră (unul în Bucureşti şi 3 în ţară), dintre care: 2 Hampton by Hilton şi 2 DoubleTree by Hilton, hampton1ne-a declarat Adela Cristea, Development Director Europe & Africa la Hilton Worldwide. În prezent Hilton are în ţara noastră 3 hoteluri deschise şi 7 în curs de dezvoltare, aflate în diferite faze. Adela Cristea ne-a mai declarat că în strategia pe termen mediu şi lung a lanţului Hilton se află şi un hotel de lux Waldorf Astoria în Bucureşti. În 2013 Hilton va deschide încă un hotel Hampton la Braşov, construcţia acestuia începând în primăvara anului viitor.
În ceea ce priveşte prezenţa brandurilor internaţionale în ţara noastră, aceasta este destul de mică: doar 7.5% din camerele de hotel existente în România sunt afilitate la o reţea hotelieră internaţională. Cel mai bine reprezentat grup hotelier internaţional în ţara noastră este Wyndham Hotel Group, care are 1681 de camere în 10 hoteluri, în România.
Trendurile în industria ospitalităţii
Jeffrey Scott, Managing Consultant la PKF hotelexperts a identificat 10 trenduri din industria ospitalităţii în 2011: dezvoltarea hotelurilor de tip buget, care necesită investiţii reduse şi care au anticipat aşteptările clienţilor din zilele noastre, precum valoarea pentru bani, dar şi dezvoltarea hotelurilor de tip boutique, hoteluri care pun accent pe design, unicitate şi pe servicii personalizate (chiar şi marile lanţuri hoteliere au atacat această piaţă, precum Marriott, cu brandurile Edition şi Bvlgari, Starwood, cu brandul W sau Rezidor, cu brandul Missoni). Alte trenduri menţionate de Jeffrey Scott sunt comerţul online (ecommerce), care a schimbat radical funcţionarea industriei ospitalităţii în ultimii ani, influenţa reţelelor de socializare online, sustenabilitatea, noile tehnologii şi nu în ultimul rând prezenţa unor proiecte hoteliere rezonabile, unul din efectele pozitive ale crizei.
Becky Fisher – Global Client Relations Manager la Bare International a atras atenţia hotelierilor despre importanţa angajaţilor din propria unitate pentru succesul afacerii. Pentru a avea un client mulţumit, trebuie mai întâi să aveţi angajaţi mulţumiţi. Dacă dumneavoastră nu vă pasă de ei, lor de ce le-ar păsa de clienţii afacerii dumneavoastre? Becky Fisher a declarat că 91% dintre clienţii care pleacă supăraţi de la un hotel nu se vor întoace niciodată, 96% nu vă vor spune motivul, însă 80% se vor reîntoarce dacă problema lor este tratată corect de angajaţii hotelului...
Revenind la tematica conferinţei "The World is Changing. Are WE?", aceasta provoacă fiecare operator din industria ospitalităţii să îşi ridice o întrebare: Cum v-aţi adaptat afacerea la schimbările din lumea înconjurătoare? Sunteţi deschişi schimbării?

Conferinţa a fost organizată de Trend Hospitality Consulting&Managament în parteneriat cu INTEHL – Institute of Innovation and Entrepreneurship of Ecole hoteliere de Lausanne, sub patronajul Ministerului Dezvoltarii Regionale şi Turismului.