De ce nu e bun Sistemul de Evidenţă a Turiştilor, în formula actuală

Sistemul Integrat de Evidenţă a Turiştilor (SIET) pe care Ministerul Turismului intenţionează să îl introducă în unităţile de cazare clasificate din România, cu scopul de a avea o evidenţă a numărului de turişti cazaţi aici, este în prezent ţinta criticilor specialiştilor din turism, care reclamă o serie de deficienţe ale acestui sistem.

Vicepreşedintele FPTR, Dragoş Răducan ne-a declarat ieri că datele obţinute prin intermediul acestui sistem, aşa cum este el în formula actuală, vor fi nu numai irelevante, ci ba mai mult, greşite. “În clipa în care tu aplici acest sistem numai unităţilor de cazare clasificate, datele pe care le obţii sunt nu numai irelevante, ci greşite. Vă dau un exemplu: Costineşti. Deşi are un număr de unităţi de cazare clasificate relativ mic, pe surse se zvoneşte că în realitate sunt 40.000 de locuri de cazare aici. Şi atunci, ce date relevante obţii din Costineşti dacă tu aplici acest sistem doar la unităţile clasificate, când majoritatea spaţiilor de cazare funcţionează aici la negru?

SIET

Vicepreşedintele FPTR crede că ideea în sine a acestui sistem, de a avea o evidenţă a numărului de turişti care se cazează în unităţile de cazare din România este bună, şi că datele statistice obţinute ar putea ajuta la realizarea unor studii şi la elaborarea unor strategii de către autorităţi, însă atâta timp cât aceste date nu vor fi cele reale, sistemul de evidenţă a turiştilor nu îşi va atinge obiectivul.

Tot la capitolul deficienţe Dragoş Răducan a punctat faptul că autorităţile au greşit în modul de comunicare. “Mai întâi trebuia prezentat şi explicat celor care vor aplica acest sistem şi abia apoi mass-mediei. Informaţia a fost preluată greşit şi de presă care a prezentat sistemul ca pe un big brother în hoteluri, ceea ce este total greşit. S-a pus carul înainte boilor cum s-ar spune. Eu am fost cel mai înverşunat solicitant de amănunte. De abia acum vineri la Consiliul Consultativ care s-a ţinut pe litoral ne-a fost prezentat un Demo. Eu am solicitat ca această versiune demo să fie publică. Să poată intra orice recepţioner, hotelier ş.a. să se joace puţin cu el şi să îl înţeleagă”.

S-a spus că acest sistem va ajuta la combaterea evaziunii fiscale în turism, însă specialiştii cred că nu aceasta este soluţia optimă: “Ce m-a deranjat pe mine foarte tare la prezentarea acestui Sistem a fost nota de fundamentare, unde s-a repetat de 4 sau 5 ori sintagma pentru eliminarea evaziunii fiscale în turism. Nu aşa combaţi evaziunea fiscală în turism. Problema evaziunii are soluţii mai profunde. Statul nu crează niciun fel de facilitate, de avantaje, celui care are o mică afacere în turism pentru a-l determina să treacă în zona de structură clasificată. Ba mai mult acesta are numai dezavantaje; cum s-a declarat, cum îi vine zeci de controale, de taxe şi impozite, solicitări de avize ş.a. Aici trebuie să intervină legiuitorul. Cum s-au clasificat foarte multe pensiuni în anii 92-93 când s-a dezvoltat turismul rural? 10 ani scutire de impozit”. În agricultură e o vorbă: Mai întâi îngraşi vaca şi după aceea o mulgi.”, a punctat foarte bine Dragoş Răducan. 

receptiehotelŞi Federaţia Industriei Hoteliere din România critică acest sistem de evidenţă a turiştilor. "Federaţia noastră nu este împotriva obţinerii a orice fel de date statistice, dar atunci cand vom fi obligaţi să transmitem centralizat datele individuale ale oricărui client al nostru (nume/prenume, act de identitate, adresa, data când se află într-un anumit loc etc.) considerăm că se încalcă libera şi neîngrădita circulaţie a cetăţeanului şi, în acest sens, ne va fi foarte greu să respectăm această obligaţie fără să avem acordul expres al cetăţeanului. Fişa turistului se completa şi până acum, dar era păstrată la noi, sub responsabilitatea noastră, şi eventual consultată în condiţiile legii", a declarat Radu Enache, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR).

El spune că hotelierii vor să li se explice pentru ce vor obligaţi să transmită date confidenţiale ale turiştilor şi cer o garanţie legală asupra păstrării confidentialităţii informaţiilor. Transmiterea datelor respective, susţine Enache, care nu au niciun caracter statistic (nume/prenume, act de identitate, adresa etc.) va duce la pierderea unei părţi din venituri pentru hotelieri şi le va îngreuna activitatea.

El a afirmat că propunerea de act normativ contravine prevederilor din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor în legătură cu prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, care este în vigoare.

Prin nota de informare care se află la recepţia hotelurilor, turiştii sunt avertizaţi că au dreptul să se opună la prelucrarea datelor personale şi pot solicita ştergerea acestora, datele turistului fiind considerate confidenţiale, iar în caz contrar se pot adresa instanţelor judecătoreşti.

"Ca o concluzie generală, raţiunile statistice sau de stopare a evaziunii fiscale pentru care se consideră că ar fi nevoie de o astfel de reglementare, nu sunt întrunite în propunerea de act normativ şi, pe cale de consecinţă, o negăm şi vom apela la toate mijloacele pentru a nu fi promovată", a adăugat preşedintele FIHR.

Cristian Bărhălescu, secretar de stat în MDRT, a declarat săptămâna aceasta că introducerea sistemului electronic de evidenţă a turiştilor, programată pentru decembrie, va fi amânatã pentru la primăvară, iar între timp acesta ar putea suferi anumite modificări, la propunerea patronatelor din turism.

“Implementarea SIET-ul se amână. Am hotărât în cadrul Consiliului Consultativ să facem o serie de testări în cadrul hotelurilor din cadrul federaţiilor hoteliere şi patronatelor din turism, şi în urma testărilor să găsim cea mai bună formă agreată de către industrie, urmând ca în perioada ianuarie să intrăm în legislativ cu această propunere de lege” a spus Bărhălescu.


Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok