Cât de prolifice au fost sărbătorile de iarnă pentru industria ospitalităţii

Aproape 98.000 de români și-au petrecut Revelionul în stațiunile din țară, în creștere cu 30% față de anul trecut, și au cheltuit aproximativ 81 de milioane de lei, cu 20% mai mult comparativ cu anul precedent, potrivit studiilor realizate de Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). În străinătate au călătorit pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă din acest an 7.880 turişti în creştere cu aproximativ 27% faţă de anul 2011 iar aceştia au cheltuit în străinătate, pentru aceste sărbători, aproximativ 3,1 milioane euro, în creştere cu 15% faţă de anul anterior, potrivit aceloraşi studii.

Studiile au fost realizate pe baza datelor furnizate de sistemul de rezervări www.RezEx.ro şi a sondajului aplicat unui număr semnificativ de operatori din turism.

poianabrasov

Românii s-au obişnuit cu criza economică şi în speranţa unui an mai bun, au demonstrat că ştiu să se distreze şi să profite de timpul liber şi mai ales de reduceri, iar de Revelion, mulţi au preferat să petreacă într-un club, restaurant, un hotel sau o pensiune din ţară sau din străinătate. Din analiza realizată de către FPTR, s-a constatat că, faţă de anul 2011, numărul românilor care au ales să petreacă Revelionul în străinătate, cât şi al celor care au ales destinaţii turistice din România a crescut semnificativ.

20.000 de români au cumpărat pachete pentru Revelion în zonele montane, 25.000 au ales să petreacă sărbătorile în staţiunile balneare, şi tot atâtea persoane au plătit pentru ofertele de Revelion ale hotelurilor din marile oraşe ale României, în timp ce pentru litoral au optat doar 500 de persoane, iar pentru Delta Dunării doar 100.

Cea mai mare creştere s-a înregistrat în zonele rurale unde au optat un număr de 27.000 de persoane, în creştere cu aproximativ 50% faţă de anul anterior.

Numărul românilor care au contractat în acest an un pachet pentru petrecerea Revelionului în ţară, 97.600, a crescut cu 30,6% faţă de anul trecut, cifra totală fiind apropiată de anul de referinţă 2008.

statisticiturismrevelion2013

În ceea ce priveşte tarifele percepute de hotelieri pe perioada sărbătorilor, se constată o scădere a acestora de 6% pe litoral, 10% în zonele rurale, 6% în staţiunile balneoclimaterice, 7% în Bucureşti şi marile oraşe ale ţării şi chiar 12 % în staţiunile montane. Delta Dunării este singura destinatie unde anul acesta s-a înregistrat o creştere a tarifelor de 3%, pe perioada sărbătorilor de iarnă.

Peste 81 milioane de lei au cheltuit românii pentru achiziţionarea pachetelor de Revelion în ţară, creştere cu 20% faţă de anul anterior.

Oferta de locuri de cazare este în continuare depăşită de cerere în zonele cu tradiţie, iar scăderea tarifelor faţă de anul trecut a făcut ca hotelurile şi pensiunile să fie ocupate în proporţie mai mare faţă de anul trecut. Preferinţele românilor s-au îndreptat către hotelurile de categorie foarte bună, hoteluri renumite, sau spre oferte foarte ieftine.

statiunivaleaprahovei

Pe plan extern, scăderea tarifelor pentru ofertele de Sărbători în majoritatea destinaţiilor şi vacanţa prelungită, au făcut ca numărul locurilor contractate de români pentru petrecerea Sărbătorilor de Iarnă în străinatate în acest an (7.880 turişti) să crească cu aproximativ 27% faţă de anul 2011.

De asemenea, românii au cheltuit mai mulţi bani în străinătate pentru aceste sărbători, aproximativ 3,1 milioane euro, în crestere cu 15% faţă de anul anterior.

Cele mai solicitate destinaţii externe au fost: Austria, Bulgaria, Grecia, Turcia, Franţa.

În ultima perioadă, preferinţele românilor de a contracta servicii turistice s-a modificat, tendinţa fiind de a folosi sistemele de rezervări online. Din acest motiv, numărul turiştilor individuali, care nu apelează la servicii de turism organizat prin agenţii, este în continuă crestere, însă numărul acestora nu poate să fie apreciat.

Cauzele principale ale creşterii circulaţiei turistice prilejuită de sărbătorile de iarnă din 2012-2013 au fost:
- perioada prelungită de concediu din acest an (Crăciunul şi Anul Nou au făcut punte)
- scăderea tarifelor atât în ţară cât şi în străinătate
- oferte variate şi chiar avantajoase ale agenţiilor de turism, hotelurilor, pensiunilor, restaurantelor şi cluburilor pentru această minivacanţă.