Soluții pentru dezvoltarea turismului românesc

strategieturismRomânia are nevoie de o Lege a Turismului care să reglementeze acest domeniu de activitate, de statistici corecte, de eficiență sporită în ceea ce privește marketingul și brandingul pentru atragerea turiștilor străini, de un management al destinațiilor turistice și nu în ultimul rând, România are mare nevoie de o școală de turism, a declarat astăzi Călin Ile, manager general hotel Ibis Gara de Nord, în cadrul Colocviului CAESAR Turism în România, un eveniment care și-a propus să definească principalele priorități de dezvoltare și promovare a turismului în România 2030.

“România se află pe locul 68 din 140 de țări în clasamentul privind competitivitatea turismului realizat o dată la doi ani de Forumul Economic Mondial, în scădere față de ultima ediție a raportului din 2011, când ne situam pe locul 63. Cele 140 de state incluse în raport sunt clasate în funcție de 14 indicatori privind competitivitatea în domeniul turismului, și aici putem vedea foarte clar unde mai are de lucrat România. La indicatorul infrastructură de transport terestru de exemplu România ocupă locul 109 din 140 de țări analizate, la capitolul eficienţa marketingului şi brandingului pentru atragerea turiştilor România ocupă poziţia 123, la capitolul prioritizarea de către autorități a turismului ocupăm locul 103, iar la indicatorul politici și reglementări ne situăm pe locul 87 din 140 de țări”, a afirmat Călin Ile. 

“Ce ne lipsește? Ne lipsește o lege a turismului, de aceea avem un punctaj slab la capitolul rules/reglementations, ne lipsește eficiența în promovarea și atragerea turiștilor străini, ne lipsesc statistici corecte, coerente și credibile, un management al destinațiilor turistice; de asemenea, nu avem centre expoziționale, Bucureștiul este singura capitală europeană care nu are un centru modern de conferințe și ne lipsește foarte mult o școală de turism, a mai afirmat Călin Ile", care a precizat că în definirea unor direcții strategice pentru turismul românesc trebuie luați în considerare și cei 14 indicatori după care se măsoară competitivitatea în turismul mondial.

Fondatorul Marshal Turism, Ion Antonescu a declarat la rândul său că pentru dezvoltarea turismului este nevoie și de o relaxare fiscală. “Statul, prin taxele foarte mari, încurajează evaziunea fiscală. Turismul românesc duce o luptă inegală cu celelalte state europene. Ce stat mai are TVA 24%? Cum să ne luptăm cu Bulgaria? Pe lângă faptul că acolo TVA-ul este mult mai mic, impozitul pe profit la ei este 10%, la noi 16%, impozitul pe dividende este 5%, în România este 16%. Cumulate, pot să spun că în Bulgaria taxele sunt cu 100% mai mici ca în România. Ne uităm la alte state și vedem cum reușesc, dar nu învățăm nimic de la ei”, ne-a spus fondatorul Marshal Turism. 

Colocviul CAESAR Turism în România 2030, organizat de Liga Studenților Români din Străinătate și Clubul Young Skal a reunit pe lângă experţi consacraţi din industria turistică românească, cei mai buni studenți și absolvenți români din țară și din străinătate, cu experiență și pregătire relevantă în domeniul turismului.

Prezent la eveniment Dragoș Anastasiu, președintele Eurolines, le-a spus tinerilor prezenți la eveniment că România are nevoie în primul rând de oameni cu inițiativă și i-a îndemnat să își asume responsabilități.

“Cred că România oferă mult mai multe oportunități decât orice altă țară din lume, și vă spune asta un om care a trăit 15 ani în Germania. Cu o singură condiție: să aveți spirit antreprenorial. Și aici nu mă refer doar să ai propria ta firmă, poți să ai spirit antreprenorial și lucrând într-o companie”.

atitudinePentru a avea rezultate, trebuie să ne asumăm responsabilități și să ne repoziționăm din persoane care se întreabă la fiecare acțiune a sa “Eu ce am de câștigat din asta?”, în persoane care întreabă “Ce pot face eu ca să te ajut pe tine?”, a afirmat Dragoș Anastasiu. “Această repoziționare devine mult mai importantă dacă ne gândim la serviciile din hotelărie, din agențiile de turism, a ghizilor de turism s.a. Imaginați-vă un ghid de turism care merge pe munte cu un grup, cu singurul gând, oare cât îmi vor da șpagă? Acesta ar trebui sa se gândească în primul rând cum le poate furniza celorlalți o experiență relevantă și dacă face acest lucru cu siguranță va fi și recompensat”, a adăugat președintele Eurolines.

Dragoș Anastasiu a mai precizat totodată că este nevoie de implicarea diasporei în promovarea României ca destinație turistică. “Eu aș investi banii de promovare în diaspora și în expații din România. Rar am întâlnit oameni care să vorbească atât de frumos de România decât expații din țara noastră. Vorbesc mai frumos de România decât noi. În schimb nu am auzit oameni care să vorbească mai urât de România decât românii. Credeți-mă străinii, și intru în contact cu foarte mulți străini, sunt încântați. Ok sunt probleme, avem probleme cu serviciile, n-veam natura Elveției, dar avem suficient pentru a face turism. Îndemnul meu este să vă apreciați țara și să vorbiți despre ea așa cum este, cu bune și cu rele. Pentru că nu toate sunt rele. Indiferent unde vă aflați nu uitați că sunteți ambasadorii României”, le-a spus Dragoș Anastasiu tinerilor prezenți în sală.

Evenimentul de astăzi include dezbateri, prezentări și propuneri în patru grupuri de expertiză, iar principalele teme abordate în cadrul grupurilor de expertiză sunt:
•     Analiza resurselor umane, naturale și culturale ale României
•    Mediul de business, tehnologie și infrastructură – factori exponențiali pentru dezvoltarea turismului
•    Mediul legislativ și proceduri în turism
•    Elemente de branding și avantaje competitive ale României

Rezultatul final va fi un raport care va cuprinde principalele direcții și principii de dezvoltare și promovare a turismului în România, pe care experții tineri și consacrați din țară și din străinătate și le vor putea asuma în egală măsură. Aceste direcții generice vor fi însoțite de recomandări concrete, cu aplicabilitate imediată și vor fi înaintate prin intermediul C.A.E.S.A.R. factorilor cu putere de decizie în domeniul turismului din România.

În urma discursurilor specialiștilor am ajuns la o concluzie. Soluții pentru dezvoltarea turismului românesc există. Specialiștii le cunosc foarte bine și au sintetizat câteva dintre ele astăzi. Dar voință, voință politică, este?