Contribuția industriei ospitalității românesti la PIB, printre cele mai mici din Europa

Contribuția industriei ospitalității românesti la PIB, printre cele mai mici din Europa
person Horeca
access_time_filled

contributielapibRomânia se situează printe ultimele țări din Europa după contribuția industriei ospitalității la PIB, conform studiului EY The Hospitality Sector in Europe. Astfel, România ocupă locul 27 dintre cele 31 de țări analizate după contribuția sectorului la PIB în anul 2010, cu 2.1%, se arată într-un comunicat de presă emis de compania EY România. Același sector contribuie la PIB-ul Bulgariei de două ori mai mult, adică 4,2% din PIB. România este urmată în clasament de Slovacia, Cipru, Lituania și Polonia.

Țările cu o industrie a ospitalității generând o contribuție semnificativă la PIB sunt cele cu tradiție îndelungată în turism, precum Malta (7,9%), Grecia (6,5%) și Spania (6,3%). La nivelul UE, media contribuției sectorului la PIB este de 3,7%.

În România, sectorul susține (direct, indirect sau indus) 4,5% din numărul total al angajaților de la nivelul economiei și are cel mai mare efect de multiplicare, după Turcia, din cele 31 de țări analizate: 1,63 de Euro. Ceea ce înseamnă că, la fiecare 1 Euro cheltuit în acest sector, au fost investiți alți 1,63 de Euro în economie. Media UE a acestui indicator este 1,16 de Euro.

Industria ospitalității din România a crescut până la aproape 3 miliarde de Euro în 2008, dar a fost urmată de o scădere de 22% până la sfârșitul lui 2010, ajungând la 2,3 miliarde de Euro. Restaurantele reprezintă aproape 40% din cifra de afaceri a sectorului și angajează 43% din forța de muncă din sector (peste 60.700 persoane în 2010). Faptul că numărul de restaurante a fost mai mare în 2010 (8.200) decât în 2008 (8.000) demonstrează rezistența acestui segment la scăderea cifrei de afaceri cu 9% în aceeași perioadă.

Hotelurile reprezintă al doilea sub-sector după cifra de afaceri, cu 31% din totalul anului 2010, și cu un număr de angajați de aproximativ 35.500. Barurile au fost în mod particular afectate de creșterea taxelor (TVA și accize), cu o reducere de 7% a numărului de unități economice în 2010.

Începând cu anul 2000, sub-sectorul restaurantelor și al altor unități de aceeași natură din România a crescut în pondere de la 54% la 62% în 2010 la nivelul industriei. Această tendință se explică prin creșterea de 16,1% în perioadă a primului sub-sector, față de 12,3% creșterea sub-sectorului hotelier românesc și al altor unități de cazare.

După 2010, sectorul românesc al ospitalității a continuat să se confrunte cu un mediu din ce în ce mai dificil, din cauza scăderii încrederii consumatorilor în economie și a puterii de cumpărare, a creșterii TVA-ului și a modificărilor legislației din domeniu (cum ar fi interzicerea fumatului în anumite condiții).

Situația la nivel european

industriaospitalitatiieuropaIndustria ospitalității (hoteluri, restaurante, planificare de evenimente, transport) a avut, în mod direct sau indirect, o contribuție de 1.000 de miliarde de Euro la economia europeană în anul 2010, conform studiului EY The Hospitality Sector in Europe. Studiul s-a bazat pe datele statistice Eurostat din perioada 2000-2010, pentru a asigura comparabilitatea datelor din cele 31 de state europene analizate.

Conform studiului, sectorul ospitalității a contribuit cu 126 de miliarde de Euro la bugetele de stat prin taxele plătite și a oferit locuri de muncă pentru aproximativ 16,6 milioane de persoane în Uniunea Europeană – unul din 13 locuri de muncă din Uniune este în industria ospitalității.

Studiul arată că numărul de locuri de muncă oferite de sectorul ospitalității a crescut cu 29% în perioada 2000-2010, în timp ce locurile de muncă la nivelul economiei per ansamblu au crescut, în aceeași perioadă, cu doar 7,1%, adică mai puțin de 1% în fiecare an.

Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajați în 700 de birouri din 140 de țări și venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2012. În România, EY este unul dintre liderii de pe piața serviciilor profesionale încă de la înființare, în anul 1992. Cei peste 500 angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. De la 1 iulie 2013, Ernst & Young a devenit EY, logo-ul s-a schimbat pentru a răspunde acestei modificări, iar noul tagline al companiei este „Building a better working world”. Această redefinire a identității vizuale vine să reflecte noua strategie a companiei, Vision 2020. Pentru mai multe informații, vizitați pagina de internet: www.ey.com.

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302