Creștere spectaculoasă a turismului intern de Revelion

turismrevelionMai mult de 152.000 de români și-au petrecut Revelionul în stațiunile din țară, în creștere cu 38% față de anul trecut, cheltuind aproximativ 142,07 milioane de lei, cu 51% mai mult comparativ cu anul precedent. În străinătate au călătorit pentru petrecerea sărbătorilor de iarnă din acest an aproape 9.000 de turişti, în scădere cu 12% de anul 2014. Aceştia au cheltuit în afara țării, pentru servicii turistice, aproximativ 4,8 milioane euro, în scădere peste 8% faţă de anul anterior, potrivit studiilor FPTR.

După un an bogat în evenimente şi cu speranţa pentru un an mai bun, românii nu au fost cumpătaţi în cheltuirea banilor pentru deplasări, au demonstrat că ştiu să se distreze şi să profite de vacanţa prelungită de Revelion, unii alegând să plece în destinaţii externe, iar alţii preferând să petreacă într-un club, restaurant, un hotel sau o pensiune din ţară.

Din analiza realizată de către FPTR, s-a constatat că, faţă de anul trecut, numărul românilor care au ales să petreacă Revelionul în străinătate a scăzut, dar a crescut semnificativ numărul celor care au ales destinaţii turistice din România.

Revelionul în România

Creşterea spectaculoasă a numărului de turişti în România se datorează campaniei de clasificare derulată de Autoritatea Naţională pentru Turism în 2014, fiind clasificate în acest an peste 70.000 de noi locuri de cazare.

Cea mai mare creştere se constată în segmentul rural, unde numărul de locuri clasificate aproape că s-a dublat. Din totalul de 100.000 de locuri de cazare, 80.000 de locuri au fost puse la dispoziţie în această perioadă, fiind ocupate în proporţie de 70% de cei 56.000 de turişti care au preferat să-şi petreacă revelionul la ţară.

Creşteri s-au înregistrat şi în zonele montane, unde 37.050 de persoane au optat să-şi petreacă vacanţa la munte, iar 31.500 de persoane au plătit pentru ofertele de Revelion ale hotelurilor din marile oraşe ale României, în creştere cu aproximativ 5% față de anul anterior.

Alţi 27.000 de români au ales să petreacă sărbătorile în staţiunile balneare, pentru litoral au optat doar 500 de persoane, iar pentru Delta Dunării doar 100.

În ceea ce priveşte tarifele percepute, în perioada sărbătorilor, se constată că acestea au crescut față de anul anterior cu o medie de 5%.

Românii au cheltuit peste 142 milioane de lei pentru achiziţionarea pachetelor de Revelion în ţară, în creştere cu 51% față de anul anterior.

Cererea a fost foarte mare în zonele montane şi în marile oraşe, iar creşterea mică a tarifelor față de anul trecut a făcut ca hotelurile, restaurantele şi cluburile să fie ocupate în proporţie mai mare în comparație cu Revelionul 2014. Preferinţele românilor s-au îndreptat către hotelurile de categorie foarte bună, hoteluri renumite sau spre oferte foarte ieftine.

Cele mai căutate zone au fost Valea Prahovei, Poiana Braşov, Păltiniş, Călimăneşti, Felix şi zonele tradiţionale rurale Bran-Moieciu, Maramureş, Bucovina.

Revelionul în străinătate

Chiar dacă au beneficiat de un număr mare de zile libere, mai puţini români au plecat anul acesta în străinatate pentru petrecerea revelionului. Astfel, numărul românilor care au petrecut sărbătorile de iarnă în alte ţări a scăzut cu aproximativ 12% față de anul 2014, ajungând la 8940 de turişti. De asemenea, statisticile demonstrează că românii au cheltuit mai puţini bani în străinătate pentru aceste sărbători, aproximativ 4.8 milioane euro, în scădere cu 8% față de anul anterior.

Se constată și anul acesta o creştere a cererii pentru destinaţiile exotice, datorată unui număr mare de zile libere ce permite deplasări în destinaţii îndepărtate şi a schimbării mentalităţii românilor cu venituri peste medie, care au început să renunţe la economii în ceea ce priveşte vacanţele. Cele mai solicitate destinaţii externe au rămas: Austria, Bulgaria, Grecia, Franta.

Turism neorganizat şi rezervările online

O mare parte dintre turiştii români şi-au cumpărat servicii turistice folosind sisteme de rezervări online, de aceea numărul turiştilor individuali, care nu apelează la servicii de turism organizat prin agenţii, este în continuă creştere, însă numărul acestora nu poate să fie apreciat.

Concluzii

Creşterea numărului de locuri clasificate, vremea ideală pentru un revelion de poveste, perioada prelungită de vacanţă, tarifele care nu au crescut semnificativ precum şi ofertele de tip early booking au dus la o creştere spectaculoasă a numărului de turişti în ţară.

Nu acelaşi lucru se poate spune despre turismul extern, acesta fiind în scădere față de anul trecut. Lipsa banilor face ca mulţi români să renunţe la vacanţa de iarnă în străinătate şi să strângă banii pentru un sejur în vară.

Pentru prima dată în ultimii 25 de ani, anul acesta va fi posibilă scăderea tarifelor în turismul intern, datorită reducerii TVA de la 24% la 9% pentru toate tipurile de pachete turistice care conţin cel puţin cazare  dar şi a utilizării voucherelor de vacanţa începând cu 1 ianuarie 2015, susțin reprezentanții FPTR.