Succesul în turismul de pensiune

succespensiuniAn de an, România își mărește numărul de turiști. O veste excelentă... la prima vedere! Dacă ne uităm însă la ce spune Organizația Mondială a Turismului și la cifrele din Europa, lucrurile nu sunt chiar atât de roz.

Cea mai mare greșeală pe care o poate face un viitor proprietar de pensiune

În perioada aceasta, proprietarii de pensiuni sau hoteluri încearcă prin orice mijloace să își mărească numărul de vizitatori. Pe lângă cele mai cunoscute obiective turistice ale României precum litoralul, Transfăgărășanul sau Delta Dunării trebuie ca și celelalte investiții să își crească profitul.

Poate cel important aspect în construirea unei pensiuni îl reprezintă amplasamentul investiției - vadul. Cei mai mulți dintre proprietari fac o greșeală fatală pentru business și aleg să fie dependenți complet de obiectivul turistic în apropierea căruia se află. Spre exemplu, în localitatea Rânca, zeci de proprietari își vând pensiunile. De ce? L-am întrebat pe dl. Constantin Pănescu, președintele Asociației Concesionarilor Rânca și proprietarul pensiunii Panoramic, ce stă la baza acestui fenomen în lanț, precum o epidemie.

Cum ajungi să ai încasări de peste 10 ori mai mici în doar 12 luni

Dânsul dă vina pe nefinalizarea șoselei Transalpina: “În perioada 2010 - 2013 se circula bară la bară pe drumul către Rânca. Pe timpul verii încasam și 4 miliarde de lei vechi (n.r. 400.000 lei) pe când vara trecută (2014, n.r.) nici măcar nu am făcut 300 de milioane (n.r. 30.000 lei)”. Domnul Pănescu ne-a mai spus că în general Rânca atrage turiști de weekend, soluția pentru ca turiștii să rămână o întreagă săptămână ar trebuie să fie livrată de autorități prin construirea unei telegondole până la Vidra.

Am continuat ancheta noastră și am luat mai multe interviuri proprietarilor din zonă. Vocile par să se unească.

Proprietarul pensiunii Casa Parâng din Rânca și-a pus la vânzare investiția de peste 1 an. Motivul pentru care vinde: “M-am pripit. Nu am știut la ce mă înham. Nu am avut experiență în acest domeniu, dar văzând că se construiesc pensiuni pe fonduri europene, am zis că încerc și eu. Pensiunea este deschisă în continuare, dar lucrurile merg prost, turiștii vin de obicei pentru un weekend.”

Un alt proprietar din Rânca ne-a spus că în fiecare an vine cu bani de acasă. Din acest motiv a decis și el să își vândă investiția. Vinovați de lipsa clienților sunt Primăria, pentru că “drumul este nefăcut, trotuarele sunt neasfaltate”, și turiștii români, pentru că “sunt turiști de weekend, nu vezi să vină ca în Austria pentru un sejur de o săptămână”.

Chiar și zonele aglomerate din punct de vedere al turiștilor precum stațiunile de pe litoralul românesc au uneori de suferit. Când vremea este urâtă, turiștii evită această zonă. Dacă un weekend călduros aduce la mare peste 300.000 de turiști, o vreme ploioasă scade numărul turiștilor la aproximativ 40.000.

Chiar atât de dependenți suntem de ce ne înconjoară - vreme, autorități, trotuare și asfalt? Practic, dacă avem o vară ploioasă, riscăm ca litoralul nostru să fie pustiu pentru că altă atracție nu avem în afară de plajă? Dacă nu e asfalt nu sunt turiști? Dacă nu e o gondolă, închidem pensiunile?

Pensiunea ta în sine trebuie să fie un obiectiv turistic

Oricine ar vrea acum să își deschidă o afacere în turism ar fi puternic descurajat. De ce să aduc bani de acasă? Avem în România zone unde turiștii sunt puțini, obiectivele turistice sunt inexistente, nu este asfalt și cu toate acestea există exemple care contrazic toate aceste premise -  Domeniul Greaca din județul Giurgiu și Conacul Archia din județul Hunedoara. Aceste două investiții au înțeles cât este de importantă impresia pe care un loc în sine o lasă turistului, ne neapărat drumul până acolo.

În momentul în care oferi o experiență, prin felul în care sunt decorate camerele și când se investește într-un spațiu de joacă pentru copii, chiar și într-un centru SPA sau un centru de echitație, rezultatele bune nu întârzie să apară. Totul ține de experiența pe care o dai turistului, de felul în care el se simte și de cum îi generezi dorința de a reveni și a petrece și mai mult timp.

Multe pensiuni atrag clienți cu ajutorul unor elemente precum piscina sau sauna. Centrul spa reprezintă, așadar, o oportunitate de a îmbogăți serviciile tradiționale și de a obține o categorie superioară conform standardelor de clasificare a structurilor de cazare. Vorbim totodată despre un factor de atragere și fidelizare a oaspeților, care se poate transforma într-o sursă semnificativă de venituri (prin masaje, tratamente faciale sau corporale) - bineînțeles, aceste servicii pot fi accesibile si publicului larg, nu numai oaspeților hotelului respectiv. Nu în ultimul rând, ne putem gândi la un centru spa și ca la un instrument de atenuare a fluctuațiilor sezoniere specifice hotelurilor din stațiuni”, spune Mihai Moraru - sales manager Piscine Laghetto East.

“Tot mai mulți investitori ai zonei de Horeca își personalizează oferta de servicii introducând elemente de SPA și Wellness precum jacuzzi, saune, piscină, dușuri emoționale, șezlonguri încălzite, bazine Kneipp etc. Toate acestea au un scop: clienții se vor relaxa, se vor distra, vor socializa și toate acestea se pot traduce în experiența de excepție asupra locului unde și-au petrecut vacanța sau doar un weekend. Cu siguranță experiența pozitivă îl va face pe client să se reîntoarcă în acel loc sau să genereze recomandări către prieteni, familie, cunoștințe.

Când un client rezervă o cameră pentru vacanța sa cu siguranță va cerceta facilitățile oferite. Prețul unei camere poate crește cu cel puțin 50% în condițiile în care hotelul/pensiunea are o ofertă diversificată.

Am fost cazată în urmă cu un weekend într-un hotel de 3* ce deținea centru spa interior, piscină exterioară, sală fitness și o sală de divertisment iar prețul cazării era 70 euro/zi. Dacă aceste facilități lipseau cu siguranță prețul unei camere/zi era maxim 30 euro”, povestește Samuel Aniela, manager Santer Hidrostyle.

Răspunsul nu îl dă zona, îl dau propriile motive turistice create în jurul spațiului de cazare

Așadar, soluții există și nu sunt dependente de factori de necontrolat. Investitorii trebuie să realizeze cât de importante sunt spațiile de joacă pentru copii, un centru SPA sau orice alte îmbunătățiri la amplasamentul de cazare. Pentru proprietari este vital să își transforme pensiunea într-un obiectiv turistic și să nu se bazeze doar pe potențialul turistic al zonei unde este amplasată pensiunea sau hotelul.

În momentul în care proprietarii renunță să investească în pensiunea lor și lasă totul pe seama autorităților este normal ca așteptările acestora legate de turiști să nu se îndeplinească. Turiștii vor alege o pensiune frumoasă care să le ofere activități precum plimbări cu caii, lecții de echitație, mini trasee turistice cu ATV-uri sau biciclete. Sunt multe exemple de zone turistice consacrate, cu pensiuni una lângă alta. Uneia îi merge bine, alteia mai puțin. Răspunsul nu îl dă zona, îl dau propriile motive turistice create în jurul spațiului de cazare.

Nu contează cine o face primul, ci acela care o face cel mai bine. Este important ca amplasamentul să aibă ceva unic, care să iasă în evidență și să fie remarcabil. Să fie diferit față de pensiunea sau hotelul de vis-a-vis. Când proprietarii vor realiza acest lucru va crește și numărul turiștilor care îi vor vizita. În caz contrar pensiunea sau hotelul lor pot fi una dintre zecile de investiții horeca puse la vânzare.

Articol apărut în ediția 73 a revistei Horeca România, semnat de specialiștii IBC Focus.

Sursă foto: www.trecator.ro


1 Nordic Food albastru

banner aprilie

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok