Despre brandul de angajator sau cum răzbatem în criza pieței de muncă

carierahorecaCeea ce se vehiculează de câțiva ani încoace s-a instaurat pe deplin și la noi în țară: criza forței de muncă. Nu, nu mai e un subiect la care ar trebui să începem să ne gândim, ci a devenit o problemă reală, care are nevoie de atenție sporită, de o analiză și de un plan de acțiune.

Cum definim criza pe piața muncii? În primul rând, avem mai multe joburi decât candidați, avem o scădere a productivității pe om angajat și, mai ales, avem oameni care încă nu și-au găsit un job, deși ei afirmă că își doresc foarte mult acest lucru. Ce mai avem? O rezistență la schimbare care vine din lipsa unei formări în ceea ce privește “evoluția în carieră” a unui om și care ar trebui începută încă de pe băncile școlii. Tinerii, acea generație y, pe care toată lumea o vânează azi, nu sunt educați să privească obiectiv și corect la viitorul lor.

Ei nu știu decât că vor un job bine plătit, încă din primii ani, eventual de “manager”, asta pentru că ei așa traduc rolul unui manager. Nu au nici cea mai vagă idee despre responsabilități, despre rolul fiecăruia și despre ce înseamnă treaba bine făcută. Și nu, nu ne putem supăra pe ei, pentru că inclusiv părinții sunt cei care îi indeamnă către astfel de direcții. Tinerilor acestora li se induce frecvent că ei nu trebuie să fie ca noi, nu trebuie să se chinuie, nu trebuie să muncească mult etc. Și atunci? Cum să îi atragem de partea noastră, cum să îi convingem că un job poate fi bun, le poate oferi o perspectivă, atâta timp cât apropiații le spun că nu e bine ce facem? Ar trebui să începem prin a rezolva această paradigmă, poate chiar prin a începe să ne adresăm părinților mai mult decât copiilor.

Pe de altă parte, și angajatorii se ambiționează în concepte vechi, sunt încă mulți care se așteaptă ca angajații să le fie loiali fără prea mult efort, să vină la interviu pentru că ei le oferă “o oportunitate de job” și nu înțeleg de ce în anumite cazuri nici măcar nu li se mai răspunde la telefon.

Deci, da, avem o criză, care din păcate tinde să se acutizeze în anul următor. Ce avem de făcut? Cum trebuie să acționăm și reacționăm, atât ca angajator cât și ca angajat sau potențial candidat?

carierahoreca2

Am să încep prin a aduce în discuție brandul de angajator. Ce înseamnă și ce presupune asta pentru o companie din domeniul HORECA? În primul rând, ne ajută să răspundem la întrebarea: “De ce să ne aleagă un candidat pe noi?Da, ar trebui să ne gândim foarte serios să răspundem la această întrebare încă înainte de a începe să recrutăm, de exemplu. Aminteam în articole mai vechi faptul că o relație dintre un angajat și un angajator trebuie să fie win - win, ambele părți au drepturi și obligații, dar mai mult de atât, este extrem de important să fim în permanență deschiși la schimbare.

Nu ar trebui să uităm că o companie care are reguli și proceduri, bine structurate, va putea să atragă mai ușor angajați, pentru că nimănui nu îi place să intre într-o companie în care domnește haosul, dezorganizarea. Este important să le prezentăm oamenilor un regulament intern de funcționare, prin care îi ajutăm să se integreze și să se adapteze la sistemul nostru de lucru intern. Amintim aici câteva reguli absolut necesare:

  • Fii punctual la începerea programului, astfel nu trebuie să facă nimeni nimic în locul tău.
  • Nu uita să ai o atitudine corectă și respect față de locul de muncă și toți colegii tăi. Asta te va ajuta să crești eficiența și să îți faci mai bine treaba.
  • Implică-te în întreținerea unei atmosfere și a unui climat plăcut la locul de muncă. Folosește limbajul adecvat, astfel încât să nu lezezi pe cineva. Pentru problemele controversate, este mai bine să te adresezi superiorului tău.
  • Poartă-te cu colegii tăi așa cum ai vrea să se poarte ei cu tine. Fii politicos, ajută-i atunci când au nevoie și nu pune interesul tău înaintea celorlalți.
  • Amintește-ți că vii la job pentru a lucra. Nu presta alte tipuri de activități, mai ales de față cu clienții (Ex. să fumezi, să vorbești la telefon). Nu folosi telefonul mobil în fața acestora.

Acestea sunt câteva reguli simple, care pot fi prezentate fără niciun fel de dificultate în cadrul oricărei organizații. Contează foarte mult modul în care este prezentat un regulament. Prin simpla lui definiție, acesta “sperie” atât angajatul cât și angajatorul și fiecare în parte crede că poate fi folosit împotriva lui. Dar dacă este prezentat ca fiind un instrument accesibil și necesar pentru buna desfășurare a activității tuturor membrilor companiei, indiferent de poziția pe care o ocupă, nu va mai fi atât de imposibil de lucrat cu el.

De asemenea, dacă vorbim de brandul de angajator, acesta trebuie să se regăsească peste tot, la toate nivelurile. Aici amintim inclusiv zona de “customer care” sau “grija față de client”. Să nu uităm că în domeniul ospitalității asta este vitală, ea este de fapt ceea ce putem numi: zona de producție, cu ajutorul ei atragem clienții și vin banii.

Clienții își doresc mai mult decât o locație bună, vor servicii de calitate, “ca afară” și atunci presiunea a devenit din ce în ce mai mare. Eu nu spun că nu sunt cazuri în care lucrurile funcționează excelent, însă dacă e să fim realiști putem să recunoaștem că acestea sunt într-un procent destul de scăzut.

Ce e de făcut? Sau mai bine zis: Mai e ceva de făcut?

Chiar dacă ne-am obișnuit deja să trăim cu acest compromis de la un sezon la altul, piața muncii se află în schimbare, clientul român, dar și străin, devine din ce în ce mai pretențios, iar resursele noastre de până acum au fost epuizate.  Deși auzim peste tot de “customer care”, tot foarte puțini sunt cei care investesc în așa ceva. Eu nu mă refer aici la un curs clasic având la bază niște studii ale unor cercetători americani, pe care de altfel nu le contestă nimeni, însă destul de neaplicabile clientului român al anului 2012. Poate că ar trebui să ieșim un pic din tipare și să scăpăm de clasicul: “Vă pot ajuta cu ceva?”.

Să nu uităm că lucrăm din ce în ce mai mult cu orgolii, caractere și personalități. Zonele tehnice, raționale, logica, nu-și mai au locul decât într-o mică măsură. Ce avem de făcut? Încercăm să le schimbăm? Nu, mai degrabă, ne adaptăm lor și căutăm să lucrăm cu ele. Căutăm soluții pentru a face o treabă foarte bună cu tot ce ne oferă piața de acum înainte. Tinerii de care avem nevoie căutăm să îi atragem cu instrumente la care ei rezonează. Ne uităm în jur și vedem ce le place, către ce se duc, ce îi atrage, iar apoi căutăm astfel de instrumente în organizația noastră. Odată aduși aici, putem să îi instruim așa cum ne dorim.

Așadar, o companie care vrea să se dezvolte alături de oameni buni, din punct de vedere profesional, trebuie să scoată pe piață “toată artileria”. Adică să arate de ce sunt un angajator la care oricine și-ar dori să aspire. Și nu, nu pentru că oferă joburi, ci pentru că reprezintă o firmă în care ți-ai dori să lucrezi. Cum facem asta? Ține de fiecare angajator în parte să își scoată atuurile la înaintare. Vom vedea în 2017.

Articol scris de Aida CHIVU (www.r-hr.ro) în ediția 79 a revistei Horeca România.


1 Nordic Food albastru

banner aprilie

Acest site foloseste cookie-uri. Navigand în continuare, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Detalii Ok