Un nou sezon estival, noi provocări

angajarisezonestivalIată-ne în fața noului sezon estival. Ce ne aduce acest an și care vor fi provocările la capitolul angajați?

În primul rând, există șansa ca acest an să fie mai bun la capitolul oameni disponibili să lucreze pe litoral. Chiar dacă numărul locațiilor se mărește de la an la an și nevoile de angajare cresc continuu, nu trebuie să ignorăm faptul că se anunță un sezon estival bun din perspectiva numărului de turiști. Iar acest lucru ne duce într-o zonă în care angajatorii se pot gândi la salarii mai mari pentru oameni.

De asemenea, candidații pot lua în calcul venituri mai mari din munca depusă, într-un moment în care piața muncii începe să se ghideze foarte mult după rațiuni financiare, înainte de orice altceva.

Pe de altă parte, toate acestea atrag după sine și obligativitatea creșterii serviciilor oferite. Spuneam, deseori, că nu e suficient să ai o locație minunată și produse excelente, dacă serviciile oferite nu sunt pe măsura a ceea ce vede clientul. Iar clientul a început să devină din ce în ce mai pretențios, de la un an la altul. Are de unde alege și este obișnuit cu ceea ce îi oferă turismul din alte țări precum Grecia, Turcia, Spania etc.

Ce înseamnă creșterea serviciilor de calitate? S-a tot vorbit și se va tot vorbi la nesfârșit pe marginea acestui subiect. Aș începe printr-o condiție obligatorie la angajare. Fiecare persoană care a avut vreodată de-a face cu domeniul ospitalității ar trebui să știe ce înseamnă atenția față de client și grija pe care trebuie să i-o poarte, indiferent de cine este acesta. Aici nu trebuie să luăm lucrurile personal, atitudinea este una singură: deschisă. Face parte din job pur și simplu, nu este condiționată nici de salariu și nici de modul în care se prezintă clientul. În cazul în care un angajat nu poate gestiona o situație delicată, tot ce are de făcut este să apeleze la superiorul direct, nu are voie să își facă dreptate singur, cu atât mai mult să le ia personal. La fel și în cazul lipsei de implicare.

Cu toții știm că în acest domeniu se lucrează greu, cu efort fizic și psihic susținut. Plictiseala, nefericirea personală sau supărările nu își au locul în astfel de meserii, acolo unde clientul este principalul “beneficiar” al stărilor fiecărui angajat. Recomandăm ca aceste aspecte să fie prezentate încă de la angajare și, de ce nu, trecute chiar ca reguli interne.

O altă întrebare: de unde luăm oameni buni? Cum facem să ne acoperim posturile libere și, mai ales, cum îi găsim pe aceia care fac diferența și ne vor ajuta și pe noi în acest sens, care vor face ca locația noastră să fie aleasă nu doar pentru a o încerca, ci pentru că “locul e fain, mâncarea e bună și servirea ireproșabilă”. Vom aborda acest subiect din mai multe perspective:

  • a personalului din locație
  • a managementului locației.

recrutarehoreca

Cum recrutăm și pentru vara asta? În primul rând, nu ne mai bazăm exclusiv pe recrutare, ci mai degrabă ne orientăm către selecție. Trebuie să acceptăm că nu putem să ne acoperim posturile doar înbaza unor anunțuri de recrutare plasate în ziare, online sau oriunde altundeva. Pentru că nu vom fi decât încă un loc care caută oameni, iar cei care vor veni la noi la interviu se vor duce și la toți ceilalți. De ce să ne aleagă oamenii buni pe noi? De ce să vină la noi și să nu se ducă la alții? Ce face diferența? Ar trebui să putem răspunde la întrebările acestea, altfel am pierdut bătălia. Și atunci ce e de făcut?

Putem începe prin a-i căuta noi pe cei buni, reprezentativi, cum ar fi un șef de sală bun, un bucătar excelent și un șef de recepție asemenea. Despre cât sunt ei de buni, putem dezbate foarte multă vreme, important e să fie potriviți business-ului nostru, adică să fie atât de buni cât ne trebuie nouă și clienților cărora ne adresăm. Aici un rol absolut special îl are managerul acelui business. Recomandarea mea către acesta ar fi să țină cont de câteva criterii atunci când pleacă la vânătoare de oameni foarte buni:

  • știm foarte bine ce vrem, avem definite clar așteptările de la cei care trebuie să ocupe acele posturi.
  • îi căutăm după experiențe în business-uri asemănătoare cu al nostru.
  • le cerem să ne arate rezultatele obținute, recomandări de la angajatori.

Este bine să ne asigurăm că oamenilor buni le transmitem de la început că avem nevoie de la ei de tot suportul în ceea ce privește echipa pe care o vor face cu alți colegi. Pe de altă parte, îi luăm și pentru ceea ce pot atrage după ei. Din ce în ce mai mulți angajatori introduc acest aspect în pachetul de angajare, condiția ca acel “specialist” să își formeze singur echipa, chiar să își aducă singur oamenii de care are nevoie în echipa de bază.

Managerii sau proprietarii de business au început să renunțe ușor-ușor la partea de recrutare și să o direcționeze către cei mai buni oameni ai lor. Șansele ca aceștia să atragă după sine angajați buni sunt foarte mari. În primul rând, aceștia văd succesul prin “puterea exemplului”. Ei văd cu cine vor lucra, de la cine vor învăța meserie și cui se vor subordona. Firul devine mult mai scurt și ar trebui și mult mai eficient.

Ce mai este important în acest nou sezon, la angajare?

  • Fiecare angajator trebuie să identifice clar care îi este profilul de angajat, ce tip de om vrea să angajeze.
  • Angajatorul își prezintă compania ca un mediu de lucru atrăgător pentru un angajat, menit să-i ofere mai multe perspective.
  • Angajatorul își pregătește un pachet salarial tangibil de către angajat.

Se fac și foarte multe greșeli în acest sens. Una dintre ele este cea prin care oferim salariul cel mai mic și ne dorim un om cu experiență considerabilă. Argumentul de bază: să crească vânzările și creștem și salariile după aceea.

Nici acesta nu va fi un sezon simplu din punct de vedere al angajărilor, dar poate fi un sezon în care, dacă facem lucrurile diferit, să ne aducem oamenii potriviți nouă, care ne pot ajuta să ne atingem cifrele și să ne atragem clienții, care să nu vină doar o dată, ci să revină grație produselor și serviciilor oferite.

Acestea sunt doar câteva exemple, dar ele pot continua și mai ales se pot adapta fiecărui tip de organizație.

E clar că avem treabă foarte multă și sezonul acesta, însă ar fi bine ca de această dată, să începem să facem câte ceva diferit. Piața muncii din România în domeniul ospitalității ne ridică și în acest an, la fileu, provocări din ce în ce mai mari. Trebuie să fim pregătiți să le facem față.

Articol scris de Aida Chivu (www.r-hr.ro), în ediția 82 a revistei Horeca România.

Sursă foto2: www.economica.net


Adauga comentariu


Security code
Refresh

Cele mai citite articole

Prev Next