Piața HoReCa văzută prin “ochii” furnizorilor

CiprianPiața HoReCa din România s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani, iar la această dezvoltare au pus umărul și furnizorii de HoReCa, care prin produsele sau serviciile oferite și prin know-how-ul lor au contribuit la evoluția sectorului. Furnizorii au capacitatea de a influența piața și, la rândul lor, aceștia sunt influențați decisiv de evoluția pieței. Prin prisma activității lor, furnizorii HoReCa sunt în permanență conectați cu piața și cu tendințele din industrie și tocmai de aceea ne-am gândit să întrebăm câțiva furnizori cu tradiție din domeniu cum văd ei piața în momentul de față, cum își aduc aportul la evoluția acesteia și ce obiective au pentru sectorul HoReCa.

Ciprian Moldoveanu,
Director General Nordic Food
„Piața HoReCa s-a cernut foarte mult și, în ultima perioadă, a început să se așeze. Prezentul sună bine. Au apărut operatori profesioniști, iar afacerile s-au maturizat (…) În ultima perioadă, am început să fim mult mai conectați la tendințele din piețele dezvoltate, cerințele consumatorilor fiind cele care fac jucătorii să se adapteze și să țină pasul cu acestea”

Luând în considerare colaborarea îndelungată a companiei Nordic cu operatorii HoReCa, cum apreciați evoluția industriei HoReCa din România în ultimii ani și, venind în prezent, cum vedeți piața HoReCa acum?
De-a lungul anilor, piața HoReCa a fluctuat, fiind influențată direct proporțional de economia țării, de comportamentul consumatorului și de educarea pieței, făcută sau nu de marii jucători din piață. Ca în întreaga economie, după anii efervescenței pre-criză, a urmat o perioadă în care piața HoReCa s-a cernut foarte mult și, în ultima perioadă, a început să se așeze.

Prezentul sună bine. Au apărut operatori profesioniști, iar afacerile s-au maturizat. Au început să se remarce și câteva grupuri cu capital 100% românesc, care dezvoltă constant noi locații de succes. Este un semn bun faptul că antreprenorii români au prins curajul să investească tot mai mult în HoReCa, influențați probabil de apetitul experiențelor culinare tot mai diversificate al consumatorilor. În ultima perioadă, am început să fim mult mai conectați la tendințele din piețele dezvoltate, cerințele consumatorilor fiind cele care fac jucătorii să se adapteze și să țină pasul cu acestea. Astfel, s-a dezvoltat mult conceptul de street food, numărul festivalurilor culinare crește de la an la an, mâncatul devenind o experiență și nu o necesitate.

Dacă până acum câțiva ani locațiile erau deschise empiric, bazându-se pe fler și nu pe niște planuri solide, în ultima perioadă aceste lucruri s-au schimbat, iar pe piață s-a simțit influența expertizei consultanților profesioniști.

În același timp, au fost foarte binevenite și măsurile de scădere a cotei de TVA la 9% pentru produsele alimentare și, mai nou, impozitul specific care, deși nu este perfect, va ajuta în timp la evoluția pieței. Un rol important în industria HoReCa îl are și activitatea asociației HORA, ai cărei membri suntem și noi. Aceasta a reușit pentru prima dată să coaguleze în jurul unor interese comune piața, atât de fragmentată din industria HoReCa.

Conform reprezentanților HORA, situația actuală din industria HoReCa autohtonă se îndreaptă către o criză acută de personal calificat din cauza lipsei educației și profesionalizării din industrie. Totuși, cu siguranță această piață va continua tendința de creștere într-un ritm accelerat, pentru că se bazează pe creșterea consumului care este evidentă la nivel de economie. Ceea ce ne dorim este să fie o creștere sănătoasă, bazată pe locații gestionate la modul profesionist, pentru că doar așa lucrurile devin durabile.

generalCum considerați că a contribuit compania Nordic la evoluția pieței HoReCa? Dar viceversa - cum a contribuit evoluția pieței la dezvoltarea companiei Nordic?
Nordic este o companie longevivă pe piața din România, care, la aproape 27 de ani de la înființarea primei societăți din grup - SC Nordic SRL -, poate spune că este bine ancorată în nevoile și evoluția pieței.
Întotdeauna am încercat să fim conectați la ultimele tendințe din această industrie și să ținem pasul cu ele și la nivel local. Tocmai pentru că am crezut în potențialul pieței românești, am făcut eforturi din resurse proprii, pentru a oferi și consumatorilor români acces la aceleași produse, tehnici și inovații ca și economiile avansate.
De-a lungul timpului, în susținerea acestei piețe, am fost cei care au adus, în premieră, multe categorii de produse:

  • cremele vegetale pentru gătit - Gran Cucina - și pentru deserturi - Hulala.
  • frișca naturală sterilizată UHT care permite un termen de valabilitate crescut, concept dezvoltat de Elle & Vire.
  • am fost promotorii înlocuirii surogatului de ciocolată cu ciocolata veritabilă și am propus pieței brandul Valrhona - lider incontestabil și brandul ICAM - lider în ciocolata BIO.
  • am fost primii care au adus pe piață produse de tip serviciu, care permit operatorilor siguranță și constanță în calitate, la un food cost stabil: mixurile de salate spălate și tăiate din Italia, de la liderul Valfrutta, coji de tartă dulci și sărate sau coji de ecler din Italia și Franța, deserturi congelate din Italia de la furnizorul „La Donatella”, blaturi de tort și foi de ruladă de la compania italiană BHB, gama Prontofresco, de la furnizorul italian Greci și multe altele.
  • am fost, de asemenea, primii care au propus pieței ouă lichide sterilizate, pentru a elimina riscul contaminării cu Salmonella, ouă fierte gata decojite sau faimosul „ou lung” congelat.

Prin toată activitatea noastră, am încercat în permanență să aducem pe piață produse de calitate superioară, naturale, promovând înlocuirea produselor tip „surogat” cu alternativa clasică naturală: ciocolată, unt și altele. Ne bucurăm că foarte multe produse care acum sunt considerate absolut necesare într-o bucătărie sau într-un laborator au fost aduse în premieră de către compania Nordic.
Pe fundalul evoluției pieței de profil, și dezvoltarea Nordic a venit într-un mod natural și firesc. Dacă la început divizia de Foodservice din cadrul Nordic număra 2-3 persoane, acum departamentul însumează aproape 70 de persoane, din care face parte și echipa de tehnologi, alcătuită din experți patiseri și specialiști în arta gătitului.

Ce planuri aveți pentru segmentul HoReCa?
Segmentul HoReCa este o componentă importantă în planul de dezvoltare Nordic. În 2014, când Nordic avea o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro, din care 8 milioane euro erau realizate în cadrul diviziei de Foodservice, ne-am propus un obiectiv ambițios: să devenim lideri în cadrul pieței de Foodservice și să ajungem, într-un orizont de 9-10 ani, la o cifră de afaceri de 100 de milioane euro cu această divizie. Deși acest obiectiv sună îndrăzneț, având în vedere evoluția Nordic până în prezent și eforturile pe care le depunem constant, putem spune că suntem în grafic, pe un trend ascendent.

Dacă doriți să transmiteți un mesaj pentru operatorii HoReCa vă rog să o faceți.
Sfatul meu: dezvoltați durabil, ajutați societatea prin educarea forței de muncă și investiți în oameni. Dacă în această industrie cel mai mare obstacol în calea evoluției este criza de personal calificat, haideți să ne asumăm identificarea unor soluții, toți cei ce avem putere de schimbare. Implicarea în dezvoltarea acestei industrii face, în același timp, ca afacerea dumneavoastră să dăinuie peste ani, pentru că afacerile de familie trebuie să rămână un pilon important în societatea românească. Doar așa putem clădi pe termen lung.
.................................................................................................................................................................
AntonetaAntoneta Galeș,
Director de comunicare și dezvoltare organizațională Selgros
„Există potențial de creștere în toate segmentele industriei HoReCa”

Cum apreciați evoluția industriei horeca în ultimii ani?
Dinamicile ultimilor ani au făcut și din România o destinație din ce în ce mai interesantă, deopotrivă pentru turiștii români și pentru cei străini. Vorbim atât despre călătoriile în interes de afaceri, cât și despre vacanțe. Mai multe orașe încep, și ele, să devină destinații turistice, în plus față de formele clasice de turism practicate la noi, iar acest lucru are consecințe directe asupra transformării și dezvoltării industriei HoReca românești. În plus, în ultimii ani, piața evenimentelor - implicit a serviciilor de catering - este într-o evoluție constantă. Estimăm că există, în continuare, potențial de creștere în toate segmentele industriei HoReca.

Cum a contribuit Selgros la evoluția pieței HoReCa?
Suntem într-o relație de parteneriat cu clienții noștri și considerăm că ne dezvoltăm împreună și ne sprijinim reciproc. Răspundem nevoilor lor și venim cu inițiative chiar înainte de a fi formulate de clienți. În toți acești ani, dorința noastră cea mai mare a fost de a crea o comunitate, de a contribui la dezvoltarea și rafinarea industriei. Am atras profesioniști de marcă și am pus conținut la dispoziția celor interesați de noutățile din domeniu, prin concursuri culinare și show-uri TV, sub umbrela “Arena Bucătarilor”. Avem și o ediție destinată tinerilor profesioniști, a celor care se specializează în meseria de bucătar. Scopul nostru este să consolidăm și îmbunătățim onoranta poziție de magazin preferat al profesioniștilor HoReCa din România.

Ce obiective aveți pentru segmentul HoReCa?
Vom continua să dezvoltăm serviciile de distribuție pe care le avem în toate magazinele. Insistăm pe atenția acordată detaliilor, pe personalizarea relațiilor de parteneriat pe care le cultivăm și pe calitatea produselor și serviciilor noastre.

Un mesaj pentru operatorii HoReCa
Ne animă aceeași pasiune pentru gustul bun și ne dorim să dăm dovadă de bun gust în continuare pentru a crește împreună.
...............................................................................................................................................................

DianaDiana Tănase,
Responsabil Marketing Cleaning Logistic

„Tot mai multe locații doresc să folosească produse premium, de calitate”

Cum apreciați evoluția industriei HoReCa în ultimii ani?
Evoluția pieței Horeca a fost una crescătoare, ținând cont de faptul că au fost deschise din ce în ce mai multe locații noi, ceea ce a dus la posibilitatea dezvoltării portofoliului de clienți. În momentul de față există un potențial ridicat de abordare a unor potențiali clienți și respectiv de dezvoltare a portofoliului actual.

Cum a contribuit Cleaning Logistic la evoluția pieței HoReCa?
Compania noastră oferă suport continuu tuturor clienților din portofoliu, ajutându-i pe aceștia să folosească cele mai bune produse, dar având în același timp și un raport corect între preț și calitate. Produsele comercializate de către societatea noastră se aliniază standardelor europene în vigoare, cosmeticele hoteliere respectă Regulamentul 1229/2013 privind plasarea pe piață a produselor cosmetice și sunt înscrise în portalul european CPNP, aspect ce ne diferențiază de ceilalți concurenți ce comercializează același tip de produse însă fără a respecta acest Regulament. Piața Horeca a contribuit la rândul ei la dezvoltarea societății noastre, prin apariția de noi locații care doresc să folosească produse premium, de calitate.

Ce planuri aveți pentru HoReCa?
Cleaning Logistic dorește să dezvolte continuu aria de distribuție a produselor din gamă, astfel încât să putem fi prezenți în cât mai multe zone, iar clienții potențiali să poată beneficia de calitatea produselor noastre.

Un mesaj pentru operatorii horeca.
Recomandarea noastră pentru operatorii din sectorul HoReCa este să aleagă produse de calitate superioară (cosmetice hoteliere fabricate conform reglementărilor în vigoare, precum și detergenți profesionali de curățenie), produse ce aduc plus valoare serviciilor oferite clientului final.


Adauga comentariu


Security code
Refresh

Cele mai citite articole

Prev Next