Despre sezonul estival și atragerea angajaților potriviți

angajatihorecaIată-ne în fața unui nou sezon estival. Ce ne aduce acest sezon și care vor fi provocările la capitolul angajați? Să le luăm pe rând...

În primul rând, există șansa ca acest an să fie mai bun la capitolul oameni disponibili să lucreze pe litoral. Chiar dacă numărul locațiilor crește de la an la an și nevoile de angajare cresc continuu, nu trebuie să ignorăm faptul că se anunță un sezon estival bun din perspectiva numărului de turiști, iar acest lucru ne duce într-o zonă în care angajatorii se pot gândi la salarii mai mari pentru oameni. Asadar, candidații pot lua în calcul venituri mai mari din munca depusă, dar ei trebuie să ofere în schimb servicii din ce în ce mai bune.

Am spus deseori că nu e suficient să ai o locație minunată și produse excelente, dacă serviciile oferite nu sunt pe măsura a ceea ce vede clientul. Iar clientul este de câțiva ani din ce în ce mai pretențios. Are de unde alege și își dorește ca, de banii pe care îi cheltuie, să primească produse și servicii excelente.

Ce înseamnă creșterea calității serviciilor? S-a tot vorbit și se va mai vorbi pe marginea acestui subiect. Aș începe printr-o condiție obligatorie la angajare. Fiecare persoană care a avut vreodată de-a face cu domeniul ospitalității ar trebui să știe ce înseamnă atenția față de client și grija pe care trebuie să i-o poarte, indiferent de cine este acesta. Aici nu trebuie să luăm lucrurile personal, atitudinea este una singură: deschisă. Face parte din job pur și simplu, nu este condiționată nici de salariu și nici de modul în care se prezintă clientul.

În cazul în care un angajat nu poate gestiona o situație delicată, tot ce are de făcut este să apeleze la superiorul direct, nu are voie să își facă dreptate singur, cu atât mai mult să le ia personal. La fel și în cazul lipsei de implicare. Cu toții știm că în acest domeniu se lucrează greu, cu efort fizic și psihic susținut. Plictiseala, nefericirea personală sau supărările nu își au locul în astfel de meserii, acolo unde oaspetele este principalul “beneficiar' al stărilor fiecărui angajat. Recomandăm ca aceste aspecte să fie prezentate încă de la angajare și, de ce nu, trecute chiar ca reguli interne. Un plan de integrare foarte bun, un manual al postului respectiv și un mentor vor aduce rezultate bune pentru toate părțile.

O altă întrebare este de unde luăm oameni buni? Cum facem să ne acoperim posturile libere și, mai ales, cum îi găsim pe aceia care fac diferența și ne vor ajuta și pe noi în acest sens, care vor face ca locația noastră să fie aleasă nu doar pentru a o încerca, ci pentru că “locul e fain, mâncarea e bună și servirea ireproșabilă”. Vom aborda acest subiect din mai multe perspective:

  • a personalului de execuție
  • a managementului.

Cum recrutăm vara asta? Păi, în primul rând, nu ne mai bazăm exclusiv pe recrutare, ci mai degrabă ne orientăm către selecție. Trebuie să acceptăm că nu putem să ne acoperim posturile doar în baza unor anunțuri de recrutare plasate în ziare, online sau oriunde altundeva. Pentru că nu vom fi decât încă o firmă care caută oameni, iar cei care vor veni la noi la interviu se vor duce și la toți ceilalți. De ce să ne aleagă oamenii buni pe noi? De ce să vină la noi și să nu se ducă la alții? Ce face diferența? Ar trebui să putem răspunde la întrebările acestea, altfel am pierdut bătălia. Și atunci ce e de făcut?

Putem începe prin a-i căuta noi pe cei buni, reprezentativi, cum ar fi un șef de sală bun, un bucătar excelent sau un șef de recepție.

recrutaresezonlitoral2019

Despre cât sunt ei de buni putem dezbate foarte multă vreme, important e să fie potriviți business-ului nostru, adică să fie atât de buni cât ne trebuie nouă și clienților cărora ne adresăm. Aici, un rol absolut special îl are managerul acelui business. Recomandarea mea pentru acesta ar fi să ținem cont de câteva criterii atunci când plecăm la vânătoare de oameni foarte buni:

  • știm foarte bine ce vrem, avem definite clar așteptările și responsabilitățile de la cei care trebuie să ocupe acele posturi.
  • îi căutăm după experiențe în locuri asemănătoare cu al nostru.
  • le cerem să ne arate recomandări de la angajatori.

Este bine să ne asigurăm că oamenilor buni le transmitem de la început că avem nevoie de la ei de tot suportul în ceea ce privește echipa pe care o vor face cu alți colegi. Pe de altă parte, îi luăm și pentru ceea ce pot atrage după ei. Din ce în ce mai mulți angajatori introduc acest aspect în pachetul de angajare, și anume condiția ca acel “om bun tehnic” să își formeze singur echipa, chiar să își aducă singur oamenii de care are nevoie în echipa de bază. Managerii sau proprietarii de business au început să renunțe ușor-ușor la partea de recrutare și să o direcționeze către cei mai buni oameni ai lor. Șansele ca ei să atragă după sine angajați buni sunt foarte mari. În primul rând aceștia văd succesul prin “puterea exemplului”. Ei văd cu cine vor lucra, de la cine vor învăța meserie și cui se vor subordona. Firul devine mult mai scurt și ar trebui și mult mai eficient.

Ce mai este important la angajare, în acest nou sezon?

  • Fiecare angajator trebuie să identifice clar profilul angajaților, ce tip de oameni vrea să angajeze.
  • Angajatorul își prezintă compania ca un mediu de lucru atrăgător pentru un angajat, menit să-i ofere mai multe perspective. El trebuie să aibă mereu pregătit un răspuns la întrebarea: “De ce să vii la noi?”

Se fac și foarte multe greșeli. Una dintre ele este cea prin care oferim salariul cel mai mic și ne dorim un om cu experiență considerabilă. Argumentul de bază: să crească vânzările și creștem și salariile după aceea. Niciodată nu este simplu din punct de vedere al angajărilor, dar acesta poate fi un sezon în care facem lucrurile diferit, în care să ne aducem oameni potriviți nouă, care ne pot ajuta să ne atingem cifrele, și să-i determinăm pe clienți să revină grație produselor și serviciilor oferite.

Acestea sunt doar câteva exemple, dar ele pot continua și mai ales se pot adapta fiecărui tip de companie.

Este limpede că ne așteaptă un sezon plin de provocări și de treabă, însă ar fi bine ca de această dată să facem câte ceva diferit. În continuare avem o piață a muncii greu de controlat, cu oameni calificați, dar și slab pregătiți, care ridică totuși pretenții. Noi trebuie să fim pregătiți să le facem față, mai mult ca oricând.

Articol scris de Aida Chivu (www.r-hr.ro), pentru ediția 93 a revistei Horeca România.


Cele mai citite articole

Prev Next

banner aprilie