Piața festivalurilor din România crește spectaculos

Piața festivalurilor din România înregistrează una dintre cele mai spectaculoase creșteri din economie, nu doar din prisma audienței, estimată în acest an la peste 1 milion de oameni, potrivit analiștilor de la compania de consultanță Frames. Dincolo de biletele vândute, business-ul de festival înseamnă zeci de milioane de lei încasări din servicii, de la mâncare și băuturi, la transport, turism, produse promoționale și afaceri conexe.

După Neversea, Ed Sheeran, Electric Castle, Bon Jovi și The Cure, evenimente care au adunat câteva sute de mii de oameni, sezonul festivalurilor continuă cu Untold, AfterHills, George Enescu, concertul Metallica și alte zeci de astfel de evenimente, în toată țara. Analiștii de la Frames estimează că cei peste 1 milion de spectactori din acest sezon vor duce piața festivalurilor din România la un record istoric, dincolo de granița de 600 de milioane de lei.

Potrivit studiului realizat de firma de consultanță Frames, afacerile din acest sector (cod CAEN 9002) au atins, anul trecut, nivelul de 472,6 milioane de lei, cu peste 80 de milioane de lei peste rezultatele din 2017. Față de anul de referință 2010, evoluția business-ului este una spectaculoasă.

,,În 2010, cele 366 de companii din acest sector, ce includ organizarea si logistica necesară, raportau afaceri de 77.945.890 lei. Pe fondul dezvoltării sectorului, numărul firmelor a crescut, de asemenea, substanțial, ajungând la 1196 de firme în 2017 și la 1238 de companii în 2018’’, arată analiza Frames.

piatadeentertainment

Profesionalizarea business-ului, dezvoltarea unor soluții inovative de marketing&vânzări au determinat o optimizare semnificativă a cheltuielilor cu organizarea evenimentelor, dovadă avansul semnificativ al profitului la nivelul pieței, de la 5,8 mil. lei în 2010, la 62,2 mil.lei în 2017 respectiv 87,9 mil.lei în 2018.

Media profitului net al industriei a crescut de la 19.358 lei în 2010 la 71.069 lei în 2018, iar media capitalului total a atins nivelul de 91.708 lei.

,,Investițiile semnificative în marketing și promovare alături de implementarea unor servicii de suport de ultimă generație, de la soluțiile de plată moderne la paleta de oferte de produse, s-au tradus în creșterea vânzărilor de bilete și a consumului de produse și servicii în cadrul festivalurilor. Așa s-a ajuns ca Untold, de exemplu, să devină un etalon în sectorul internațional de festivaluri, premiat ca atare de specialiștii în domeniu’’, afirmă analiștii Frames.

,,Clujul reprezintă, în prezent, etalonul în materie de business în acest sector. Dincolo de creșterea potențialului turistic, Untold înseamnă un business pe orizontală, cu zeci dacă nu sute de firme conectate, din care câștigă tot orașul, de la operatorii din turism, la transportatori, sectorul de food, autorități, din taxe și impozite etc.’’, mai susțin aceștia.

PRINCIPALII JUCĂTORI DIN PIAŢA DE ENTERTAINMENT

Într-o piață în care numărul firmelor a crescut semnificativ în ultimii ani, Untold SRL continuă să fie principalul jucător, cu afaceri de 68,3 mil. lei în 2018, în creștere cu peste 9 milioane de lei față de anul precedent. Organizatorul festivalului Untold din Cluj-Napoca a încheiat anul trecut cu un profit de 7 milioane de lei, aproape dublu față de cel din anul 2017.

Pe locul secund în topul companiilor din piața de entertainment s-a clasat, la fel ca în 2017, firma GLOBAL RECORDS SRL din Constanța, cu afaceri de 45,8 mil.lei în 2018, în creștere cu 13 mil.lei față de 2017, și cu un profit de 3,7 mil.lei. Clasamentul este completat de o altă firmă clujeană, FESTIVAL TICKETS MANAGEMENT SRL, cu afaceri de 26,9 mil.lei și un profit de 2,3 mil.lei în 2018.

Pe fondul creșterii popularității festivalului Neversea din Constanța, afacerile companiei organizatoare, Neversea SRL Cluj, au crescut față de 2017 cu 7,4 milioane de lei, atingând nivelul de 25,2 mil.lei în 2018.

,,Festivalul de pe Litoral are șanse să devină un business și mai mare, dovadă afluența semnificativă de public din această vară. Amplasarea ideală, prezența unui număr mare de turiști pe Litoral și accesul facil, pe autostradă, dinspre București, vor determina, pe viitor, o evoluție semnificativă, posibil peste nivelul business-ului Untold, grevat, din  păcate, de problemele de infrastructură (autostrăzi, spații de cazare)’’, arată analiza Frames.

În topul firmelor de entertainment, după Untold SRL, GLOBAL RECORDS SRL și Neversea SRL s-au clasat FIVE'S INTERNATIONAL SRL, SUBLIME EVENTS SRL, LIVADA ADVERTISING SRL, OMP EVENTS SRL și AFTERHILLS SRL, organizatorul festivalului din Iași, cu același nume.

Studiul Frames arată, totodată, că cifra de afaceri medie la nivelul industriei a crescut semnificativ în ultimii ani, de la 225.268 de lei în 2010 la 381.633 de lei în 2018, iar pierderile nete s-au redus la o medie de 18.134 de lei în 2018, față de 22.883 lei în 2017.

Pe ansamblu, venitul mediu al firmelor, raportat la intreaga industrie, a atins un nivel de 395.104 lei în 2018, față de 234.929 lei în 2010, iar cheltuielile au crescut la 336.873 lei, față de 233.632 în 2010.

Împreună, cele 1238 de firme din acest sector angajau, în 2018, 924 de angajați, față de 885 de angajați în 2017. ,,Numărul mic de angajați se explică prin faptul că multe dintre evenimente se bazează pe voluntari și pe externalizarea unor servicii către alte companii’’, arată analiza.

O PIAȚĂ CU POTENȚIAL SEMNIFICATIV

Piața de entertainment din România are un potențial semnificativ de creștere în viitor, afirmă analiștii.

,,Noile generații sunt mult mai atrase de astfel de evenimente, de cultura occidentală în care asemenea festivaluri se află în prim-plan. Ultra Music Festival reprezintă, la nivel internațional, un etalon în materie, un business care, în ultimii 20 de ani, s-a extins în toată lumea, cu evenimente cu sute de mii de oameni. Untold, Neversea dar și Festivalul George Enescu au dovedit că și în România pot avea loc festivaluri de amploare, bineînțeles pe fondul creșterii puterii de cumpărare a românilor. Avem deja un calendar de evenimente de ținută care, dincolo de publicul autohton, atrage tot mai mulți străini, astfel că, pe lângă business-ul în sine, România câștigă și la capitolul turism’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Cristalizarea, în ultimii ani, a unui calendar de festivaluri la nivel național, oferă încă oportunitate pentru dezvoltarea unor evenimente noi, cu potențial de câștig semnificativ.

,,Există încă loc de festivaluri în România. Luna septembrie, o lună cu vreme de vară, perioada Crăciunului, Revelionul și sărbătorile din primăvară (1-8 martie) crează premizele unor asocieri de business cu potențial de vânzări semnificativ. În Occident, de exemplu, ideea de Winter Festival este puternic exploatată, variantă care, pe viitor, va fi implementată, probabil, și în România’’, estimează analiștii.

Potrivit analizei Frames, pe fondul investițiilor în acest sector (logistică, concerte, festivaluri etc.) și extinderii plajei de clienți (spectatori), nu este exclus ca, în orizonul 2021-2022, piața de entertainment din România să atingă nivelul de 1 miliard de lei.

Notă: Studiul Frames a inclus datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii cu codul CAEN 9002, la Ministerul Finanțelor. Estimările Frames au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani.


Cele mai citite articole

Prev Next

banner aprilie