O schimbare mică, un impact mare. Specialiști din industria ospitalități cer transformarea Ministerului/Direcției pentru Turism în Ministerul/Direcția pentru Ospitalitate

Hospitality Culture Institute susține necesitatea schimbării adresabilității Ministerului Economiei Antreprenoriatului și Turismului, prin Direcția Generală Turism, pentru a deservi ospitalitatea românească, și nu doar turismul local.

Potrivit reprezentanților Hospitality Culture Institute, România are de 30 de ani un minister cu rolul de a susține un întreg sector de activitate, însă prin acțiuni și reprezentativitate se adresează doar unei părți din acesta.

Ministerul Economiei (denumit al Turismului sau al Mediului de Afaceri în anumite guverne) reprezintă în teorie sectorul format din hoteluri, restaurante, baruri, agenții de turism, cafenele, firme de catering, producători și importatori de bunuri și servicii destinate industriei, companii IT, organizatori de evenimente, companii aeriene, adică industria Horeca aflată în plină criză odată cu debutul pandemiei, cu o pondere de 5% din PIB și peste 300.000 de angajați.

Turismul, format din agenții de turism și hoteluri, reprezintă aproximativ 20% din industria ospitalității, potrivit Hospitality Culture Institute, în timp ce numărul agențiilor de turism (500) reprezintă doar 1,25% din numărul total de 40.000 firme din sectorul de profil.

industriaospitalitatii

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului este în acest moment în curs de reorganizare, o Hotărâre de Guvern despre funcționarea și structura noului minister urmând a fi promovată în următoarea ședință de guvern.

Hospitality Culture Institute avertizează că, prin politicile publice și programele de promovare, Ministerul Economiei se adresează doar turismului, sector format din agenții de turism și hoteluri.

“Problema nu vine din reaua credință a celor ce au guvernat sau a partidelor politice. Este pur și simplu o problemă de nume și de poziționare. Ministerul/Direcția Turismului ar trebui să devină Ministerul/Direcția Ospitalității, schimbare care ar atrage după sine o schimbare de adresabilitate și, în consecință, o regândire a strategiei de acțiune", a declarat Florin Maxim, fondator al Hospitality Culture Institute.

Schimbarea poziționării, a strategiei și numelui Direcției de Turism din Ministerul Economiei ar permite o serie de acțiuni guvernamentale noi ce ar aduce beneficii multiple sectorului Horeca, mai ales acum când este puternic afectat de criza Coronavirus:

•    Creionarea unei strategii corecte pentru sector care să cuprindă toate componentele sale.

•   Creionarea unor indicatori de performanță corelați cu realitatea economică și care să genereze creștere economică sustenabilă pe termen lung.

•   Alocarea unui buget din PIB în concordanță cu veniturile realizate de sector.

•   Posibilitatea atragerii de bani europeni în Minister nu doar din liniile de finanțare destinate promovării, ci și pentru IMM-uri, dezvoltare, resurse umane, etc.

•   Înțelegerea mai bună de către ocupanții funcției de conducere din Minister și de către angajați a rolului și adresabilității acțiunilor lor zilnice.

•   Posibilitatea sectorului ospitalității de a propune acțiuni sectoriale integrate.

“Ospitalitatea reprezintă autenticitatea poporului roman în esența sa, turismul este doar forma juridică. Solicităm decidenților politici și administrativi să ne considere și să ni se adreseze în mod corect, în corelare cu munca și valoarea adăugată creată în și pentru România”, a declarat Florin Maxim, Hospitality Culture Institute.

Un Minister sau o Direcție a Ospitalității, în funcție de voința decidentului politic, ar reprezenta în mod real sectorul Horeca și ar permite transformarea acestei industrii într-una strategică, așa cum este definit prin politicile de guvernare pregătite de partidele politice de-a lungul timpului, spun reprezentanții Hospitality Culture Institute.