Criza economică alungă românii din restaurante

A merge la restaurant este încă un lux pentru români. Potrivit unui sondaj realizat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie referitor la modul în care au trăit românii în 2011, aproape jumătate din respondenţi (46%) nu au mers niciodată la restaurante sau baruri, în 2011. Sondajul “Anul 2011 în percepţia românilor. Bilanţul activităţilor umane şi al practicilor umane” a fost realizat pe 1351 de persoane (+18 ani) şi ne arată nu doar modul în care românii au perceput anul 2011, dar şi speranţele lor pentru viitor. Metoda folosită a fost interviul face to face.
restaurante1Este important pentru cei dare deţin o afacere în turism sau în restauraţie să cunoască situaţia economică a românilor şi aşteptările lor de la anul care a început, datorită legăturii strânse dintre turismul unei ţări şi economia acesteia. Potrivit IRES, 79% din respondenţi consideră că lucrurile în România se îndreaptă într-o direcţie greşită. Tinerii cu vârste cuprinse între 18-35 de ani consideră în mai mare măsură decât cei peste 65 de ani că lucrurile merg într-o direcţie greşită (83,3% vs. 71,4%). 
Îngrijorarea cea mai mare a anului 2011, menţionată de 26% dintre respondenţi, a fost nesiguranţa locului de muncă. Nemulţumirea faţă de felul în care se trăieşte în România a atins cote destul de ridicate la finalul anului 2011. 45% dintre cei chestionaţi se declară nu prea mulţumiţi de felul în care trăiesc, iar 28% spun că nu sunt deloc mulţumiţi de felul în care trăiesc. 61% din populaţie este de părere că anul 2011 a fost unul mai prost decât precedentul.

grafic1

    (Întrebarea a fost: Credeţi că în România lucrurile merg într-o direcţie bună sau într-o direcţie greşită?)

Întrebaţi dacă au plecat de acasă în concediu, în 2011, 75% dintre respondeţi au declarat că Nu şi doar 25% da. De asemenea, doar 13% dintre respondenţi au călătorit cu avionul în 2011, în timp ce 86% nu au călătorit nici măcar o dată cu avionul în anul precedent.
Politicile adoptate de Guvern în 2011 nu sunt foarte bine văzute de către populaţie. 41% dintre respondenți sunt de părere că acestea au avut în mică măsură un efect în combaterea crizei economice. 33% consideră că aceste efecte s-au resimţit în foarte mică măsură.
Cei mai mulţi respondenţi consideră în proporţie foarte mare că anul 2012 va fi unul şi mai prost pentru România. La întrebarea “Cum credeţi că va fi anul 2012 pentru România?”, 53% dintre respodenţi au declarat că mai prost, iar 26% a declarat că la fel şi doar 18% dintre respondenţi consideră că anul 2012 va fi unul mai bun.
În aceste condiţii, anul 2012 se anunţă a fi unul dificil atât pentru proprietarii de restaurante cât şi pentru operatorii de turism din România.
În ceea ce priveşte consumul de alcool în 2011, peste 50% dintre respondenţi au declarat că au consumat alcool în 2011 (52%). 54% dintre respondenţi nu au cumpărat nicio sticlă de vin în 2011, însă 64% dintre respondenţi au cumpărat bere în anul care a trecut. 83% din respondenţi au consumat cafea în 2011.
Potrivit Unilever Food Solutions, cele mai profitabile evenimente pentru restaurante rămân nunţile în toate cele cinci zone ale ţării unde UFS, divizia specializată de soluţii gastronomice a companiei Unilever, a analizat dinamica evenimentelor din portofoliul restaurantelor.