Tendințele de călătorie ale românilor în 2013

trenduriturism2013Creșterea rezervărilor tip early booking, orientarea spre turismul intern și spre destinațiile apropiate și accesibile ca preț dar și creșterea interesului pentru destinațiile de nișă și pentru croaziere sunt principalele tendințe de călătorie ale românilor în 2013, potrivit unui sondaj realizat în ultima săptămână de markete.ro, firmă specializată pe marketing și consultanță în domeniul turistic, în rândul mai multor operatori și hotelieri. Iată așadar tendinţele de bază în acest an:

1. Creşterea spectaculoasă a rezervărilor tip early booking

Pentru perioada decembrie 2012 - februarie 2013, touroperatorii şi agenţiile de turism au înregistrat creşteri de 35-40% ale rezervărilor tip early booking (înscrieri timpurii) faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Turiştii români devin din ce în ce mai conştienţi că o rezervare efectuată din timp le asigură destinaţia dorită şi hotelul dorit, la un preţ cu reduceri cuprinse între 10% şi 35%, uneori până la 50%. De obicei, early booking-urile au mai multe trepte de reduceri: unele până la 28 februarie, unele până la 31 martie şi unele chiar până la 30 aprilie. Cu ocazia Târgului de Turism al României de la Romexpo (14-17 martie) vor fi achiziţionate, cu siguranţă, multe pachete turistice în regim early booking. La ora actuală, circa 30% dintre turiştii români achiziţionează pachete turistice pentru sezonul estival în regim early booking.

Oferte tip early booking au fost lansate atât pentru România (în special litoralul Mării Negre), cât şi pentru destinaţii de turism de masă: Bulgaria, Grecia, Turcia, Spania, Malta, Cipru, Croaţia etc. Ca o noutate, şi pieţe tradiţionale şi mai conservatoare precum Austria, Germania şi Elveţia au început să lanseze oferte early booking.

2. Orientarea spre turism intern şi spre destinaţiile apropiate şi accesibile ca preţ

2013 este al cincilea an de criză economică pentru ţara noastră. Românii doresc să călătorească în continuare, tendinţă reflectată de creşteri atât pe partea de turism intern, cât şi pe cea de outgoing, anul trecut.

Studiul markete.ro evidenţiază că în acest an, marele câştigător va fi turismul intern, datorită proximităţii şi a preţurilor accesibile. Pe lângă creşterea cererii pentru litoral (pentru staţiuni precum Mamaia, Neptun-Olimp, Eforie Nord etc.), se înregistrează creşteri şi pentru staţiunile montane de pe tot cuprinsul ţării (Sinaia, Predeal, Rînca etc.), respectiv pentru oraşele istorice din Transilvania (Sibiu, Braşov, Sighişoara).

Estimările markete.ro indică o creştere globală a turismului intern cu 15-20% faţă de 2012.

vacantelitoral2013

Pe partea de turism rural se înregistrează o creştere de circa 25% pentru perioada de Paşte - 1 Mai. Ca tendinţe, pe lângă regiunile clasice, precum Bucovina, Bran-Moieciu, Mărginimea Sibiului sau Maramureş, se observă creşteri ale cererii pentru turismul rural din nordul Olteniei şi din judeţul Neamţ.

Segmentul balnear înregistrează o scădere a cererii acum, în prima parte a anului, din cauza lipsei de fonduri şi de turişti, dar cererea va creşte mai ales după 1 mai.

Pe outgoing, destinaţiile de masă câştigătoare sunt Bulgaria şi Grecia. Majoritatea turiştilor merg aici cu automobilul propriu. Pentru Bulgaria, cele mai solicitate staţiuni sunt Sunny Beach, Nisipurile de Aur şi Albena (ultima, staţiunea preferată de către familiile cu copii), dar se înregistrează creşteri ale cererii şi pentru staţiunile Duni şi Obzor. Grecia va înregistra, de asemenea, mai mulţi turişti români, atât pentru regiunile unde se poate ajunge cu automobilul, precum Halkidiki şi insula Thassos, precum şi pentru insule (Rhodos, Santorini, Creta, Zakynthos, Corfu, Skiathos etc.). În premieră vor fi operate curse charter pe insula Lefkada.

De asemenea, datorită proximităţii, în special turiştii din vestul României vor alege să-şi petreacă weekend-uri în staţiunile balneare din Ungaria sau sejururi în Croaţia şi Muntenegru.

Următoarele destinaţii externe ale verii rămân Turcia şi Spania – unde cererea va rămâne constantă sau va scădea uşor. Turcia şi Spania nu au cum să înregistreze creşteri de pe piaţa românească deoarece aceste destinaţii de top au fost foarte solicitate de către turiştii din Europa (atât datorită promovării şi a serviciilor de calitate, cât şi din cauza problemelor din Egipt şi Tunisia, destinaţii care au scăzut), iar preţurile au crescut uşor în ultimii ani.

3. Orientarea către destinaţii de nişă/exotice

vacantathailandaTurismul este şi o modă. Există o categorie de turişti români cu venituri şi educaţie peste medie, care doresc să viziteze an de an noi destinaţii. Aceştia – „turişti călători” - doresc să îmbine odihna cu dorinţa de a avea un concediu activ, de a cunoaşte culturi noi, locuri noi.

În Europa, o destinaţie care va fi solicitată mai mult în acest an este Portugalia, în prezent existând curse directe Bucureşti – Lisabona. Alături de Portugalia, vor fi solicitate şi arhipelagurile care aparţin de această ţară - Madeira şi Azore.

Extremul Orient va înregistra o creştere pe destinaţii precum Thailanda, Vietnam, Myanmar, Laos, Singapore, Indonezia, India şi Sri Lanka.

Alte destinaţii emergente sunt continentul african (Kenya, Tanzania, Botswana, Africa de Sud), America Latină (Brazilia, Chile, Argentina şi Mexic), Emiratele Arabe Unite (în special Dubai) şi Caraibele (Republica Dominicană, Cuba).

Touroperatorii vor continua să lanseze produse creative, originale, precum o cursă charter de 23 de zile în jurul lumii, care va include Capte Town, Buenos Aires, Insula Paştelui şi Tahiti.

Vor înregistra mai multe cereri circuitele europene pentru Ţările Baltice, Germania, Rusia şi alte circuite „tailor made”, create la cerere pentru turişti individuali.

4. Creştere continuă pe segmentul croazierelor. Vor fi 3 îmbarcări din portul Constanţa

În 2013, numărul turiştilor care optează pentru croazierele maritime şi oceanice va creşte cu 15% faţă de anul precedent. Prima destinaţie aleasă va fi tot bazinul Mării Mediterane, datorită accesibilităţii preţului şi a proximităţii. În schimb, se observă o diversificare şi pe segmentul croazierelor, din ce în ce mai mulţi turişti alegând programe care includ Norvegia şi marile fiorduri, Ţările Baltice, Alaska, Extremul Orient, America de Sud. 

Lăsând la o parte necesitatea obţinerii vizei pentru Statele Unite ale Americii (datorită îmbarcării din Miami), Caraibele rămân o destinaţie solicitată. În acest an există şi posibilitatea ajungerii în zona Caraibelor fără îmbarcare din SUA, pe relaţia Madrid (îmbarcare) – Republica Dominicană.

Ioan Băşea, consultant croaziere.net, ne informează că în septembrie 2013, turiştii români vor avea posibilitatea de a se îmbarca şi din portul Constanţa, pe un vas de croazieră MSC. Vor avea loc trei îmbarcări, iar traseul va include Marea Neagră şi Marea Mediterană.