FPTR: “Turismul montan este meteo dependent”

iarna2014lamuntePentru deținătorii de structuri de cazare din zona montană venirea iernii este mai mult decât îmbucurătoare. Zăpada va duce la creșterea gradului de ocupare în stațiunile montane, de la 15-20% în luna ianuarie până la 60-70% la început de februarie, potrivit Federației Patronatelor din Turismul Românesc (F.P.T.R.).

“Condițiile meteo favorabile, mai ales pentru sporturile de iarnă, vor aduce turiști atât în weekend cât și în timpul săptămânii viitoare, care coincide cu vacanța de iarnă a elevilor. În aceste condiții, ne așteptăm ca în weekend (care tocmai s-a încheiat, n.r.) și săptămâna viitoare (săptămâna în curs, n.r.), să se ajungă la un numar de 60.000 de turiști în zona montană”, se arată într-un comunicat emis duminică, 2 februarie, de FPTR.

Capacitatea de cazare în anul 2013, în stațiunile montane, era de 45427 locuri clasificate, dar deoarece se practică și cazarea în structuri neclasificate, numărul de locuri este mult mai ridicat, ajungând la 100.000 locuri la nivelul întregii țări.

Numărul mic de turiști și implicit al încasărilor din segmentul de turism montan, din luna ianuarie, ne confirmă faptul că acest tip de turism este meteo dependent. Cu toate acestea, nu s-a luat nicio măsură pentru a favoriza sau pentru a promova stațiunile montane, în acest contex nefavorabil”, afirmă reprezentanții Federației Patronatelor din Turismul Românesc.  

Propunerile și solicitările FPTR pentru promovarea stațiunilor montane din această perioadă sunt următoarele:

•    Aplicarea unui TVA unitar, de 9%, pentru toate serviciile turistice astfel încât tarifele să devină mai accesibile;
•    Refacerea Legii Tichetelor de vacanță, care în acest moment este nefuncțională.
•    Demararea unor programe la nivel local și național, de promovare a stațiunilor montane;
•    Finalizarea autostrăzilor și constiențizarea patronilor din turism, reprezintă la momentul actual deziderate utopice.

FPTR va lansa, în curând, Programul Special “O săptămână la munte”, ajuns la cea de-a XI ediție, prin care își propune să crească numărul de turiști din zona montană cărora le vor fi oferite tarife speciale, reduse cu până la 50% față de tarifele normale din această perioadă.