ANT anunță schimbări legislative în turism

insolventaagentiiturismAutoritatea Națională pentru Turism a anunțat marți, 15 aprilie, modificări privind regimul asigurării turiștilor în cazul insolvenței sau falimentului agenției de turism.

“În urma analizei pieței și ca urmare a demersului făcut de către Autoritatea Națională pentru Turism, prin ordinul nr.562 din 01.04.2014, emis de către Departamentul pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Mediul de Afaceri și Turism a fost modificat Ordinul ministrului turismului nr. 235 din 6 iunie 2001 privind asigurarea turiştilor în cazul insolvabilității sau falimentului agentiei de turism, acesta fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 273 din 14 aprilie 2014”, se arată într-un comunicat.

Problemele identificate în piață au fost analizate în cadrul unui grup de lucru format din specialiști ai Autorității Naționale pentru Turism, Autorității de Supraveghere Financiară și ai Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, cu sprijinul și colaborarea membrilor reprezentanți ai Uniunii Naționale a Asiguratorilor și Reasiguratorilor din România și alți reprezentanți ai industriei turistice din România.

În baza concluziilor rezultate din analiză și în urma monitorizării atente pe care Autoritatea Națională pentru Turism, prin Direcția Generală Control și Autorizare Turism a făcut-o, am decis că se impune eliminarea posibilității încheierii de către societățile de asigurare a contractelor de asigurare cu franșiză precum și introducerea ca obligatorie a condiției privind plata integrală și anticipată a primei de asigurare. Motivul care a determinat acest demers îl constituie impunerea din partea asiguratorilor în contractul de asigurare a unei franșize care în unele cazuri atinge un procent de până la 80% din suma asigurată, franșiză ce reprezintă partea de risc rămasă în răspunderea turistului. Mai mult, în cele mai multe cazuri, turistului (parte contractantă) nu i se aduce la cunoștință de existența franșizei și implicit de riscul financiar la care este supus în cazul insolvabilității sau falimentului agenției de turism”, a declarat Răzvan Filipescu, Președintele Autorității Naționale pentru Turism (ANT).

Măsurile ce vor fi luate de către Autoritatea Națională pentru Turism pentru a proteja turistul vizează: eliminarea posibilității încheierii de către societățile de asigurare a contractelor de asigurare cu clauză de franșiză și impunerea condiției privind plata integrală și anticipată a primei de asigurare. Ca și noutate am impus ca asigurarea de insolvabilitate a agenţiei de turism turoperatoare să acopere şi turistul care a contractat pachetele de servicii turistice vândute de turoperator printr-o agenţie detailistă, fiind necesar a se reglementa expres faptul că beneficiarul poliţei de asigurare este turistul indiferent dacă acesta a achiziţionat pachetul de servicii turistice de la agenţia de turism touroperatoare sau de la agenţia de turism detailistă.

Important de știut este faptul că poliţele de asigurare încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin sunt valabile pe întreaga perioadă de asigurare pentru care au fost încheiate, înscrisă în cuprinsul acestora.

De asemenea, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, agenţiile de turism sunt obligate să transmită Autorităţii Naţionale pentru Turism copia poliţei valabile de asigurare privind rambursarea cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de către turist, în cazul insolvabilităţii sau falimentului agenţiei de turism.

„Astfel, vom crea un moment „zero” și toate agentiile de turism active din piață vor fi verificate pentru a se vedea dacă detin poliţe de asigurare valabile”, a declarat Răzvan Filipescu, Președinte (ANT).