2021 - Anul Producătorilor Locali în HoReCa - episodul 3

Vă prezentăm în cele ce urmează un nou interviu realizat de echipa Horeca România, cu sprijinul Comarket, în cadrul campaniei “2021 - Anul Producătorilor locali în HoReCa”. 

Context: Din dorința de a regăsi cât mai multe produse locale în unitățile de tip HoReCa de la nivel național, publicația Horeca România a lansat la începutul acestui an campania “2021 - Anul Producătorilor Locali în HoReCa”. În contextul actual, considerăm că valorificarea produselor locale în HoReCa nu mai este un simplu trend, este o necesitate, iar prin această inițiativă ne propunem, pe de o parte, să sprijinim producătorii locali și să le facem cunoscută oferta în rândul operatorilor din industria HoReCa, și, pe de altă parte, să oferim informații relevante operatorilor din industria HoReCa aflați în căutare de produse/surse locale pentru afacerile lor.

Daciana Tarasi - Director la Atelierele Meliniș, ne povestește cum a început producția Melinișului, ce este acesta, ce sortimente se găsesc acum în portofoliul Atelierele Meliniș și cum pot fi ele valorificate în unitățile de tip HoReCa.

atelierelemelinis

Daciana Tarasi, Director Atelierele Meliniș: “Suntem deschiși spre mai multe tipuri de colaborare cu operatorii HoReCa (…) Melinișul este un produs cu totul nou, nu este dulceață și nici miere, el are nevoie să ajungă pe mâna unor chefs cu imaginație și suntem convinși că pot ieși lucruri cu totul și cu totul deosebite”.

Cum a luat naștere povestea Atelierele Meliniș, cum v-a venit ideea acestui business și în ce constă oferta dumneavoastră de produse?

Suntem mari iubitori de natură, de verde, de viu. În încercarea noastră de a mânca sănătos am descoperit amestecurile de miere și fructe crude și ne-am dat seama că pot oferi o experiență culinară deosebită. Am decis să o aducem în lume. Ca orice naștere, nu a fost ușoară, pentru că, pe de o parte, am pus la punct o tehnologie complet nouă, care este pe final de brevetare, iar apoi am construit un spațiu de lucru la standarde înalte, care ne permite să dezvoltăm producția după cerere. Acum suntem într-o altă etapă, deloc ușoară, de a ne face cunoscuți.

Procesul nostru tehnologic constă în amestecarea fructelor crude cu miere de salcâm, iar pentru câteva sortimente, miere polifloră. Amestecul îl aducem la o temperatură de 35C și apoi îl deshidratăm în atmosferă controlată timp îndelungat. Obținem un produs sănătos și rafinat, care păstrează atât savoarea, cât și proprietățile terapeutice ale ingredientelor.

Avem o gamă variată de fructe și pregătim în continuare produse noi. Fructe ca vișine, pere, gutui, afine, zmeură, dar și petalele de trandafiri oferă, în produsele noastre, experiențe cu totul deosebite în termeni de culoare, arome, textură și gust. O surpriză cu totul deosebită, inclusiv pentru noi, este obținerea din cătină, prin această tehnologie nouă, a unei game de produse unice. În România, mierea cu cătină este mult recomandată pentru efectele asupra sănătății, dar până la melinișurile noastre cu cătină nu a existat un produs cu adevărat plăcut și, în același timp, foarte la îndemână pentru consum.

meliniscatina

Ce ne puteți spune despre colaborarea cu operatorii din segmentul HoReCa, prezența produselor dumneavoastră în acest sector? Căror tipuri de businessuri HoReCa vă adresați cu produsele din portofoliu și cum pot fi valorificate produsele din portofoliul dumneavoastră în locațiile HoReCa?

Suntem deschiși spre mai multe tipuri de colaborare. Cea mai la îndemână este utilizarea produselor din portofoliu la mic dejun, atât în formă vrac, cât și la borcănele de 50g. Aromele lor irezistibile le fac potrivite pentru a fi utilizate în deserturi - banalele clătite pot deveni ceva deosebit cu meliniș; pot fi folosite ca topping-uri sau încorporate în deserturi mai complexe.

Melinișul este un produs cu totul nou, nu este dulceață și nici miere, el are nevoie să ajungă pe mâna unor chefs cu imaginație și suntem convinși că pot ieși lucruri cu totul și cu totul deosebite. Avem deja o primă experiență cu un important chef, care a apelat la melinișul de cătină, în varianta mai bogată în cătină, pentru obținerea unui cheesecake deosebit de apreciat. În plus, dacă este nevoie, putem crea, la cerere, produse speciale, cu cantitate mai mică de miere, care ar putea ajunge poate în bomboane, înghețate sau alte deserturi savuroase.

O altă experiență poate fi cea de suvenir pe care turiștii îl cumpără la plecare, amintindu-le de timpul plăcut, de calitate, petrecut în vacanță. Lucrăm deja în acest mod cu pensiuni unde are mare succes.

produseatelierelemelinis

Cum v-a afectat pandemia COVID-19 colaborarea cu sectorul HoReCa și nu numai, ce provocări ați întâmpinat în această perioadă și ce măsuri ați luat pentru a vă adapta la noua realitate de piață?

Noi am început să intrăm pe piață în decembrie 2019, iar februarie-martie 2020 era deja o perioadă tulbure. Cum să vorbești, să prezinți un produs nou, când toată lumea era îngrijorată de ce va fi? În plus, faptul că nu s-au mai ținut târguri - atât intern, cât și internațional, ne-a afectat foarte mult, pentru că aceste târguri sunt huburi unde poți prezenta produse noi oamenilor interesați, unde simți pulsul lucrurilor. Noi venim cu un produs nou, pe o piață de produse alimentare pe care nu o cunoșteam înainte de pandemie, deci este o mare provocare pentru noi să ne găsim locul pe piață. Ne-am orientat spre online…

Ați simțit o creștere a interesului pentru producătorii locali/pentru produse locale, ca urmare a pandemiei?

În toate situațiile de criză se produc transformări, se caută soluții. Orientarea către producătorii locali este unul din lucrurile bune apărute în pandemie. Au apărut foarte multe magazine fizice și online care au ca furnizori mici producători locali. Și noi suntem prezenți în multe astfel de mici băcănii sau prăvălii. Cum noi nu am fost prezenți pe piață înainte de pandemie nu pot să vă spun dacă există o creștere reală a vânzărilor.

melinisafine

Se vorbește foarte mult în ultima perioadă despre necesitatea încurajării producătorilor locali, a producției locale. Ce măsuri se impun din punctul dumneavoastră de vedere, în calitate de producător local, în această direcție?

Una din problemele de care ne lovim noi, de exemplu, este că micii producători de fructe sau miere nu sunt înregistrați la primării pentru a putea beneficia de acel carnet de producător. Nu se percep impozite pe aceste vânzări, doar că lumea nu are încredere legat de ce se va întâmpla pe viitor. Au fost atât de multe schimbări de situație încât preferă să stea deoparte. Problema este că neavând carnet de producător nici nu pot vinde operatorilor economici, deci nu există cerere către ei. Și în consecință nici nu se pot extinde. Este un cerc vicios.

Poate că, într-un prim pas, ar fi nevoie de campanii de conștientizare a avantajelor carnetelor de producător și apoi, un al doilea pas important ar fi crearea unor mici cooperative în care oamenii să se unească pentru a-și vinde produsele. La noi comunismul a distrus ideea de asociere, încrederea în celălalt, dar, în Franța, de exemplu, micii producători se asociază în cooperative, având astfel o paletă mai largă de produse și gestionând mai ușor costurile administrative.

Se vorbește totodată despre importanța valorificării produselor locale în unitățile HoReCa. De ce credeți că este important acest lucru și cum ar putea fi înlesnită o mai bună colaborare între producătorii locali și operatorii din industria HoReCa?

Ni s-a întâmplat, nu o dată, să ajungem la pensiuni sau hoteluri din zone pitorești, atât ca peisaje, cât și ca tradiții culinare, iar produsele de mic dejun să fie din supermarket. Este mare păcat, atât pentru producătorii locali, cât și pentru turiști. Când ajungem într-o zonă nouă, ne dorim să intrăm cât mai mult în contact cu locul respectiv, să simțim cât mai bine pământul și oamenii care îl locuiesc. Produsele locale oferă din plin această experiență.

Unde găsim produsele Meliniș, cum pot fi ele achiziționate de către operatorii HoReCa și nu numai?

Avem un site propriu de prezentare, dar vom fi prezenți pe platforma Comarket, care aduce la un loc o paletă largă de furnizori pentru industria HoReCa. Ne bucurăm de această inițiativă care nouă ne aduce vizibilitate într-un loc cu mulți potențiali clienți. Suntem, de asemenea, prezenți în multe magazine care încearcă să ofere clienților produse de calitate – atât magazine fizice, cât și online.

Dacă doriți să comunicați și alte lucruri sau să transmiteți un mesaj pentru operatorii HoReca, vă rog să o faceți.

Experiența culinară este una dintre zonele în care suntem, ca oameni, foarte sensibili. Adăugăm un plus de plăcere în relația cu persoanele apropiate - prieteni sau familie - adunându-ne în jurul unei mese bune, în care melinișul poate aduce un plus de savoare.

Sperăm să putem ieși cu toții cât mai repede din situația foarte dificilă actuală, ca să putem să recuperăm și să dezvoltăm zona de activitate HoReCa, atât de dinamică și, în același timp, atât de lovită în acest ultim an.

Interviu realizat de Diana SBÂRCEA, cu sprijinul Comarket, în cadrul campaniei “2021 - Anul producătorilor locali în HoReCa”.

Banner Furnizor 800x100px