Paul Căpușan, cofondator Melfructus, “Pentru noi, HoReCa este un segment important, peste 50% din producție este destinată acestui segment”

Paul Căpușan, cofondatorul companiei Melfructus, care controlează brandul Delicium - Jams and Syrups, ne-a dezvăluit în cadrul campaniei noastre “2021 - Anul producătorilor locali în HoReCa” povestea Delicium - Jams and Syrups și oferta sa pentru operatorii HoReCa, precum și planurile sale de dezvoltare pentru perioada următoare.

Cum a luat naștere povestea Delicium - Jams & Syrups și în ce constă oferta dumneavoastră de produse?

Povestea Delicium își are rădăcinile în Austria, când în urmă cu 13 ani îmi vizitam rudele stabilite acolo. O plimbare cu bicicleta împreună cu verișorul meu a fost momentul în care a încolțit ideea unei afaceri în mintea mea, mai exact atunci când pe marginea drumului a apărut o plantație de zmeur, fructul meu preferat. Nu era orice fel de plantație, era un concept cu totul nou pentru mine, practic puteam să intrăm și să mâncăm câte fructe vrem noi pentru o taxă de intrare.

Odată întors acasă după vizita de două săptămâni, am început să le spun insistent alor mei că doresc să am o plantație de zmeur, dorință care s-a concretizat după 7 ani, în toamna anului 2015, timp în care eram în anul 3 de studii universitare la USAMV Cluj-Napoca la Facultatea de Horticultură. Din bani proprii și fără vreo legătură anterioară cu locul sau cu domeniul, am înființat în localitatea Borșa, județul Cluj o plantație de 1,5 hectare de zmeur.

După doi ani, am dublat suprafața ajungând la 3 hectare de plantație de zmeur, însă, din păcate, nu găseam forță de muncă suficientă pentru a ne culege fructele. Zmeura este un fruct foarte perisabil, având o perioadă de valorificare de maxim 48 de ore.

Deoarece vânzarea către persoane fizice este foarte dificilă iar procesatorii și comercianții ofereau prețuri foarte mici, am fost nevoiți să găsim o alternativă, iar în acest sens am început să experimentăm diferite rețete de preparate din zmeură.

deliciumjamsandsyrups

Primele produse din gama Delicium au fost Siropul și Dulceața de zmeură obținute după nenumărate rețete și comparații cu alte produse de același fel. În 2018, am construit un spațiu de procesare în care am început să procesăm o gamă variată de produse, în acest moment însumând peste 35 de sortimente diferite.

Având dificultăți din nou pe partea de desfacere, de această dată și în cazul produselor procesate, am început să ne extindem aria de vânzare și în domeniul HoReCa, în principal în Cluj-Napoca și împrejurimi, unde restaurantele, cafenelele și terasele căutau siropurile și dulcețurile naturale în detrimentul celor artificiale.

În 2019, am făcut un pas destul de mare și important, am adus pentru prima dată în mod oficial conceptul de agroturism în ferma proprie, concept practicat de mult timp în Vest, însă noi l-am îmbunătățit considerabil prin crearea brunch-urilor (numite de noi Picnicuri). Conceptul a fost atât de mediatizat în zona media încât, de atunci, o mulțime de fermieri din toată țara au preluat ideea și au început la rândul lor să facă evenimente la fermă. Practic, cu aceste evenimente am intrat și noi în domeniul HoReCa.

În același an, pentru a ne convinge, în primul rând noi dar și pe clienții noștri, de calitatea produselor noastre, am decis să trimitem siropul de zmeură, practic simbolul nostru, la International Taste Institute (ITI) Bruxelles, pentru a fi testat de 200 dintre cei mai înalți în rang bucătari și somelieri ai lumii. Bucuria nostră a fost culminată când în urma analizelor calității siropului am obținut pentru acesta 2 din maxim 3 stele Superior Taste Award 2019, considerate stelele Michelin ale alimentelor.

Siropul nostru este singurul produs de acest fel din România cu un certificat de calitate recunoscut la nivel mondial.

siropzmeuraromania

Încă din 2015 și până în ziua de azi îmbunătățim continuu atât produsele cât și serviciile noastre, în așa fel încât să satisfacem cât mai bine nevoile actualilor și viitorilor noștri clienți.

Prin ce se diferențiază produsele din portofoliul dumneavoastră de alte produse din aceleași categorii, existente pe piață?

Siropurile din gama Delicium au fost primele siropuri preparate la rece din România, prin această metodă se păstrează toate proprietățile nutritive, medicinale, colorative și gustative ale fructelor proaspete. Practic, e ca și cum ai consuma un sirop proaspăt dar în orice perioadă a anului.

Pe lângă metoda de preparare la rece, siropurile noastre conțin o cantitate ridicată de fruct, mai exact între 41 și 50% (în funcție de sortiment). Acestea nu conțin coloranți, potențiatori de arome sau arome artificiale.

Dulcețurile noastre conțin 67% fruct si 33% zahăr. Pe piață se găsesc dulcețuri cu 45-55% fruct dar care au conservanți, arome artificiale, coloranți și gelifianți.

Ce ne puteti spune despre colaborarea dumneavoastră cu operatorii din segmentul HoReCa, despre prezența produselor din portofoliul Delicium - Jams & Syrups în acest segment? Căror tipuri de business-uri HoReCa vă adresați cu produsele din portofoliu și cum pot fi acestea valorificate în locațiile HoReCa?

Pentru noi, domeniul HoReCa este un factor important deoarece peste 50% din producție este destinată catre acest segment. Am creat produse și le-am ambalat special pentru cei din acest domeniu în special pentru a le simplifica munca.

Siropurile noastre sunt utilizate de către barmani ca și ingredient în diferite cocktailuri alcoolice și non-alcoolice, în limonade, în cafele dar și în preparate gastronomice.

Dulcețurile sunt folosite ca și ingredient la deserturi sau chiar ca și garnitură pentru mâncăruri pe bază de carne (ex: dulceața de ardei iuți).

Cum v-a afectat pandemia colaborarea cu sectorul HoReCa și afacerea, în general, ce provocări ați întâmpinat și ce măsuri ați luat pentru a vă adapta la noua realitate de piață)?

Din păcate relația de colaborare cu HoReCa a fost întreruptă de această criză sanitară pe aproape toată durata anului 2020, practic am pierdut 50-60% din clienți.

Interesul meu ca și antreprenor a fost să dezvolt continuu business-ul iar în acest sens mi-am propus ca anual să triplez vânzările. Am reușit acest lucru în fiecare an, iar 2020 nu a fost o excepție. Am analizat situația, am făcut calculele și am luat deciziile necesare pentru a putea face față situației.

Am găsit metode de valorificare a producției prin intensificarea evenimentelor de la fermă, prin vânzarea de produse direct către consumator cu livrare la domiciliu și prin colaborarea cu tot mai multe magazine, bacanii si lanțuri de magazine din toată țara.

Ati simțit o creștere a interesului pentru producătorii locali/pentru produse locale, ca urmare a pandemiei?

În momentul instalării carantinei generale și imediat după aceasta a fost un interes foarte ridicat pentru produsele locale însă acesta s-a pierdut aproape la fel de repede cum a și apărut, imediat după ridicarea restricțiilor, în vară.

Se vorbește foarte mult în ultima perioadă despre necesitatea încurajării producătorilor locali, a producției locale. Ce măsuri se impun din punctul dumneavoastră de vedere, în calitate de producător local, în această direcție?

Producătorii locali au nevoie de încurajare, atât din partea guvernului dar cu atât mai mult din partea clienților. Cred că stimularea formării cooperativelor și aderarea fermierilor la forme asociative le va putea oferi acestora o siguranță mai ridicată și o predictibilitate mai bună însă această asociere este insuficientă dacă aceștia nu dețin și capacități administrative bune.

Un lucru foarte important cred că este în primul rând să se formeze relații de încredere între producători și clienți (inclusiv HoReCa), eforturi fiind depuse de ambele părți prin oferirea unor produse de calitate la prețuri corecte, pe de o parte, și fidelizare și consecvență, de cealaltă parte.

capusanpaul

Se vorbește totodată despre importanța valorificării produselor locale în unitățile HoReCa. De ce credeți că este important acest lucru și cum ar putea fi înlesnită o mai bună colaborare între producătorii locali și operatorii din industria HoReCa?

Producătorii locali duc în primul rând lipsă de piață de desfacere, dacă această problemă ar fi rezolvată, aceștia ar putea produce mai mult, stimulând astfel economia.

Înlocuirea produselor din import cu produse locale, mai ales în sectorul HoReCa, ar putea avea un impact considerabil având în vedere cantitățile însemnate de alimente consumate de acest sector.

Piața liberă aduce o mulțime de beneficii, însă, din păcate, în contextul țării noastre nu îi prea ajută pe producătorii locali mici si mijlocii deoarece apar pe piață produse de același fel, poate chiar la o calitate asemănătoare dar la un preț mult mai mic.

Așa cum am spus și anterior, sunt necesare eforturi de ambele părți, trebuie să se înțeleagă unii pe ceilalți în contextul economic în care ne aflăm.

Ce planuri de dezvoltare aveți pentru perioada următoare/ce obiective v-ați propus?

În perioada imediat următoare ne dorim să ne mărim capacitatea de producție și de depozitare, să ne extindem aria de acoperire în diverse magazine de profil din toată țara, să începem colaborări cu distribuitori interni și externi, iar pe domeniul HoReCa încercăm să acoeprim o plajă cât mai mare de clienți, în primul rând la nivel local, dar și la nivel național.

Unde găsim produsele Delicium, cum pot fi ele achiziționate de către operatorii HoReCa și nu numai?

Produsele Delicium se găsesc în aproape toate orașele principale din România, în magazine de profil tip băcănii, se pot comanda prin intermediul magazinului nostru online www.delicium.ro iar pentru industria HoReCa, acestea se găsesc pe platforma Comarket.

afacerezmeuradelicium

Dacă doriți să transmiteți un mesaj pentru specialiștii din industria HoReca vă rog să faceți.

Dacă activați în domeniul HoReCa sau administrați un magazin de profil și sunteți interesați de o colaborare, vă trimitem cu drag mostre gratuite din produsele noastre oriunde în țară, tot ce trebuie să faceți este să ne scrieți o solicitare pe adresa de e-mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Despre campania “2021 - Anul producătorilor locali în HoReCa”:

Din dorința de a regăsi cât mai multe produse locale în unitățile de tip HoReCa de la nivel național, publicația Horeca România a lansat la începutul acestui an campania “2021 - Anul Producătorilor Locali în HoReCa”. În contextul actual, considerăm că valorificarea produselor locale în HoReCa nu mai este un simplu trend, este o necesitate, iar prin această inițiativă ne propunem, pe de o parte, să sprijinim producătorii locali și să le facem cunoscută oferta în rândul operatorilor din industria HoReCa, și, pe de altă parte, să oferim informații relevante operatorilor din industria HoReCa aflați în căutare de produse/surse locale pentru afacerile lor.

Interviu realizat de Diana SBÂRCEA, cu sprijinul Comarket, în cadrul campaniei “2021 - Anul producătorilor locali în HoReCa”.

Banner Furnizor 800x100px