Vinul românesc, ambasador cultural la Varşovia

Polonia4În data de 5 mai, la Teatrul Collegium Nobilium din Varşovia, expertul în comunicare-marketing Gheorghe Moisescu a prezentat în faţa unei numeroase audienţe scrisorile de acreditare ale Vinului românesc în calitate de ambasador în Polonia al culturii noastre. Cel mai nou eveniment din seria celor semnate de Gheorghe Moisescu a fost organizat cu sprijinul Institutului Cultural Român şi a fost susţinut de către patru dintre cei mai valoroşi producători români: Vinarte, Crama Rotenberg, Crama Basilescu şi Crama Gârboiu.


Interfaţa gastro-oenologică a culturii româneşti

În faţa unui public format din oameni de cultură, diplomaţi, oficiali, precum şi jurnalişti de vin, autorul proiectului, Gheorghe Moisescu, a ţinut o scurtă prelegere despre vinul românesc şi despre tradiţia culturală a acestuia.

Apoi, cei prezenţi au avut prilejul să cunoască direct cele 23 de vinuri româneşti de elită create de către cei patru producători selectaţi. Aceştia au fost reprezentaţi la eveniment de către Sergio Faleschini (Vinarte), Dan Ionel (Rotenberg), Gabriel Lăcureanu şi Florin Preda (Crama Basilescu) şi Livia Gârboiu şi Constantin Gârboiu (Crama Gârboiu). Vedetele zilei au fost prezentate în asociere cu mezelurile tradiţionale româneşti de la firma Angst, reprezentată de Mihai Botan. Publicul polonez a fost cucerit nu doar de aromele şi savoarea vinurilor, de potenţialul lor asociativ, ci şi de etichetele artistice pe care multe dintre vinurile noastre le au. La acest capitol al evenimentului, semnatarul acestor rânduri a avut prilejul să împărtăşească celor prezenţi experienţa Federaţiei Somelierilor din România, pe care a reprezentat-o.

A doua zi, la Ambasada României din Varşovia a avut loc o altă degustare, care de acestă dată a luat forma unei întâlniri de branşă, la care s-au stabilit contacte de afaceri cu firme de profil, dar şi cu jurnalişti interesaţi.

Polonia2Ecouri: o Românie descătuşată din stereotipuri 

Primele ecouri “post factum” ale evenimentului au confirmat aşteptările organizatorilor. Unul dintre jurnaliştii de vin polonezi prezenţi la eveniment scria în publicaţia StarWines că “evenimentul a demolat stereotipurile şi generalizările”. Până acum, România era asociată în Polonia cu periferii înapoiate, cu o sărăcie boemă, cu Ceauşescu, cu automobilele Dacia, cu Gheorghe Hagi, sau cu Nadia Comăneci. Jurnalistul mărturiseşte că a venit la eveniment “gemând sub greutatea acestor stereotipuri”. La plecare, nota: “România a organizat un eveniment fantastic în Varşovia, în care a dominat încercarea onestă şi creativă de a-şi schimba imaginea”.

Polonia3Din punctul său de vedere, cea mai bună impresie au lăsat-o vinurile de la Vinarte: un Sauvignon Blanc şi un Cabernet Sauvignon (ambele tinere) şi apoi Soare 2005 şi Merlot Prince 2008, urmate de Rieslingul botritizat Sirena Dunării, din 2002. De la ceilalţi producători, au făcut aceeaşi bună impresie Merlotul Notorius de la  Rotenberg şi Feteştile Negre de la Crama Basilescu şi de la Crama Gârboiu. “A fost o experienţă plăcută. Nu este vremea contemplării. Mai degrabă bea, nu aştepta…”, mai nota jurnalistul polonez.

Acelaşi efect demolator asupra perceperii României prin stereotipuri l-a avut şi mixajul imaginilor surprinse de artistul Nicu Ilfoveanu vizionate pe fondul recitalului susţinut de Grigore Leşe, secondat de ansamblul Iza.

Sursa: Federatia Somelierilor din Romania