Blogging-ul culinar, de la pasiune la business

Blogging-ul culinar, de la pasiune la business
person Horeca
access_time_filled

blogurifoodHotărât lucru. Blogging-ul culinar ia amploare în România. În prezent, această nișă deține cea mai mare bucată din „plăcinta” blogosferei românești, estimările indicând că în spațiul online sunt disponibile mai mult de 500 de jurnale de gătit. O asemenea nișă merita un eveniment dedicat, care să reunească la aceeași masă bloggerii culinari și care „să pună pe masă” principalele trenduri și provocări cu care se confruntă aceștia. Ei bine, Evensys a avut o astfel de inițiativă, foarte apreciată de bloggeri de food, dată fiind și prezența semnificativă la eveniment, ne referim la Food Bloggers Conference.

Prima ediție a conferinței a umplut până la refuz sala Crown Ballroom de la Crowne Plaza. Oameni uniți de pasiuni comune – pasiunea pentru gătit dar și pentru blogging –  și-au împărtășit experiențele lor de bloggeri culinari, „rețetele” lor de succes (și aici nu ne referim la rețete de mâncare), dar și modul în care au reușit să-și transforme pasiunea într-un business. S-au discutat subiecte concrete precum modul în care poți monetiza o pasiune de acest gen, cum se interacționează cu brandurile, publicitatea pe blog, promovarea pe social media și YouTube și cum să-ți crești vizibilitatea în online, dar și responsabilitatea bloggerilor de food.

Blogurile culinare au luat naștere din pasiune. Din pasiune pentru mâncare. Unii însă, au mers mai departe cu această pasiune, au renunțat la propriile lor joburi, și au transformat această pasiune într-un business. Alții au ales să-și păstreze locurile de muncă și să facă în paralel și blogging culinar. Pentru alții, blogul a reprezentat o rampă de lansare și către alte activități conexe industriei food. Blogul i-a ajutat să devină cunoscuți și să facă și altceva, la care poate nu visau înainte. Însă toți au pornit de la o pasiune, fără să se gândească inițial la profit. În general impresia a fost că nu poți să trăiești doar din blog (din publicitate de pe blog) iar cei care au ales să se dedice exclusiv acestei pasiuni și să renunțe la joburile lor s-au implicat și în activități conexe blogului, precum workshop-uri, cooking classes, secret dinners, consultanță pentru business-uri food related ș.a.

În blogurile culinare nu e vorba de rețete, e vorba de poveste

Blogerii prezenți la eveniment dar și specialiștii în comunicare au fost de acord că succesul în bloggingul culinar nu stă în rețete, ci în poveste. „Nu poți să fii o carte de bucate. Ai două opțiuni: să te transformi într-o carte de bucate online sau să scrii o poveste. Rețeta de plăcintă o găsești oriunde, mulți vin și pentru poveste. Un blog culinar implică și un input personal al autorului. Nu e vorba de rețetă, e vorba de POVESTE. Trendul e să se povestească despre subiect: cum am învățat eu să fac sarmale”, a declarat Ana Naie, blogger Easypeasy.ro. Ideea a fost întărită și de Monica Roșu, blogger Foodiefamily.ro. „Mi-ar plăcea să văd, pe fiecare blog în parte, pe lângă partea de expert și partea de suflet. Asta cred eu că te diferențiază. Să pui o parte din o parte din tine pe blogul tău”, a declarat aceasta.

„E plin internetul de rețete de tot felul. Întrebarea e ce am eu diferit”, a subliniat și Larisa Petrini, Managing Partener Saatchi&Saatchi.

Ana Naie de la Easypeasy.ro ne-a povestit mai pe îndelete cum a început ea periplul în lumea blogging-ului culinar, cum a renunțat la jobul ei de corporatistă și cum reușește să-și câștige existența din pasiunea ei pentru mâncare. „În blogging-ul culinar am intrat în 2009 după ce am rezistat teribil la fenomenul ăsta numit blogging. Prietena mea cea mai bună a fost una din veteranele blogosferei, adică avea blog de pe vremea când abia apăruseră blogurile românești, nu cele culinare ci acelea generaliste, și pe atunci mă întrebam ce-s bloggeri aștia, ce-i blogăreala asta? Și în 2009 m-am apucat să-mi fac un blog generalist. N-a mers foarte bine, adică nici mie nu-mi venea să-l citesc, nu l-am publicat, scriam la el dar cumva era unpublished, și am zis mai bine să mut chestia asta în zona mea de interes și fac ceva despre care aș putea să scriu în fiecare zi, adică ceva care să mă reprezinte mai bine. Și așa a apărut blogul culinar. Eram pasionată de mâncare. Provin dintr-o familie unde gătitul e la rang de cinste, cu mame și bunici care gătesc mult și bine, și cumva de acolo a pornit, întodeauna am avut un interes pe zona asta de food. Îmi place să mănânc. Cu timpul pasiunea a devenit business, dar practic nu blogul în sine este un business, ci activitățile conexe la care n-aș fi ajuns dacă nu mi-aș fi făcut acest blog culinar. Pas cu pas și de la an la an mi-am activat diverse interese, iar ceea ce fac eu astăzi for a living (pentru a trăi, n.r.) este legat 100% de pasiunea mea pentru mâncare și pentru lucruri bune: de exemplu fac food coaching și consultanță pentru mici business-uri din zona de food. N-aș fi ajuns la treaba asta fără blog. N-am făcut blogul să fie o rampă de lansare, acest lucru s-a întâmplat natural. La început nu mi-am pus nicio secundă problema că aș putea să câștig vreun leu din blog sau din activități conexe blogului, iată că 6 ani mai târziu , în ianuarie se fac 6 ani, am ajuns aici. În prezent mă ocup doar de asta. Am renunțat la jobul meu călduț de corporație și sunt freelancer„, ne-a povestit Ana Naie.

Aceasta crede că elementul diferențiator a fost povestea. „Rețetele mele sunt realmente o poveste cap coadă, blogul meu e la congruența dintre un blog generalist și un blog culinar, pentru că scriu foarte mult despre experiențele mele diverse, cumva corelate cu ceva de mâncare. Dar experiența e baza, în niciun caz nu e un blog de rețete. Și cred că asta mă diferențiază și cred că asta îi ține pe oameni pe blogul meu”, ne-a împărtășit Ana Naie.

Un aspect important dezbătut la Food Bloggers Conference a fost legat de publicitatea pe bloguri și relația bloggerilor cu brandurile. Bloggerii au susținut că pentru credibilitatea ta ca blogger e bine să fii atent la produsele/serviciile pe care alegi să le promovezi și… să crezi în ele!. „Nu fac publicitate la orice. Selectez/promovez doar în ceea ce cred. Pentru că atunci când promovezi ceva în care nu crezi pe blog, cititorii te vor taxa. Ok, iei banii pe moment de la respectivul client, dar pe termen lung pierzi. Îți pierzi audiența. Și apoi cine își va mai dori să facă publicitate pe un blog care nu are trafic?”, a subliniat Monica Roșu. Foarte mulți blogeri din sală au susținut că au refuzat campanii, fie pentru că nu se adresau publicului lor țintă fie pentru că nu credeau în produsele/serviciile respective.

La capitolul publicitate, principalele nemulțumiri ale bloggerilor s-au legat de faptul că nu sunt percepuți ca și creatori de content, că multe agenții vin cu lucruri pre-stabilite și că nu li se dă libertate în campanii. Ce nu le place bloggerilor? Nu le plac mesajele standard, produsele care n-au nicio legătură cu ceea ce fac ei (omul de PR ar trebui să citească mai întâi blogul pentru a vedea cu ce rezonează acesta), insistența oamenilor de PR de a scrie despre un produs/serviciu, campaniile surpriză și lucrurile pre-stabilite. „Vrem libertate să ne punem input-ul în campanii”, au susținut bloggerii. 

Pe de altă parte, tot aici s-a subliniat și riscul de a avea prea multă publicitate, în comparație cu content-ul propriu. „Nu cred că ar fi bine să trăiești doar din publicitatea de pe blog pentru că ar trebui să faci foarte multă publicitate și și-ar devaloriza practic conținutul și blogul în sine”, a declarat Ana Naie.

La capitolul strategii de succes, specialiștii au îndemnat bloggerii să vină cu blogurile și în zona de video. „Niciun conținut nu spune mai mult decât conținutul video. Acesta este consumat din ce în ce mai mult online”, a subliniat Alexandru Negrea, Head of Facebook Department, Facebook. S-a vorbit aici și de importanța conținutului video pe Facebook, dar și de importanța canalului YouTube pentru un blogger culinar.

Dar pe lângă strategii și idei despre cum să îți faci mai cunoscut blogul și să devii mai vizibil, principala soluție pentru a reuși în lumea blogging-ului culinar a fost sintetizată foarte bine de Adrian Hădean:  Bucuria. Bucuria de a face ce îți place!

Mai multe despre subiectele dezbătute la Food Bloggers Conference puteți citi în ediția viitoare a revistei Horeca România.

Sursă foto: www.blogher.com

Articole Recomandate

Despre HORECA

Horeca.ro aduce zilnic în actualitate cele mai importante informaţii din industria ospitalităţii româneşti şi cea internaţională.

© 2015-2022 Horeca Romania. Toate drepturile rezervate.
ISSN 2286-1211 » ISSN-L 2247-8302