Somelierul din online

În Dicționarul Explicativ Român, somelierul este „o persoană responsabilă cu administrarea și servirea vinurilor (a oricărui tip de băutură alcoolică) într-un restaurant sau o cramă”. Acum un an, explicația din DEX era una cât se poate de corectă și de cuprinzătoare, astăzi, la un an de “pandemie”, aș introduce un nou termen: somelierul din online.

Cine este și cu ce se ocupă?

Cu toții am simțit schimbarea din HoReCa din ultima perioadă. O perioadă care ne-a făcut să ne reinventăm, să căutăm soluții și să ne folosim de toate uneltele la îndemână, inclusiv online-ul, unde am migrat cu toții și încercăm să ne dăm seama cum ne poate ajuta să existăm.

Este clar deja, că lumea nu va mai fi niciodată la fel după COVID-19. Atât HoReCa cât și industria vinului, ca multe alte domenii de activitate, au înțeles noile condiții ale jocului și s-au orientat destul de bine. În opinia vinificatorilor, în această situație, este mai important ca niciodată să nu pierzi legătura cu partenerii și consumatorii de vin, să fii flexibil și pregătit pentru noi formate de marketing și vânzări. Și care sunt acestea? Momentan, cât timp este recomandată distanțarea fizică, cele oferite de online sunt cele mai ofertante.

Cramele, care-și vindeau vinurile prin intermediul HoReCa, afectate de închiderea restaurantelor, și-au orientat eforturile spre vânzările online. Aceeași mișcare au făcut-o și o bună parte dintre Somelieri.

somelieronline

Ce am pierdut și ce am câștigat din această mutare?

Am tot văzut pe la TV și citit în presă că afacerile cu vin s-au mutat online. Această schimbare este prezentată de media ca o reinventare a industriei. Dar oare este aceasta o soluție pe termen lung? Este o alternativă de a avea activitate în această perioadă, dar nu o consider ca și soluție pe termen lung. Am început articolul cu definiția din DEX a Somelierului, care este strâns legat de restaurant, evenimente și interacțiunea cu pasionații de vin și nu numai. Somelierul nu doar prezintă și servește vinul, el întocmește lista de băuturi și menține selecția de vinuri în restaurant, organizează traininguri cu ospătarii etc.

Când am spus Somelierul din online, nu m-am referit doar la moderatorul sesiunilor online de degustare de vinuri.

Vânzarea vinului nu se face doar prin etichetă, deși marketingul este un argument forte. Să nu uităm și de componenta emoțională. Este foarte important cum ți se livrează informația și cum poziționezi vinul în mintea cumpărătorului. Și aici avem clasicul întâlnit în 90% din magazinele online, unde informația despre un vin este la fel, practic un copy paste din ce au primit de la cramă. Dar, lucrurile încep să se schimbe, odată cu o creștere semnificativă a concurenței. Unele magazine online au înțeles că emoția și povestea din spatele vinului vinde mai bine și apelează la serviciile Somelierilor pentru a descrie vinul.

Unii dintre colegii mei s-au orientat spre magazinele online și își oferă serviciile de consultanță, alții organizează sesiuni de degustare online.

Am participat și eu la câteva degustari online, chiar și la lansări de vinuri, sesiuni organizate direct de crame. La unele am rămas plăcut surprins de cum au decurs, altele, în schimb au fost mai stângace. Am tras și câteva concluzii pro și contra.

andreipopaanika

Cum decurge o degustare în online? Care sunt argumentele pro și contra?

Cu o zi înainte de eveniment, am primit kitul de degustare și un email cu instrucțiuni. În instrucțiuni, am găsit informații despre momentul în care este mai bine să deschid vinul și la ce temperatură ar trebui să fie răcit, linkul cu platforma pe care se va desfășura sesiunea, formulare pentru notele de degustare. Unii au avut inspirația să recomande și câteva preparate care s-ar potrivi cu vinurile, astfel încât să am o experiență de food and wine pairing la cină.

Sesiunea începe la ora anunțată în momentul înscrierii, iar înainte să înceapă primești datele de logare în platforma pe care se desfășoară evenimentul.

Modul în care decurge degustarea depinde de Somelier și de stilul în care el moderează degustarea. Clar că sunt mai multe variante. Poate că Somelierul va fi un „dictator” și îi vei respecta de la distanță ritmul. Poate va încerca să te implice din primele minute în discuția despre vin, astfel evenimentul va fi unul interactiv. Important însă este că tu deții “telecomanda” și poți oricând să lași conversațiile pe fundal și să te bucuri de vinurile care sunt pe masă, în fața ta.

5 ARGUMENTE PRO

1.    Posibilitatea de a degusta vinuri acasă, într-o ambianță confortabilă și familiară. Ceea ce te va face să fii dezinvolt și mai relaxat.
2.    Nu mai ești limitat de zonă, localitate și scapi de întrebarea: “Eu cu ce merg acasă?”
3.    Dacă nu ești un profesionist, atunci, din memorie nu vei putea determina ce vin îți place mai mult. Așa ai posibilitatea să deguști două sau mai multe vinuri simultan, avându-le în față.
4.    Prețul degustării online este mai mic decât o degustare “clasică” din offline. Și aici avem mai mulți factori care influențează prețul. Spațiul în care se desfășoară degustarea (wine bar, restaurant); personalul de servire; logistica și un meniu cu mâncare. Ceea ce nu mai intră în calcul la o degustare online.
5.    Cantitatea de vin este mai mare (250 ml) decât la o degustare offline.

5 ARGUMENTE CONTRA

1.    S-ar putea ca, la o degustare la care participi, să fie și un grup de persoane care se cunosc bine între ei, astfel riști să devii dezinteresat de ceea ce comunică aceștia între ei. Acest aspect ar trebui luat în considerare de către organizatori. Fie adună grupuri de persoane compatibile, fie o “gașcă” unde toată lumea este încântată, vorbesc între ei, chiar și online, și se bucură de degustare.
2.    Atmosfera creată de o locație, fie că vorbim de un restaurant, wine bar sau o sală de curs, are farmecul ei. Experiența vinului, pusă într-un context plăcut, se amplifică și invită la explorare și socializare, lucru care este mai greu de obținut în cadrul degustărilor online.
3.    Pentru că mostrele pentru degustare le primești din timp, dispare acel efect de surpriză. Dar nu și în cazul în care este o degustare în blind și mostrele vin numerotate.
4.    S-ar putea să nu deții sau să nu știi care este paharul potrivit pentu degustare. Anumite pahare de vin sunt mai potrivite pentru anumite vinuri, iar utilizarea paharului potrivit îmbunătățește gustul vinului și întreaga experiență.
5.    Și ultima, dar printre cele mai des întâlnite inconveniențe – conexiunea slabă la internet sau dificultățile tehnice de conectare, care duc la întreruperi dese sau chiar imposibilitatea de participare.

Am avut mai multe discuții cu colegii mei Somelieri referitor la ce se întâmplă și ce ne rezervă viitorul, iar părerile sunt împărțite.

Somelierul din online mai este Somelier sau se transformă ușor în agent de vânzări?

P.S. Lumea trece printr-o perioadă mai specială, iar noi, cu siguranță, trebuie să fim mai creativi. Datorită tehnologiei, iubitorii de vin se pot bucura acum de degustări de vinuri de acasă. Cu toate acestea, recomand să nu consumați în exces și să împărtășiți sticla de degustare de vin cu familia sau prietenii.

Articol scris de Andrei Popa, Somelier, în ediția 102 a revistei Horeca România.