Cartea de vizită a hotelului: recepția și zona de așteptare (lobby)

Design lobby 2Tehnologiile moderne schimbă nu doar funcționalitatea, ci și designul recepțiilor și a zonelor de așteptare din unitățile de cazare sau food service. Iar dacă mai adăugăm și situația epidemiologică din ultimii doi ani, reorganizarea radicală a fost esențială pentru adaptarea la noile norme de siguranță.

Lanțul hotelier AccorHotels, de exemplu, oferă un nou serviciu de „Check-In online” și „Express Check-Out”, iar multe alte hoteluri dezvoltă aplicații pentru telefoane mobile, cu ajutorul cărora puteți comanda un serviciu sau obține informațiile necesare fără a contacta recepția.
Desigur, acest lucru a dus la schimbarea conceptului standard al recepției sau a zonei de lobby. Adică tejgheaua de la recepție a devenit mai mică (datorită reducerii numărului de personal) și, totodată, zona de lobby s-a extins, devenind un spațiu multifuncțional.
Cu toate acestea, este prea devreme să vorbim despre utilizarea pe scară largă a noilor tehnologii, iar unul dintre motive este costul destul de ridicat pentru implementarea acestora (mai ales când ne referim la hoteluri sau unități de cazare mici). Totuși, nu ar trebui să neglijăm recepția, care este ca o carte de vizită pentru cei care pășesc pragul unității. Haideți să vorbim în detaliu despre importanța acestui spațiu și regulile pentru amenajarea acestuia.

 

Design lobby 3CE ÎNSEAMNĂ O RECEPȚIE ȘI CARE SUNT CARACTERISTICILE DE AMENAJARE
Cuvântul „receptio” provine din limba latină, care înseamnă „recepție, acceptare”. În ceea ce privește afacerea hotelieră, o recepție este un loc în care oaspeții sunt întâmpinați la sosire, dar și la plecare. Tot aici au loc diverse activități și se oferă multiple servicii: înregistrare, recomandări servicii interne sau externe, comandă taxi sau alte solicitări. Nu știu dacă ați observat, dar recepțiile din hotel sunt mai înalte pentru că angajații îi servesc pe clienți din picioare, față de alte spații cu alte destinații (cum ar fi birouri, centre de înfrumusețare sau SPA). De asemenea, recepția hotelului a fost creată inițial pentru un flux mare de vizitatori (în funcție de numărul de camere). Programul de funcționare este 24/24, de luni până duminică, chiar și de sărbători naționale.
Recepția trebuie să reflecte nivelul și statutul hotelului. În consecință, atât modul în care se prezintă personalul, cât și mobilierul (designul spațiului și al mobilierului) sunt gândite în cele mai mici detalii.

 

TEJGHEUA DIN RECEPȚIE
Recepția este primul spațiu în care pătrund clienții atunci când se cazează într-un hotel. De aceea, se recomandă ca spațiul comun (lobby-ul, holurile) să fie delimitat de spațiul de lucru (personalul de la recepție) printr-o tejghea, care să aibă atât un design atrăgător, dar mai ales să fie confortabilă, ergonomică și versatilă. Tejgheaua trebuie să cuprindă o zonă spațioasă pentru completarea actelor, spațiu suficient pentru angajați, o zonă mică de mini-bar pentru a putea servi o apă sau un ceai/cafea. De asemenea, puteți opta pentru o vitrină de vânzare cu suveniruri sau diverse obiecte utile, cum ar fi un încărcător de telefon etc.

 

AMPLASAREA RECEPȚIEI, FORMA ȘI DIMENSIUNEA ACESTEIA
Pentru confortul clienților și al personalului, recepția ar trebui să fie amplasată la parter, nu departe de accesul principal în hotel și de lifturi, astfel încât oaspetele, după înregistrare (sau primirea informațiilor necesare), să poată urca rapid în camera sa. Totodată, recepția trebuie să fie în apropierea zonei de așteptare (pentru clienții care încă nu s-au cazat și își așteaptă rândul), să cuprindă și un back office și o baie de serviciu.
În funcție de forma spațiului și conceptul de design, tejgheaua de la recepție poate avea o formă: dreaptă, semicirculară, unghiulară, în formă de U. Cele drepte se potrivesc pentru spații lungi, cele sub formă de insulă se pretează pentru spații foarte largi și mari. Iar dacă tejgheaua are o formă semicerculară, atunci permite angajatului să fie întotdeauna cu fața către vizitator. Dimensiunea recepției variază în funcție de dimensiunea spațiului.
Înălţimea: de principiu, înălțimea standard a unei recepții variază între 110 și 130 cm, dar, într-un hotel, aceasta poate ajunge și la o înălțime de 150 cm și acest lucru se datorează faptului că personalul lucrează, de regulă, în picioare.
Adâncimea: așa cum într-o recepție trebuie să existe și un calculator, imprimantă, diverse documente, adâncimea acesteia trebuie să fie de minim 50 cm și poate ajunge până la 70 cm.
Lungimea: Lungimea totală depinde de numărul de camere, dar și de numărul al personalului de la recepție. În acest caz, spațiul de lucru al unui angajat nu trebuie să fie mai mic de 80 cm. De regulă, acest parametru variază de la 80 la 120 cm. Lungimea totală a întregului corp poate fi de doi-trei metri, iar în hotelurile mari - cinci metri.

 

Design lobby 4CUM ALEGEM TEJGHEAUA DE LA RECEPȚIE ȘI DIN CE MATERIALE SĂ FIE REALIZATĂ
Cea mai economică și mai rapidă opțiune este achiziționarea unei recepții de dimensiuni standard. Puteți cere personalizarea părții frontale sau/și al blatului.
Însă hotelurile de lux întotdeauna pun accent pe individualitate, de aceea nu doar recepția, dar și întregul ansamblu va fi personalizat. În acest caz, se lucrează cu designeri specializați în proiecte HoReCa, care inevitabil vin cu soluții și idei ingenioase ca să atragă cât mai mult publicul.
Când vorbim despre materialele din care să se confecționeze o tejghea, se pune un mare accent pe durabilitate, funcționalitate și un aspect atragător. Totodată, suprafețele vizibile trebuie să fie ușor de întreținut. Deși mulți beneficiari încearcă să economisească la materiale, tejgheaua trebuie să fie un obiect versatil. Puteți opta pentru o structură din PAL sau MDF, dar blatul și partea frontală se recomandă să fie realizată dintr-un material mai rezistent la uzură. Puteți alege o piatră naturală sau imitație (quartz compozit, ceramică), metal, lemn tratat corespunzător, sticlă, diverse rășini.

 

ZONA DE AȘTEPTARE (LOBBY)
În orice unitate de cazare zona de așteptare face parte din recepție, de aceea trebuie concepută ca un tot unitar cu restul spațiului. Scopul inițial al acestei zone era să le permită clienților să-și „înveselească” timpul de așteptare. Între timp, lobby-ul a devenit un spațiu cu mult mai multe activități și destinații. De exemplu, aici poți stabili întâlniri de afaceri, poți veni să-ți bei cafeaua preferată, să-ți aduci laptopul și să lucrezi sau chiar să citești un ziar în liniște.
Ca și reguli de amenajare, acestea sunt la fel ca în cazul recepției: pe măsură ce stelele (hotelului) cresc, calitatea și costul materialelor pentru decorarea acestui spațiu se măresc și ele.
Ca și organizare, spațiul trebuie să cuprindă zona de lucru cu mese și scaune, o zonă de relaxare cu canapele și fotolii confortabile și zona de bar cu servire de către personalul hotelului. Și să revenim la tehnologie, aici nu trebuie să lipsească cea mai bună conexiune la internet, prize și diverse soluții de încărcare a gadgeturilor.
Sper ca informațiile de mai sus să vă îndrume să luați cele mai corecte și obiective decizii în amenajarea recepției și a zonei de așteptare. Mult succes!

 

Un articol scris de Natalia BEREZOVSKAIA, arhitect de interior la Creativ Interior, pentru ediția 104 a revistei Horeca România.