Noi reglementări pentru granturile HoReCa

În condițiile în care indicatorii economici ne arată, fără echivoc, că avem sectoare întregi de bunuri și servicii în contracție masivă, schemele pentru ajutoarele de stat pentru industria ospitalității par binevenite. Doar că de la intenție la aplicarea practică este un drum anevoios, de vreme ce impresia cvasigenerală este aceea că se lucrează din perspectivă legislativă, mai mult cantitativ şi nu neapărat corelat.

De anul trecut, se adoptă măsuri peste măsuri care vizează diminuarea impactului negativ al crizei economice, dar fără a se face corelaţia între ele, corelaţia cu obiectivul per companie, per sector, intersectorial sau global.

granturihoreca

Ajutorul de stat promis pentru HoReCa nu reprezintă un program de redresare, nici de dezvoltare, ci program de compensare parțială a unor pierderi.

Cu toate astea, ar fi binevenit dacă banii s-ar da efectiv acolo unde este nevoie de ei. Mai ales că este vorba de mai puțini bani, întrucât guvernul a alocat doar 200 milioane euro finanțare față de 500 milioane euro cât prevedea ordonanța de urgență prin care a fost aprobată schema de ajutor de stat.

Modificările aduse recent de O.U.G. nr. 10/2021 la schema de ajutoare de stat HoReCa au eliminat principiul „primul venit, primul servit”, toţi solicitanţii eligibili primind teoretic finanţare. De asemenea, s-a stabilit un nou termen până la care statul va plăti ajutoare firmelor HoReCa drept despăgubiri pentru scăderea activității din anul 2020 (30 iunie 2022, cel târziu).

Ajutoarele se vor acorda după comunicarea de către Comisia Europeană a deciziei de autorizare a schemei. Doar că, potrivit dispozițiilor Regulamentului 1407/2013 privind ajutoarele de minimis, HoReCa ar putea primi sprijin imediat până la 200.000 de euro per societate fără a mai fi necesară notificarea Comisiei Europene. Constatăm astfel că se alege calea cea mai lungă, la finalul căreia vor mai supraviețui doar peștii cei mari.

CINE POATE ACCESA SCHEMA DE AJUTOR DE STAT

Potrivit OUG nr. 10/2021, schema se adresează societăților din sectorul HoReCa, dacă se încadrează pe anumite coduri CAEN.

  • 5510 (hoteluri și alte facilități de cazare similare);
  • 5520 (facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată);
  • 5530 (parcuri pentru rulote, campinguri și tabere);
  • 5590 (alte servicii de cazare).
  • 5610 (restaurante);
  • 5621 (servicii de catering pentru evenimente);
  • 5629 (alte activități de alimentație);
  • 5630 (baruri și alte activități de servire a băuturilor).
  • 7911 (activități ale agențiilor turistice);
  • 7912 (activități ale turoperatorilor);
  • 7990 (alte servicii de rezervare și asistență turistică) - ghizi de turism.

CONDIȚII DE ACCESARE

Principala condiție care trebuie să fie îndeplinită de cei interesați de finanțare este să fi suferit pierderi din cauza pandemiei, în 2020, față de 2019. Se vor acorda ajutoare de stat HoReCa plafonate la 800.000 de euro fiecare, dar ajutoarele însumate primite de o firmă și prin alte scheme nu trebuie să depășească 1,8 milioane de euro (noul prag setat de Comisia Europeană în cadrul temporar).

Valoarea ajutoarelor va fi de 20% din scăderea activității beneficiarului în anul 2020 comparativ cu anul 2019. Baza de calcul va fi stabilită în 3 moduri, pentru diverse tipuri de beneficiari:

  • Societățile care raportează cifra de afaceri vor primi 20% din cuantumul cu care a scăzut cifra de afaceri în anul 2020 față de 2019.
  • Societățile care aplică regimul special pentru agențiile de turism conform art. 311 din Codul fiscal vor primi 20% din diferența dintre volumul facturilor emise pentru serviciile turistice, inclusiv marja, aferente anului 2019 și volumul din 2020.
  • Societățile care țin evidența în partidă simplă, conform art 1, alin (5) din Legea contabilității 82/1991, vor primi 20% din diferența între încasările obișnuite din activitatea eligibilă pe anul 2019 și cele de pe anul 2020.

O altă condiție se referă la structura operatorilor care aplică pentru granturi. Ei trebuie să fie organizați ca:

  • societăți, în baza Legii nr. 31/1990;
  • cooperative, în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației
  • persoane fizice autorizate, în baza OUG nr. 44/2008, referitoare la activitățile persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale și a celor familiale.

Baza de calcul a ajutorului trebuie certificată și asumată fie de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă membru/membră al/a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), fie de către un auditor financiar sau o firmă de audit membru/membră a Camerei Auditorilor Financiari din România. Acești experți vor fi selectați și plătiți de către beneficiari.

Dincolo de intențiile onorabile ale Guvernului, rămâne de văzut cum va evolua procedura de acordare a schemei de ajutor, scepticismul nostru raportându-se la finanțările anterioare din partea statului, în condițiile în care, spre exemplu, restanțele programului Start Up Nation rămân în continuare neachitate, iar fermierii nu primesc despăgubiri pentru culturile de primăvară ale anului 2020 distruse de secetă.

Articol scris de avocat Constantin Neacșu, în ediția 102 a revistei Horeca România.