Strategii de recrutare în perioada pandemiei

HR octombrieCifrele Federației Patronatelor din Industria Ospitalității arată că, în 2021, există cu 30.000 mai puține locuri de muncă în HoReCa, decât în 2019. Scăderea, datorată pandemiei, nu-i scutește însă, pe operatorii din domeniu, de confruntarea cu o criză de personal generată de faptul că mai bine de o tremie dintre profesioniști au trecut prin procese de reconversie profesională.

Situația actuală face ca procesul de recrutare să devină semnificativ mai dificil decât era deja, înainte de pandemie, iar umplerea unor poziții-cheie să fie considerată o adevărată provocare pentru proprietarii HoReCa. În ultimele luni, de la reluarea activității, clienții pe care îi consiliem au venit la noi cu solicitarea de a externaliza întru totul managementul resurselor umane, pentru ca ei să își poată direcționa timpul și resursele către activități generatoare de business și de venituri directe. Motivul pentru care au făcut acest lucru este că au epuizat sursele tradiționale de recrutări și că, deși au alocat timp și bani atragerii de personal, rezultatele au fost slabe. Pozițiile dificil de umplut sunt, conform analizelor noastre, cele de head chef, sommelier, șef de restaurant etc. Dacă și în trecut, înainte de criza COVID-19, identificarea acestor profesioniști și asocierea cu proiectul potrivit era dificilă, acum, pentru unii operatori, pare de-a dreptul imposibil.
Pentru că în cadrul agenției avem un portofoliu vast de oameni cu experiență, care ni se alătură adesea în proiecte, știm că există, totuși, câteva resurse în piață, însă ele trebuie abordate corespunzător. De aceea, în acest material, voi împărtăși o serie de sfaturi, care ar putea contribui la creșterea succesului proceselor de recrutare.

 

IDENTIFICĂ UN PARTENER DE RECRUTARE
În general, operatorii HoReCa sunt reticenți la a apela la un recrutor extern, considerând aceasta o cheltuială nejustificată. În industria noastră, atragerea de resurse umane este responsabilitatea managerului de restaurant sau a proprietarului, cel care, de altfel, ține interviuri și este parte activă din procesul selecției de personal.
Aparent, costul de recrutare se rezumă la plățile către platformele de anunțuri sau social media. Foarte puțini operatori, însă, iau în considerare costurile indirecte asociate cu selecția de personal, de la timpul investit de persoanele implicate, la ce înseamnă să angajezi și să integrezi în echipă un om care nu va rămâne alături de companie. Și mai puțini se gândesc și la veniturile nerealizate sau la ce atrage după sine o echipă subdimensionată, comparativ cu nevoile unui restaurant, la câți clienți poți pierde atunci când serviciile pe care le oferi nu se ridică la așteptările consumatorilor.
Un partener de recrutare are la dispoziție un portofoliu de profesioniști testați, cu care este în legătură și la care poate apela, atunci când situațiile o cer. În plus, el te poate conduce spre ruta rapidă și eficientă, către identificarea persoanelor potrivite, reducându-ți costurile indirecte.

 


CÂND NU POȚI RECRUTA, REGÂNDEȘTE STRUCTURA ACTIVITĂȚII
HR octombrie 2De mult ori, atunci când nu reușesc să recruteze, operatorii HoReCa le propun angajaților ore suplimentare, pentru a compensa, astfel, persoanele lipsă. O asemenea abordare duce adesea la echipe obosite, ineficiente, incapabile să răspundă nevoilor clienților.
În cadrul agenției noastre, le oferim clienților o alternativă. Atunci când nu identifică o persoană importantă pentru activitate - cum sunt coordonatorii de bucătărie, șefii de sală, managerii de restaurant -, le oferim un consultant extern, care să creeze fluxurile și procedurile necesare. Ulterior, pornind de la echipa existentă, regândim organigrama și fișele de post, pentru a se potrivi noului sistem de muncă.
Astfel, reușim să asigurăm bunul mers al activității și să ne adaptăm cu agilitate situațiilor mai puțin confortabile.

 

OFERĂ ÎNTOTDEAUNA PROGRAME DE TRAINING PENTRU ECHIPĂ
Indiferent de cât de bine funcționează echipa ta, este important să contribui cu consecvență la dezvoltarea angajaților. De aceea, în businessurile pe care le operăm, ne asigurăm că există întotdeauna programe de training, care pot ajuta membrii echipei să își extindă aria de interes și capabilitățile și să se pregătească pentru poziții mai înalte.
Lucrând constant la educarea și pregătirea fiecărui angajat, te asiguri că ai întotdeauna persoane care, la nevoie, pot evolua spre roluri-cheie.

 

PREOCUPĂ-TE DE GRADUL DE MULȚUMIRE A ANGAJAȚILOR TĂI
De multe ori, angajații sunt unii dintre cei mai importanți avocați ai brandului și un vector extrem de important în procesele de recrutare. De aceea, ne sfătuim întotdeauna clienții să acorde atenție echipei lor și să se asigure că membrii ei sunt mulțumiți și motivați.
Poți face aceste lucruri asigurându-te că sunt respectate condițiile de muncă, recompensând orele suplimentare, oferind recunoaștere sau beneficii celor care reprezintă modele de profesionalism și evaluând constant competențele și rezultatele fiecăruia.
Din experiență, am constatat că oferirea unui voucher de restaurant, în semn de mulțumire, sau a unui bonus ocazional poate crește simțitor satisfacția angajaților și, implicit, felul în care este perceput un anumit brand, ca angajator.
Indiferent cât de aglomerată este activitatea, cât de complicate sunt anumite zile, nu uita să îți dedici timp și activităților de comunicare internă.

 

OFERĂ BONUSURI DE RECOMANDARE
Un mod eficient de a crește numărul aplicanților pentru o poziție este să oferi bonusuri de recomandare angajaților. Tot ce trebuie să faci este să setezi o valoare financiară interesantă, care să stimuleze membrii echipei.

 

Un articol scris de Cristiana Panait, Consultant HoReCa, pentru revista Horeca România.