Strategii de marketing pentru o ospitalitate rezilientă

Marilena Istratescu noiembrieCu noi restricţii, catalogate de unii că sunt prea lejere, iar de alţii prea dure, într-o perioadă în care singura constantă este că nu există nicio constantă, industria de ospitalitate trebuie să facă eforturi să rămână în picioare, să fie rezilientă.
Am început acest an mult mai optimişti, cu gândul că pandemia îşi va fi slăbit efectul în câteva luni, odată cu apariţia vaccinului şi a entuziasmului din jurul acestuia. Dar iată că lucrurile nu s-au întâmplat aşa cum ne-am fi aşteptat. Am intrat în valul patru care, în România, e mai virulent decât cele de dinainte. Ce este de făcut, în aceste condiții, pentru a fi mai rezistenți?

 

Care sunt ingredientele unui business de ospitalitate rezilient?


#1 Puterea brandului. Un brand puternic are forţă să reziste în faţa multor pericole şi necunoscute. Un brand puternic se identifică, pe de o parte, cu reputaţia pe care o are, iar pe de altă parte, cu indicatorii financiari. Cu atât mai mult în criză este necesar să ne concentrăm pe menţinerea unui brand puternic.
#2 Capacitatea de a se adapta. Adaptarea este în apanajul antreprenorilor care au ADN rezilient. Adaptarea are nevoie de multă forţă vitală, energie şi voinţa de a reuşi. Presupune capacitate de analiză şi sinteză şi apoi tenacitate de a lansa un plan bun şi de a-l executa pas cu pas.
#3 Creativitate în business. În strânsă legătură cu adaptabilitatea, creativitatea nu se referă nicicum la o gândire de geniu. Chiar un vechi proverb spune că „Geniul e 1% inspiraţie şi 99% transpiraţie”. Altfel spus, creativitatea în business vine după ce vei fi scanat contextul, evaluat competiţia, identificat tendinţe şi analizat oportunităţi. Să fii creativ înseamnă să iei aceeași realitate, dar să o traduci inedit în business-ul tău.

 

Marilena noiembrieStrategii de marketing
Pornind de la cele 3 ingrediente de mai sus, iată câteva strategii de marketing care să te ajute să ai un business performant şi un brand puternic:

•• Nişe noi de business
Adaptează-ţi business-ul la noile oportunităţi.
Multe business-uri s-au orientat către livrare şi take-away, dar totodată te poţi gândi cum să îţi adaptezi strategia: de exemplu să faci o listă cu companii din vecinătate care au implementată politica de work in the office şi să gândeşti meniuri customizate pentru mesele de prânz. Gândeşte mare şi urmăreşte întotdeauna eficientizarea şi scalarea în business-ul tău pentru rezultate financiare cât mai bune.
Target-ează companii sau public larg cu pachete speciale de evenimente şi găzduieşte în locaţia ta micro evenimente şi întâlniri corporate sau private.

•• Puterea parteneriatului
Unde-s doi puterea creşte, aşa că în această perioadă mizează pe parteneriate care îţi pun business-ul în valoare. De exemplu, companiile partenere: furnizorii de ingrediente, producătorii de bere sau de vin, cu toţii caută vizibilitate şi consumatori care să îi încerce. Susţine campaniile producătorilor în locaţia ta, creându-le vizibilitate şi construind împreună campanii win-win.
Mai poţi crea, împreună cu aceştia, micro-evenimente în locaţia ta, de exemplu degustări de vin, seri tematice, lansări de produse. Gândeşte-te că locaţia ta şi clienţii tăi sunt importanţi pentru branduri din punct de vedere expunere şi canal de vânzare, aşa că încurajează din plin aceste iniţiative.

•• Sustenabilitate
Oamenii sunt tot mai ataşaţi de branduri cu comportament sustenabil. Ideea de a contribui printr-o simplă achiziţie la un bine comun, îi face pe oameni să prefere brandurile care, dincolo de obiectivele comerciale, au o viziune sustenabilă. Susţinerea comunităţii locale de fermieri, diminuarea risipei alimentare, susţinerea persoanelor din zone defavorizate – iată câteva teme pe care le poţi integra în businessul tău.

•• Creşterea vizibilităţii
Gândeşte-te la strategii pentru creşterea vizibilităţii. Comunică ceea ce faci către clienţii tăi şi către clienţii potenţiali – atât în locaţie şi pe asseturile digitale (website, social media), cât şi prin campanii dedicate: media performance, radio local, alegerea unor influenceri care să îţi promoveze brandul etc.
O atenţie deosebită trebuie să acorzi optimizărilor în online, search-urilor „near me”, pentru a fi cât mai accesibil.
Dacă ai o locaţie cu un design deosebit, cu o grădină superbă sau orice alt element de impact, încurajează organizarea de evenimente ale publicaţiilor media sau evenimente culturale, realizarea de şedinţe foto sau video pentru diverse proiecte ale brandurilor comerciale. Acestea nu doar că vin cu încasări extra pentru locaţie, dar sporesc şi vizibilitatea acesteia prin promovarea acestor evenimente.

Clienţii se uită cu respect către brandurile care exprimă stabilitate şi încredere, ei înşişi căutând repere de siguranţă şi empatie. Condu-ţi afacerea având în focus întotdeauna clientul, cu aşteptările, comportamentul, angoasele şi bucuriile pe care le trăieşte în aceste momente. Adaptează-te mereu la noua realitate şi fii creativ pentru a găsi strategiile potrivite pentru afacerea ta. Mult succes!

 

Parte a grupului de comunicare Hello, cu o prezență în piaţă de 11 ani, Foodwise Marketing este un hub de branding, creativitate şi comunicare pentru industria de food & beverages din România - corporaţii, antreprenoriate şi comunităţi de consumatori. Competenţele Foodwise Marketing includ dezvoltarea de concepte “la cheie” în zona de retail şi HoReCa, branding şi comunicare integrată. www.foodwise.marketing/blog/

 

Un articol scris de Marilena Istrătescu, Managing Partner Foodwise Marketing, pentru ediția 105 a revistei Horeca România.