Cum să alegi indicatorii pentru monitorizarea strategiei de marketing online

Bogdan decembrie 2Strategiile de marketing încep cu obiective clare, iar urmărirea progreselor înregistrate în atingerea obiectivelor necesită selectarea unor indicatori care să te ajute în monitorizarea campaniilor de marketing online, făcute inhouse sau cu ajutorul partenerilor externi.

Stabilirea obiectivelor şi selecţia indicatorilor merg mână în mână. Dacă obiectivele sunt destinaţia strategiei dumneavoastră, atunci indicatorii sunt ca nişte puncte de ghidare. Analiza indicatorilor (metrici) vă ajută să vedeţi dacă sunteţi pe drumul cel bun şi dacă progresaţi spre obiectivele propuse. Pe de altă parte, indicatorii pot ilustra, de asemenea, unde lucrurile merg prost, astfel încât să vă puteţi întoarce pe drumul cel bun.
Cu toate acestea, există o mulţime de indicatori diferiţi pe care îi puteţi urmări. Este important să ştiţi care dintre ei sunt necesari pentru campaniile dumneavoastră.

 

Ce sunt indicatorii în marketingul online?
Un indicator este o variabilă cuantificabilă, care poate fi măsurată pentru a urmări performanţa.
De ce sunt importanţi indicatorii pentru strategia dumneavoastră de marketing online?
Sunt importanţi pentru a vă putea măsura prezența afacerii dumneavoastră în mediul online. Fără ei, este imposibil să ştiţi exact ce impact au campaniile asupra prezenţei bussinesului în online.
Acum, ca să vă familiarizaţi cu aceşti indicatori de marketing, mai jos regăsiţi câteva exemple.
Trebuie să ştiţi că sunt o mulţime de indicatori pe care i-aţi putea urmări, însă nu este necesar să îi folosiți pe toţi. Pentru a facilita sortarea listei, am împărţit-o în categorii. În funcţie de tipul şi obiectivele campaniei, puteţi să folosiți ce consideraţi că este important pentru dumneavoastră.

 

Bogdan decembrie 1Indicatori generali

Brand Awareness: Măsoară nivelul de familiaritate, pe care publicul ţintă îl are în legătură cu marca sau produsul dumneavoastră;
Customer Lifetime Value: Câte venituri va genera pentru afacerea dumneavoastră, fiecare client nou, pe o anumită perioadă de timp;
Customer Acquisition Cost: Costul activităţilor necesare pentru a câştiga un client nou;
Conversion Rate: Reprezintă procentul de vizite din care a rezultat o acţiune dorită, pe site-ul dumneavoastră;
Leads Generate: Reprezintă numărul brut de contacte sau de vânzări aduse de campania de marketing.

 

Indicatori pentru site şi bloguri

Referral Traffic: Traficul direcţionat către site-ul dumneavoastră printr-o altă sursă (motor de căutare, e-mail, social media etc.);
Organic Traffic: Trafic neplătit adus pe site-ul dumneavoastră prin intermediul motoarelor de căutare;
Total Visits: Numărul total de vizite într-o anumită perioadă de timp pe site;
Traffic Sources: Sursele care trimit trafic către site-ul sau blogul dvs;
Click-Through Rate (CTR): Procentul de interogări ale motoarelor de căutare, din care au ca rezultat o accesare pe site;
Time on Page: Timpul mediu pe care vizitatorii îl petrec pe o pagină web, înainte de a ieşi de pe site-ul dvs.;
Bounce Rate: Urmăreşte vizitatorii care vizualizează doar o singură pagină de pe site, înainte de a ieşi;
Pageviews Per Session: Numărul de pagini pe care un vizitator le vizualizează pe site, înainte de a pleca;
Unique Visitors: Numărul de utilizatori individuali, care ajung pe site;
Sessions by Device Type: Numărul de vizite pe care le primeşte un site, defalcat în funcţie de tipul de dispozitiv pe care oamenii l-au folosit pentru a-l accesa (ex.: Mac, PC cu Windows, iPhone etc.).
Pageviews: Numărul total de pagini care au fost vizualizate pe un site.

 

Indicatori în campaniile de SEO

Keyword Rankings: Cât de sus se clasează o pagină din site-ul dvs. în motoarele de căutare, pentru un anumit cuvânt cheie;
SERP Visibility: Vizibilitatea site-ului pe un anumit interes de căutare în motoarele de căutare;
Total Backlinks: Numărul de linkuri de pe alte site-uri care fac trimitere către o pagină web din site-ul dumneavoastră;
Domain Authority: Măsoară gradul de autoritate pe care îl are domeniul dvs. web în online;
Page Authority: Măsoară gradul de autoritate pe care o pagină web din site-ul dvs. îl are în online;
Page Load Speed: Arată cât de repede se încarcă un site web (ceea ce poate avea un impact asupra clasamentului în motoarelor de căutare);
Organic Click Through Rate: Cât de des dau click pe o anumită pagină atunci când aceasta apare în rezultatele motoarelor de căutare, după o interogare făcută de utilizatori.


Bogdan decembrie 3Indicatori pentru campaniile de social media

Like: Numărul de clicuri pe butoanele de Like ale postărilor;
Comments: Numărul de comentarii la postările dumneavoastră;
Share: Numărul de partajări la o postare. Se mai numeşte şi retweets pe Twitter sau Repins pe Pinterest;
Engagement Rate: Măsoară nivelul de interacţiune, care are loc între un profil de social media şi publicul său;
Follower Growth Rate: Cât de repede câştigă un profil noi urmăritori;
New Followers: Numărul de noi fani sau urmăritori câştigaţi într-o anumită perioadă de timp.
Social Media Traffic: Traficul site-ului web sau al blogului atras din platformele de socializare.

 

Indicatori pentru campaniile prin e-mail

Newsletter Signups: Numărul de persoane care au optat să se înscrie în lista dvs. de newsletter;
Subscribers: Numărul de persoane care sunt abonate la lista dvs. de newsletter;
Opens: Numărul de persoane care au deschis e-mailul dumneavoastră;
Clicks: Numărul de persoane care au făcut clic pe un link dintr-un e-mail;
Bounce Rate: Numărul de e-mailuri care nu au putut fi livrate;
Forwards: De câte ori un e-mail a fost redirecţionat către un alt utilizator.

 

Indicatori pentru campaniile Google Ads (PPC)

Cost per click (CPC): Costul obţinerii unui clic dintr-un anunţ plătit;
Click-Through Rate (CTR): Măsoară numărul de persoane care dau click pe un anunţ, în funcţie de câte ori apare;
Quality Score: Utilizat pentru a determina relevanța unui anunţ pe baza cuvintelor cheie, a intenţiei de căutare şi a calităţii paginii de destinaţie;
Impression Share: Numărul de afişări pe care le primesc anunţurile, măsurat în raport cu numărul total de afişări, pe care anunţurile au fost eligibile să le primească;
Total Conversion Value: Valoarea totală a tuturor tranzacţiilor de pe site, pe o perioadă de timp;
Return on Ad Spend (ROAS): Valoarea veniturilor generate, măsurată în raport cu suma cheltuită;
Call Tracking: Numărul de apeluri efectuate după ce se dă click pe un anunţ.

 

Acum, pentru că v-aţi familiarizat cu câţiva indicatori de performanţă folosiţi în marketingul online, este important să îi prioritizați în funcţie de obiectivele campaniilor dumneavoastră, pentru a monitoriza în mod direct progresul obiectivelor stabilite.
Deşi puteţi urmări mai mulţi parametri, ar trebui să aveţi un număr mic de indicatori, foarte bine orientaţi.
Afacerea dumneavoastră este unică, aşa că şi indicatorii dvs. ar trebui să fie la fel. Deşi este uşor să te uiţi la ceea ce alte companii consideră important în industria ta, cel mai bine este să măsori ceea ce are cel mai mult sens pentru obiectivele propuse.
În plus, indicatorii se pot schimba în timp. Când sunteţi la început, este posibil să aveţi indicatori axaţi mai întâi pe construirea unei audienţe, înainte de a încerca să monetizaţi un produs sau serviciu.

 

Întorcându-ne la obiectivele dumneavoastră, puneţi-vă aceste întrebări:
Care este cel mai important indicator pe care îl putem monitoriza în acest moment?
Care sunt cei mai importanţi parametri pe care îi putem monitoriza în procesul de achiziţie al unui utilizator?
Cum s-ar putea schimba unul din indicatorii noştri în viitor, pe măsură ce afacerea noastră se maturizează în online?

Exemple de indicatori pentru companiile noi:
Monitorizarea Page-views
Monitorizarea Social media followers
Monitorizarea E-mail list subscribers
Monitorizarea Brand awareness

Exemple de indicatori pentru companiile afacerilor mature:
Monitorizarea numărului lead-urilor generate
Monitorizarea numărului de conversii
Monitorizare Revenu

Acestea sunt doar sugestii, în cele din urmă, nimeni nu vă cunoaşte afacerea sau situaţia mai bine decât dumneavoastră.
Alegeți indicatori care contează cel mai mult pentru dumneavoastră în acest moment!

 

Un articol scris de Bogdan Dumitrache, General Manager, SEO Factory, pentru revista Horeca România.