Sărbători de iarnă cu angajaţi sau fără?

Aida decembrie 1În ultimii doi an, provocările pe care le-au avut angajatorii din acest domeniu, au depăşit orice aşteptări sau au fost contrare oricăror planificări, pe care şi le-ar face cineva. Cu cine stai de vorbă şi îl întrebi despre cum s-a organizat pentru Crăciun sau Revelion, ridică din umeri, bâlbâie ceva şi încheie cu “Doamne ajută să nu ne închidă ăştia iar!” Aşadar, ce planificare să îţi faci în condiţiile astea? Evident tot una cu “Doamne ajută” şi ea.

 

La acest moment, în marea majoritate a localurilor avem două tipuri de oameni care lucrează: cei care au rezistat şi au rămas în acest domeniu în ciuda ultimilor doi ani şi cei care vin doar la cerere, colaboratorii de ocazie. Ar mai fi o categorie, proprietarii de business, care se bazează pe mâna aceea de oameni care le-au rămas alături şi pe familia lor. Ei constituie nucleul pentru a putea trece cu bine de acest final de an. Asta dacă rezervările se păstrează, nu se închide nimic şi lucrurile merg în direcţie bună.
Şi apare întrebarea: ce facem dacă totul va fi cât de cât bine? Dacă locurile rămân deschise şi se relaxează un pic măsurile anti pandemie? Cu cine ne facem treaba? De unde luăm oameni, dacă mai avem nevoie?
Dacă privim cu onestitate şi corectitudine tot ce se întâmplă, vom vedea că acum vor conta foarte mult aspectele calitative, mai mult decât cele cantitative. Mai mult decât banii vor conta: reputaţia businessului respectiv, atitudinea managerilor faţă de angajaţi în acest an, profilul şi recomandările celor care au rămas, dar şi altele. Cumva cei care vor să aibă un venit suplimentar sau să se angajeze în perioada aceasta se vor uita mult la stabilitatea angajatorului sau măcar la cum a rezistat în perioada pandemiei şi, mai ales, ce a făcut cu angajaţii lui.

 

Aida decembrie 2Dar să le luăm pe rând:


• Reputația businessului: aici ne referim exact la ceea ce spuneam mai sus - cum a trecut prin pandemie, dacă a supravieţuit, adică dacă a avut oaspeţi, a rezistat la “închide-te – deschide-te”, şi azi e un loc stabil, vizibil pentru oameni, deschis la noi oportunităţi.

• Atitudinea managerilor faţă de angajaţi, în acest an, mai ales. Să nu uităm că toată lumea face un bilanţ la sfârşit de an, iar lucrurile de genul acesta se află. Dacă respectiva organizaţie are manageri care nu au avut un comportament deschis, pozitiv şi orientat către grijile şi nevoile angajaţilor lor, acest lucru va conta enorm pentru cei care vor fi chemaţi să lucreze acolo, fie şi temporar. Vor respinge un astfel de loc, dacă e “negativ”. Se vor duce acolo unde e o altă atmosferă de lucru.

• Profilul celor care au rămas în companie. Inevitabil apare întrebarea, de ce?! Tu de ce ai rămas şi n-ai plecat? Contează mult răspunsul, poate fi cel mai convingător factor atunci când un candidat are de luat o decizie.

• Recomandările pe care le fac angajaţii unei astfel de organizaţii contează foarte mult pentru oaspeţi, când se aşază la masă sau se cazează într-un loc şi, discutând cu un angajat de acolo, află că au ales să rămână împreună, angajat şi angajator, la bine şi la greu.
De fapt ce înseamnă toate acestea? Cum se traduc ele astăzi? În valori. În perioade de timp, în care emoţionalul şi raţionalul se bat în fiecare zi, iar de cele mai multe ori iese învingător emoţionalul, care este adeseori negativ datorită vremurilor pe care le trăim cu toţii, ne întoarcem la valori. Avem nevoie ca răspunsul la întrebarea “de ce?” să fie luat din considerente care sunt dincolo de bani şi valori materiale. Da, contează şi acestea, dar tare mult contează să ştim pe cine ne putem sprijini.


În perioada sezonului de iarnă, putem avea cu cine lucra şi pe cine angaja, dacă suntem pe plus la cele de mai sus. Este important să comunicăm deschis cu oamenii, să fim autentici şi transparenţi. Să le spunem dacă e greu şi dacă e bine. Dacă avem planuri de viitor, de dezvoltare sau dacă ne dorim doar să rămânem în picioare sau să supravieţuim. Oamenii înţeleg, chiar dacă nu spun asta. Poate aleg să nu rămână sau să accepte jobul, dar asta e treaba lor. Treaba ta e să aduci lângă cei care îţi sunt alături, indiferent de vremuri, oameni care să pună osul la treabă, care să ajute şi să fie pe acelaşi profil cu ceea ce ai acum. Iar apoi să fidelizezi, să motivezi, pentru că vei avea cu ce şi pentru cine.

 

Articol realizat de Aida Chivu pentru ediția 106 a revistei Horeca România.