Omenia nu este un business

Foto deschidere interviu 1Corporate social responsibility sau campania de responsabilizare socială denumește acțiunile pe care le întreprinde o companie pentru a oferi ceva comunității din care face parte. Uneori însă, sau mai bine spus, de cele mai multe ori, totul pornește de la anumiți oameni care au valori, principii, viziuni și folosesc orice prilej pentru a atrage atenția asupra cauzelor în care cred, fiind ei înșiși motoarele care pun în mișcare acțiunile umanitare. Despre astfel de oameni „vorbește” acest articol.

 


„Un singur om poate aduce o schimbare în viaţa celor încercaţi”

Irina Semaca, general manager al hotelului Hilton Garden Inn Old Town, cu o experiență de mai bine de 15 ani în industria ospitalității, aplică o filosofie specială în relația cu membrii echipei pe care o conduce, fiind gata să le îndeplinească acestora nevoile, pentru ca și ei, la rândul lor, să-i poată mulţumi pe oaspeţi. Irina este gata, însă, să îndeplinească nevoile și altor oameni, doar pentru a contribui la o lume mai bună.


Ce stă în spatele determinării tale de a te implica în proiecte umanitare?
Ce m-a determinat să mă implic? Fiind o persoană empatică de fel şi pentru că îmi plac foarte mult copiii, nu am stat prea mult pe gânduri. A fost o decizie instinctivă, deoarece se pliază foarte bine pe educaţia pe care am primit-o acasă, în familie. Îmi amintesc de anii copilăriei, când mama ne îndemna pe mine şi pe fratele meu să împărţim orice avem cu toţi copiii alături de care ne jucam, mai ales cu cei mai nevoiaşi. Deşi nu aveam nici noi de toate, am crescut în acest spirit de a împărţi cu ceilalţi, am văzut bucuria celor care primeau şi am învăţat să simt şi bucuria celui care oferă. Prin urmare, implicarea mea de astăzi vine din educaţia primită şi din ceea ce sunt eu, ca om, astăzi.

 

Despre ce proiecte de suflet, în care ai fost implicată, ai vrea să vorbești?
Primul proiect notabil a fost o strângere de produse cosmetice pentru mamele care aveau copiii internați la spitalul Fundeni. Am aflat de acest proiect prin 2015 şi, cum spuneam, nu am stat pe gânduri şi am ales să acţionez aşa cum am putut mai bine. Făceam atunci parte dintr-un colectiv mic, dar foarte unit, la K+K Hotel Elisabeta. Mi-am rugat colegii, pentru prima dată, să contribuie fiecare cu un produs. M-am bucurat mult când am văzut că, după o săptămână, reuşisem, împreună cu colegii, să umplem o cutie mare de carton cu tot felul de produse cosmetice şi de igienă de care era mare nevoie. Prin acest proiect, implicându-mă an de an, am legat o frumoasă prietenie cu doamna Roxana Dumitru, care face voluntariat la spital şi cunoaşte foarte bine nevoile celor aflaţi acolo. Este frumos să ajuţi şi este foarte important să ştii cum. Roxana, prin experienţa ei de voluntar la spital, ne-a îndrumat mereu către nevoile cele mai urgente la momentul respectiv: jucării, lenjerie, produse cosmetice şi de igienă, medicamente... O amintire foarte frumoasă, pe care o port în suflet, este despre un băieţel, pe nume Giorgică, şi bunica lui, pe care i-am ajutat. Era înainte de Sărbătoarea Macilor - o tradiţie la spitalul Fundeni, când copiii participau la un atelier unde confecţionau maci. Atunci am primit pentru prima oară un bucheţel de flori roşii din hârtie creponată, pe care le-am aşezat una câte una pe mesele din restaurantul hotelului, în ideea de a populariza cauza acestor copii, atât de talentaţi, dar şi atât de încercaţi. Am avut mulţi oaspeţi care au apreciat gestul şi chiar au dorit să contribuie alături de noi. Pentru mine acest fapt a fost o recompensă extraordinară şi mi-a reconfirmat că atunci când crezi în cauza pe care o susţii şi pui pasiune în ceea ce faci, reuşeşti să inspiri şi să îţi aduci propria contribuţie la o lume mai bună.


interviu unu 2Ulterior, când m-am alăturat echipei Hilton Garden Inn, am adăugat şi alte proiecte, printre care şi cel de a sprjini Asociaţia Ana şi Copiii. Această asociaţie are ca scop principal prevenirea abandonului familial şi şcolar prin programe educaţionale, asistenţă socială, medicală şi juridică, activităţi de recreere şi socializare, activităţi de informare, acţiuni şi măsuri de conştientizare şi sensibilizare socială şi înfiinţarea de servicii sociale, pentru şi în sprijinul comunităţii. I-am cunoscut cumpărând mărtişoare, confecţionate de copii, împreună cu băieţelul meu, pentru colege şi educatori, şi am fost profund impresionată. Am decis să îi susţin cum pot, inclusiv cumpărând pentru hotel decoraţiunile de Crăciun, acţiune care s-a bucurat de o mare apreciere în rândul oaspeţilor noştri, mulţi dintre ei dorindu-şi câte o decoraţiune ca şi amintire. Mai mult decât atât, am recomandat susţinerea acestei cauze şi altor colegi din industrie şi m-am bucurat enorm de un răspuns pozitiv din partea altor două hoteluri din piaţă.



Este implicat și businessul din ospitalitate, pe care îl conduci, în aceste acțiuni de responsabilitate socială?
Împreună cu echipa mea de la Hilton Garden Inn am organizat mai multe evenimente sau parteneriate printre care: Team Garage Sale - banii care s-au strâns au fost donaţi către secţia de oncologie a Spitalului Fundeni; Duchenne Awareness Day (Ziua Mondială a Conştientizării Duchenne) – parteneriat (am oferit cazare); donare cărţi pentru deschiderea unei biblioteci în satul Şinca veche, din judeţul Braşov; Concert caritabil de Crăciun pentru un băieţel ce suferă de o boală incurabilă (în anul 2019).
De asemenea, sprijinim asociația Ana și Copiii, cumpărând decorațiuni de Crăciun sau mărțișoare create de copii.

 

Ce beneficii vezi pentru un business hotelier în a fi asociat cu asemenea acțiuni? Care sunt efectele acțiunilor de CSR asupra angajaților din hotel?
La hotelul Hilton Garden Inn, unde sunt acum, mă bucur de o echipă frumoasă, empatică şi generoasă. Eu îi susţin şi îi încurajez să vină cu ideile lor proprii de a ajuta şi de a le pune în practică. În domeniul ospitalităţii, succesul unui hotel vine de la echipa pe care o are în spate. Însăşi esenţa ospitalităţii stă într-o atitudine prietenoasă şi generoasă faţă de oaspeţi. Prin urmare, eu cred că o echipă de oameni cu un nivel ridicat de inteligență emoţională şi implicare socială este o echipă care dăruieşte oaspeţilor săi servicii de cea mai bună calitate. Iar acest lucru este demonstrat prin poziţionarea în top a hotelului pe site-urile de măsurare a satisfacţiei oaspeţilor. Hotelul beneficiază în mod cert de o mai mare expunere a brandului prin asocierea cu aceste activităţi şi transmite un semnal pozitiv de implicare socială către viitorii săi oaspeţi. Angajaţii, colegii mei, reuşesc să comunice mai bine prin aceste activităţi şi simt că fac parte cu adevărat dintr-o echipă.
Este o situaţie de win-win din toate punctele de vedere, atât profesional, cât şi personal. Este educaţie, este evoluţie, este un stil de viaţă în final, iar eu sunt extrem de mândră şi onorată să fac parte dintr-o asemenea echipă!

Ai alte planuri asemănătoare în viitorul apropiat?
Da, să adun cât mai multe „flori”! Nu, nu te gândi că este o glumă. Ştii vorba aceea: „Cu o floare nu se face primăvară”? Realitatea pe care eu o trăiesc de când sunt implicată în acest proiect demonstrează contrariul, cu un singur om, se poate aduce o schimbare în bine, în viaţa celor mai încercaţi dintre noi. Deci da, acesta este proiectul meu cel mai important, îmi doresc să inspir prin exemplul propriu şi să reuşesc să adun în jurul meu cât mai mulţi oameni generoşi şi calzi la suflet. Blândeţea, empatia şi generozitatea sunt calităţi pe care eu însămi le preţuiesc foarte mult şi sper să le insuflu tuturor celor cu care intru în contact.

 

 

Foto deschidere interviu 2„Cu toţii ştim că a face bine, nu are preţ”

Grațiela Badicu este directorul general al „Le Boutique Hotel Moxa“ din București, pe care îl conduce de mai bine de opt ani. De-a lungul timpului, a lucrat în diverse poziții-cheie, în hotelurile Sofitel, București, Centre Ville ApartHotel, Howard Johnson. Dincolo de funcții însă, deosebit la Grațiela este ghidarea constantă pe valori și principii, cât și determinarea organizată în a contribui la binele lumii în care trăiește.


Care sunt principalele motivații ce stau în spatele implicării tale în acțiuni de Corporate Social Responsability? Care este parcursul tău alături de Rotary Club Bucharest?
Pentru mine implicarea în acţiuni CSR a venit natural şi mi-a oferit o perspectivă asupra contextelor din viaţa reală. Prin ajutor ai şansa să contribui la lumea în care vrei să trăieşti. Indiferent de cauză, sunt oportunităţi de a ajuta şi de a face bine în jur. Iar eu văd problemele ca şi oportunităţi. Nu trebuie să aşteptăm să se implice alte persoane, ci cred că fiecare din noi ar trebui să ne implicăm. Este o mare bucurie să poţi să contribui şi tu în felul tău.
Rotary Club Bucureşti este primul club înfiinţat în România, în cadrul căruia se derulează proiecte cu impact în comunitate. Printre membrii acestui club s-au numărat personalităţi remarcabile ale tuturor timpurilor, care ne-au creat nouă tuturor oportunitatea ca, la rândul nostru, să legăm prietenii și să ne implicăm împreună în diverse proiecte.
Suntem onoraţi să-i avem membrii onorifici pe excelentele sale: domnul Arthur Mattli - Ambasadorul Confederaţiei Elvețiene în România, domnul David Saranga, Ambasadorul Statului Israel şi doamna Isabel Rauscher - fostul Ambasador al Austriei la Bucureşti.
Mandatul meu de preşedinte al Rotary Club Bucureşti s-a încheiat în anul 2019, după care am avut diverse poziţii în bordul clubului, spre exemplu anul viitor sunt Vicepreşedinte & responsabil proiecte şi parte din comisia de membership a Districtului 2241 România şi Moldova, din care fac parte peste 145 de cluburi.
Am fost bucuroasă că am avut această experienţă, a fost un mandat cu provocări şi cu reuşite, iar toate aceastea au fost posibile numai prin implicarea colegilor şi prietenilor rotarieni.
În contextul actual, în care întreaga lume se confruntă cu virusul COVID-19, suntem mai puternici dacă ne susţinem şi acţionăm responsabil în spiritual binelui pentru întreaga comunitate.

 

Despre ce evenimente desfășurate pe parcursul anilor, în care ai fost implicată, ne poți povesti? Care au fost beneficiile pentru comunitate?
Unul dintre proiectele iniţiate de Rotary Club Bucureşti a fost strângerea de fonduri în cadrul „Balul Femeii Rotariene”. Prin efortul comun al cluburilor Rotary din Bucureşti şi Ilfov, acest eveniment cu tradiţie a avut ca scop susţinerea unor proiecte umanitare. Din fondurile rezultate s-au cumpărat echipamente medicale şi trusouri conţinând hăinuţe şi cele necesare noilor născuţi din cadrul maternităţii Polizu şi maternităţii din spitalul Bucur sau dotarea cu echipamente medicale de ultima generaţie a secţiei de chirurgie pediatrică a Spitalului „Grigore Alexandrescu” din Bucureşti.
Acest eveniment caritabil este o recunoaştere a potenţialului rotarian şi un prilej de a sărbători activitatea femeilor în cadrul Rotary Internaţional.
Alte strângeri de fonduri s-au desfăşurat prin organizarea de momente artistice susţinute chiar de colegii noştri din Rotary, fie la Ateneul Român sau la reşedinţa Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Confederaţiei Elveţiei în România.
Fondurile rezultate au susţinut tinere talente în cadrul proiectului „Bursa Alexandru Moroșanu”, sub forma oferirii unei burse de studiu.
Un alt proiect de impact, este Concursul Național de Inovație Tehnică & IT „DaVinci” care se organizează atât în scopul încurajării, promovării şi recunoaşterii valorilor în domeniul de inovare tehnică și IT, cât și pentru a da un impuls anteprenorial tuturor elevilor din România, care îşi propun să facă performanţă în domeniul tehnicii. Credem în potenţialul tinerilor de a genera schimbări pozitive în comunităţile lor.
„Ajută un copil să meargă la școală” este un proiect destinat comunităţilor defavorizate din diverse judeţe ale ţării. În fiecare an, Rotary Club Bucureşti donează îmbrăcăminte, rechizite, aparate electronice şi electrocasnice, familiilor nevoiaşe.
Proiectul districtual „Salvați Inima unui Copil”, s-a derulat prin accesarea a două global granturi, găzduite de Rotary Club Bucureşti. Astfel, s-a adus în România personal medical din SUA şi Norvegia și Israel pentru a opera, alături de medici români, copii cu malformaţii cardiace, în cadrul spitalului „Grigore Alexandrescu” din Bucureşti. Acest proiect are un singur scop: salvarea sutelor de vieţi ale unor copii cu malformaţii cardiace, care nu ar fi avut şansa unei vieţi normale.

 

interviu doi 3Cum îmbini activitatea de General Manager de hotel cu activitatea de voluntariat?
Chiar dacă activitatea mea de Director General al Le Boutique Hotel Moxa este una solicitantă, voluntariatul vine în completarea ei şi mă ajută să mă dezvolt profesional.
Beneficiile voluntariatului sunt enorme. Conectarea cu comunitatea, dezvoltarea de noi abilităţi, cunoaşterea de oameni noi, schimbul de experienţă şi gestionarea de situaţii diferite, toate acestea îmi sunt foarte utile în jobul meu de zi cu zi. Voluntariatul oferă posibilitatea de a practica abilităţi importante folosite la locul de muncă, cum ar fi munca în echipă, comunicarea, planificarea proiectelor, managementul sarcinilor şi organizarea.
Voluntariatul îmi permite să fiu conectată la comunitate şi să încerc să o fac mai bună.
Să dăruieşti chiar şi în moduri simple, să îi ajuţi pe cei care au nevoie, poate oferi un sentiment de scop.

 

În ce măsură este implicat și businessul din ospitalitate pe care îl conduci în acțiunile tale de CSR?
Îmi face plăcere să discut cu colegii mei din hotel despre proiectele pe care le derulez ca voluntar. Este o mare satisfacţie că, prin puterea exemplului, poţi atrage şi alţi parteneri de proiect.
Unul din proiectele Rotary Club Bucureşti, la care şi Le Boutique Hotel Moxa a aderat, a fost o invitaţie la joacă, adresată copiilor de la Mia’s Children şi apoi un prânz, împreună.
Alături de colegii rotarieni, au participat şi colegii mei din hotel şi, împreună, am petrecut o zi superbă în cadrul complexului Comana.
Le Boutique Hotel Moxa le-a dăruit copiilor timp de joacă, dulciuri, fructe şi sucuri.
„Haina nu îl face pe om, dar îi ţine de cald”, este un proiect care s-a desfăşurat în colaborare cu Rotaract Bucureşti (aripa tânără a Rotary Club Bucureşti) şi Le Boutique Hotel Moxa. Am fost bucuroşi să-i putem susţine pe tinerii din Rotaract Bucureşti prin a le oferi locaţia pentru strângerea de haine şi prin implicarea colegilor mei în a se alătura donaţiilor de haine şi cele necesare acestui proiect, cât şi în promovarea acestui proiect în industria hotelieră.
Un alt proiect în care m-am implicat alături de o echipă profesionistă a fost organizarea galei „SuperTeach”, sub umbrela "Romanian Business Liders". Gala "SuperTech" de anul acesta a reunit peste 1000 de participanți, atât online, cât și offline, din toată țara. Evenimentul, aflat deja la a-II-a ediție, a celebrat rezultatele extraordinare obținute de profesorii comunității educaționale SuperTech și a inclus și o licitație pentru educație, în irma căreia s-au strâns peste 120.000 de euro, bani ce vor fi investiți ăn transformarea învățământului românesc.

 

Ce beneficii vezi pentru un business hotelier în a fi implicat în asemenea acțiuni?
Conceptul de responsabilitate socială (CSR) a evoluat şi îşi îndreaptă grija şi faţă de societate şi comunitate în general, chiar faţă de mediul înconjurător.
Hotelul este implicat frecvent, susţine cultura, învăţământul sau alte domenii. Suportul nostru constă în oferirea unor condiţii de cazare favorabile din puct de vedere financiar sau facilitarea organizării de întâlniri, în scopul proiectelor.
Implicarea unui hotel în acţiuni de binefacere sporeşte loialitatea clienților şi aduce recunoaştere brandului, ceea ce înseamnă un avantaj într-un mediu competitiv.

Se poate spune că astfel de acțiuni sunt motivante pentru echipa hotelului?
Faci bine celorlalţi şi comunităţii, ceea ce oferă un sentiment natural de realizare. Voluntariatul creşte încrederea în sine. Această activitate comună ne consolidează relaţiile şi este o modalitate excelentă de a ne cunoaşte şi mai bine şi a petrece un altfel de timp împreună.
Este un sentiment foarte plăcut când, cu diferite ocazii, ne organizăm în cadrul hotelului pentru un proiect, fie cu ocazia Crăciunului sau cu orice altă ocazie. Fiecare dintre noi încercăm să atragem fie prieteni, fie chiar oaspeţi, astfel încât impactul să fie cât mai mare şi rezultatul pe măsură.
Faptul că avem grijă de mediul înconjurător şi propagăm ideea printre clienţii noştri, încurajându-i să ceară schimbarea lenjeriei sau prosoapelor doar atunci când este cu adevărat nevoie, aduce plus valoare hotelului şi recunoştinţa oaspeţilor preocupaţi, ca şi noi, de mediul înconjurător. Implicarea în aceste acţiuni este motivată de dorinţa reală de a crea schimbări pozitive în societate.
Cu toţii ştim că „a face bine”, nu are preţ.



Ai proiecte de astfel de acțiuni în viitor? Când și cum îți dorești să le pui în aplicare?
Desigur! Pe lângă proiectele cu tradiţie, pe care le continuăm an de an, Rotary Club Bucureşti a iniţiat un nou proiect: „Vedere fără Bariere”. Parteneriatul dintre Rotary Club Bucureşti şi ,,Asociaţia Nevăzătorilor din România” a început într-o perioadă dificilă, în plină pandemie, când am descoperit aceşti oameni calzi, primitori şi extrem de talentaţi. Le-am fost alături şi cu ajutorul partenerilor noştri, am reuşit să le oferim masa de prânz pentru o anumită perioadă de timp.
Pentru a le face viaţa mai uşoară ne-am mobilizat şi am putut să le donăm calculatoare cât şi echipamente pentru dotarea a trei studiouri de înregistrări material audio pentru nevăzători.
În acest moment ne dorim să organizăm o strângere de fonduri pentru a veni în întâmpinarea nevoilor lor.
Un alt proiect care se va desfăşura în această lună este „Crăciunul Jucăriilor” şi este destinat copiilor din Centrul de Abilitare şi Reabilitare Tâncăbești. Este vorba de un spectacol şi strângere de fonduri din care se vor achiziţiona pachete de Crăciun pentru aceşti copii.
Acum, în prag de sărbători, ne poartă gândul şi către viitor, către un nou an care ne va readuce împreună.
Îmi doresc să dezvoltăm proiecte tot mai ample şi să evoluăm împreună.