Noi tendinţe în restaurante

Conform studiilor Unilever Food Solutions, atât la nivel global* (67%), cât şi local** (64%), cei care iau masa în oraş în mod frecvent sunt atraşi de descrierile atrăgătoare ale preparatelor, care îi fac mai dispuşi să comande mâncare mai sănătoasă. Modalitatea prin care bucătarii îşi pot atrage clienţii spre opţiuni ceva mai sănătoase este aplicarea de mici schimbări reţetelor clasice ale preparatelor şi apoi prezentarea lor într-o manieră cât mai apetisantă, cu ajutorul meniurilor seducătoare.

Pentru a diminua impactul negativ pe care alimentaţia neechilibrată îl are asupra sănătăţii consumatorilor, UFS a propus aplicarea de mici schimbări reţetelor din meniuri. Acestea pot reduce cantitatea de grăsimi din preparatele nesănătoase, iar pe cele sănătoase, trucurile le pot face să fie vizual şi aromatic mai atrăgătoare pentru clienţi. Conform unui studiu*** efectuat la nivel global de către UFS, trei sferturi din bucătarii din întreaga lume cred că aceste mici schimbări sunt simplu de implementat. Studiile UFS au arătat ca oaspeţii români şi străini îşi doresc să aibă parte de feluri de mâncare familiare, aşa că sunt mai receptivi când primesc versiuni uşor adaptate ale mâncărurilor preferate.

dumitrubucsa

La nivel internaţional, bucătarii sunt din ce în ce mai preocupaţi să ofere mâncare mai sănătoasă, iar aplicarea de mici schimbări meniurilor devine un trend global. Şi consumatorii români încep să manifeste mai mult interes faţă de ceea ce consumă. Comandarea de mâncare sănătoasă poate deveni un obicei pentru cei care iau masa în oraş, dacă meniurile oferă versiuni ceva mai echilibrate şi atrăgătoare ale preparatelor”, declara Robert Voicu, bucătar UFS România.

Pentru a le oferi bucătarilor inspiraţie în pregătirea opţiunilor ceva mai sănătoase, echipa UFS oferă exemplul bucătăriilor asiatice şi mediteraneene. “Acestea folosesc foarte multe fructe şi legume proaspete, ulei de măsline, peşte – principiile celor două bucătarii pot da foarte multe idei în ceea ce priveşte oferirea de feluri mâncare ceva mai sănătoase”, spune Kees van Erp, Head Chef UFS.

Conceperea unei secţiuni separate pentru felurile de mâncare sănătoase nu va îndruma clientul spre selecţia respectivă. Sfatul bucătarilor UFS este ca toate preparatele din meniu să fie pregătite într-un mod cât mai echilibrat, astfel încât să nu aibă un impact negativ asupra sănătăţii clientului.

meniuParcurgerea meniului reprezintă primul moment de contact cu un restaurant şi punctul în care îi este stârnit interesul clientului. Meniurile clasice sunt prezentate într-o manieră banală, oferă un număr mare de opţiuni şi pot fi percepute ca plictisitoare. Pentru ca un meniu să atragă clientul, echipa de bucătari UFS recomandă ca acesta să conţină preparate de impact şi să ofere un număr mediu de opţiuni. Acest lucru arată faptul ca lista felurilor de mâncare e actualizată cu regularitate şi că restaurantul foloseşte ingrediente proaspete, de sezon.

Meniurile care conţin descrieri detaliate, apetisante şi imagini de impact ale preparatelor sunt mai atrăgătoare pentru client decât prezentările clasice. Studiul local a arătat ca aceştia se simt atraşi de descrierile apetisante din meniuri: puşi în faţa unei descrieri simple şi a uneia apetisante a aceluiaşi preparat, 64% dintre ei au preferat-o pe a doua.

Oaspeţii trebuie să fie ţinuţi la curent cu ceea ce consumă prin oferirea de detalii care pot da o imagine mai clară asupra mâncării din meniu. Includerea unor informaţii legate de sursa ingredientelor şi sustenabilitatea lor sau postarea pe Youtube a unor videoclipuri cu prepararea mâncărurilor pot fi utile în acest sens.

Conform studiului UFS efectuat pe bucătari din întreaga lume, pentru 82% dintre aceştia, sănătatea este un considerent important atunci când îşi planifică meniurile, însă numai 42% au fost instruiţi formal, în cadrul cursurilor, să facă acest lucru.

Despre cele 3 studii realizate de UFS, la care se face referire în articol:

* Studiul Perceptions and Practices related to Healthy Eating a fost realizat în martie 2012 de IMAS Marketing şi Sondaje pentru Unilever Food Solutions pe un eșantion de 300 de respondenţi cu vârste între 18 şi 64 de ani, din Bucureşti, care iau masa în oraş cel puţin o dată pe săptămână pentru micul dejun, prânz sau cină. Aceste persoane se caracterizează printr-un venit peste medie (peste 1500 lei/lună) și educație medie și superioară.

** Seductive Nutrition este cel de-al treilea raport Raport Global Privind Meniurile realizat de Unilever Food Solutions. Cercetarea a fost realizată de BrainJuicer, în parteneriat cu Salt PR, pe baza unui chestionar aplicat unui număr de 5000 de oameni din 10 ţări (SUA, Marea Britanie, China, Germania, Rusia, Brazilia, Turcia, Polonia, Africa de Sud şi Indonezia), care mănâncă în oraş cel puţin o dată pe săptămână.

*** Studiul pe bucătari a fost realizat prin intervievarea telefonică a unui eşantion reprezentativ de 1000 de bucătari - câte 100 de bucătari din 10 ţări (Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Germania, Polonia, Turcia, Rusia, Brazilia, Africa de Sud, Indonezia şi China). Studiul a fost desfăşurat între 11 mai şi 13 iunie 2012 de către agenţia de cercetări globale Kadence pentru Unilever Food Solutions.