Priorităţi de business adaptate la cerinţe în schimbare

Focus StudiuDupă perioada pandemică, a venit momentul ca agenţiile de travel şi turism, dar şi ospitalitatea şi serviciile conexe, să încerce să înţeleagă mai bine preferințele și obiceiurile de călătorie ale consumatorilor. În acest sens, prezentăm câteva idei ale unui studiu de travel pe anul 2021, realizat de compania de cercetare Euromonitor Internaţional.

Totul s-a schimbat, în special valorile și prioritățile consumatorilor. Este nevoie de cel puțin cinci ani pentru ca nivelul cheltuielilor globale pentru turism să revină la cel de dinaintea crizei. Acest studiu subliniază tendinţele pe care companiile ce operează în ospitalitate (inclusiv cele conexe, cum ar fi furnizorii de tehnologie sau a bunurilor de larg consum) trebuie să le ia în considerare pentru a stimula implicarea, transformările ce sunt necesare a fi făcute și, nu în ultimul rând, vânzările.

 

Vacanța petrecută local
Staycations sau vacanțele petrecute în localitatea de domiciliu sunt într-o creştere direct proporţională cu interdicțiile de călătorie internațională. Cheltuielile în domeniul turismului internațional au scăzut cu 75% în 2020, iar perspectivele pentru 2021, în acest sens, indică, de asemenea, o reducere semnificativă a nivelurilor comparativ cu perioada de dinaintea crizei, conform prognozei Euromonitor Internaţional, ce se bazează pe datele UNWTO (World Tourism Organization).
Atât restricţiile şi interdicţiile de la frontiere, cât şi scăderea veniturilor majorităţii consumatorilor în ultima perioadă, i-au determinat pe aceştia să se îndrepte către destinaţii interne în urma pandemiei. Generația Z (cohorta demografică născută între anii 1990 şi 2010) a fost cea mai puternic afectată în ceea ce privește călătoriile de orice fel, deoarece persoanele care o cuprind tind să dețină locuri de muncă mai puțin sigure. La polul opus, milenialii, cei care preced generaţia Z, au demonstrat o rezistență mai puternică la provocări generate de venit și locuri de muncă, aventurându-se în mai multe călătorii interne, fapt evidenţiat de studiu în special în Orientul Mijlociu, Africa și Asia Pacific.

Excursiile de o zi, în topul preferințelor
Nivelurile scăzute de venit ale călătorilor sunt, de asemenea, direct proporţionale cu probabilitatea ca aceştia să prefere excursii de maxim o zi. Excepţie fac persoanele tinere, cu vârsta cuprinsă între 15 și 29 de ani, cu venituri peste medie, care preferă sejururi de peste o săptămână, rămânând însă la destinaţii ce se află aproape de casă. Astfel, tendința experiențelor locale rămâne proeminentă, indiferent de vârstă sau venit, pe măsură ce distanțarea socială și restricțiile de călătorie sunt valabile încă în multe țări.
În ceea ce privește grupa persoanelor cu vârsta de peste 60 de ani, există un interes mai mic în a se aventura frecvent în excursii de o zi. Acestea preferă să lase o distanţă de cel puţin două luni între călătorii, fie ele și scurte, fapt ce, în mod clar, nu se datorează veniturilor, ci este rezultatul pandemiei și problemelor de sănătate.

Focus Studiu 2


Călătoriile de lux, o opţiune pentru familii
Călătorii de lux sunt o sursă de turism generator de valoare mare, esențială pentru a reconstrui mai bine industria de travel şi turism post-pandemie. Preferinţele oamenilor în acest sens este pentru călătoria în doi, cu soţ sau partener, urmată de călătoria alături de copii sau în familie. Călătoriile de lux solo sau cu prietenii sunt mai puțin populare.
Oferta de servicii și experiența oferită călătorilor de către companiile ce activează în acest segment al ospitalității trebuie să fie construită - de la inspirație, rezervare, călătorie și înapoi acasă - având această perspectivă a consumatorilor asupra importanței familiei.

Importanța cunoașterii sezonalităţii destinației
Sezonalitatea este punctul slab al destinațiilor, deoarece determină o cerere turistică extrem de ciclică. Sezonul de vârf variază mult pe piețele în curs de dezvoltare, unde se observă cel mai mare număr de călătorii efectuate în prima parte a anului, perioadă care include Anul Nou Chinezesc, dar și Paștele. Pe piețele dezvoltate, sezonul de vârf este în lunile de vară, unde se pot da şi exemple de supra-turism, în special în destinații emblematice din Europa.
O perspectivă corectă asupra sezonalității este fundamentală în construirea unui model de turism durabil, în cadrul căruia să se știe cum să se abordeze supraaglomerarea și să fie promovată o dispersie echitabilă a vizitatorilor pe tot parcursul anului.

Preferințe specifice în funcție de etnie și rasă
Caracteristicile și preferințele de călătorie se diferențiază și în funcție de etnia și rasa consumatorilor. Astfel, este vital ca destinațiile de călătorie și companiile din domeniu să accepte pe deplin nevoile specifice ale fiecărui grup de călători în ceea ce privește produsele, serviciile oferite, cât și strategiile de marketing abordate.
La nivel global, activitățile în natură și în aer liber au crescut pentru consumatorii albi / caucazieni în perioada 2019-2021, deoarece pandemia a adus sănătatea și bunăstarea în prim planul acestora. Pe de altă parte, consumatorii hispanici / latino au arătat mai degrabă o preferință pentru destinații de cultură, care reprezintă, în același timp, elemente puternice de sustenabilitate socială. Relaxarea este motivația centrală de călătorie pentru toate grupurile, consumatorii de culoare manifestând o puternică preferință pentru all-inclusive.

Rezervările de pe mobil în cap de listă
Digitalizarea a cunoscut o dezvoltare majoră în timpul pandemiei, deoarece mulți consumatori de travel nu au putut călători și atunci s-au orientat către experimentarea și rezervarea călătoriilor virtuale.
În prezent, în ceea ce privește rezervarea călătoriilor de pe mobil, China ocupa indubitabil locul întâi. 56% dintre consumatorii chinezi își rezervă călătoriile de pe un smartphone în 2021, țara fiind urmată de Vietnam și Arabia Saudită. Dominația mobilului se datorează jucătorilor locali avansați din punct de vedere tehnologic, care deţin un adevărat arsenal de Inteligenţă Artificială, date și analize. Aceste ţări depăşesc alte pieţe mai dezvoltate datorită, în special, populației lor tinere în creștere.
Rezervările de călătorii mobile pentru Germania, Belgia și Marea Britanie sunt foarte mici, sub 20%, de trei ori mai puțin decât în China. Computerele și tabletele continuă să deţină aici cea mai mare parte din rezervări.

Consumatorii caută destinații în aer liber
Cele mai populare caracteristici de călătorie pentru consumatori rămân nevoia relaxare și preferința pentru o destinație sigură.
Perioada îndelungată de restricții a îndreptat consumatorii către destinații aflate în aer liber, fiind arătat un interes crescut pentru turismul în natură sau care include o plajă, ce oferă, de asemenea, o varietate mare de activități în aer liber.
Ecoturismul a crescut, în această perioadă, împreună cu alte tipuri de experiențe de călătorie durabile. Cu toate acestea, 65% dintre consumatorii mondiali spun că sunt îngrijorați de schimbările climatice, în timp ce doar 48% aleg călătorii ce se caracterizează prin sustenabilitate în 2021.

În final, studiul nuanțează faptul că pe măsură ce companiile de travel şi turism, cât şi cele conexe, ies încet din criză, angajarea într-o relaţie stabilă cu consumatorul final şi construirea de legături emoționale cu acesta devin elemente esențiale pentru jucătorii de pe piață. Hiperpersonalizarea ofertei poate fi un instrument de optimizare a conținutului, produselor și serviciilor pentru cerințele în schimbare.

 

Articol realizat de Cătălina Matei pentru ediția 104 a revistei Horeca România.